Marsvin utomhus - fästningar??
Hej! Om man har marsvinen utomhus kan dem väl få fästningar? Jag har tänkt ha dem ute på sommaren men är lite orolig över fästningarna =(
Man kan ju ta och titta igenom marsvinen efter det att dom varit ute om man är orolig för fästingar. Men det är väldigt ovanligt att dom sätter sig på marsvin och jag har aldrig hört om någon som fått fästingar på sina marsvin.
Hanna

Jag har aldrig hittat fästingar på mina och dom går ute dygnet runt på sommaren
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
#1 Så ovanligt är det nog inte, men beror nog mycket på vart i landet man bor. Jag brukar plocka bort nån fästing varje år på marsvinen. Sen har jag tagit en del innan dom bitit sej fast.
Bara man kolla igenom marsvinen noga varje dag så är det ingen större fara. Jag vet inte hur mycket marsvinen påverkas av dom eventuella smittorna som fästingarna kan ha, men plockar man bort dom så snabbt som möjligt så behöver man nog inte oroa sej.
Det ska finnas en tråd om det här sen innan, prova att söka ;)
Jag har i alla fall haft ute alla mina olika marsvin mycket under hela somrarna 00-08 och inte en ända gång har en fästing satt sig på något av marsvinen, även om jag vid samma tillfälle fått någon, nån enstaka gång. Verkar inte riktigt vara så att de dras till marsvin på samma sätt som till katter och hundar. Men jag brukar ändå, för säkerhets skull, kolla igenom dem lite snabbt varje gång de varit ute (hade gjort det varje dag om de gått ute ständigt).
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Mina marsvin får ganska ofta fästingar på sommaren då dem är ute och springer i trädgården. De sätter sig väldigt gärna runt munnen på marsvinen har jag sett, så det stället tycker jag du ska kolla extra noga!
Vad jag vet (och kan läsa ovan) är att det inte är så värst vanligt med fästingar. Men jag tror det beror på var du bor och vad för "miljö" dina marsvin kommer få vara i.
De flesta marsvin får gå i en liten hage på gräsmattan, och då är nog inte risken lika stor att få fästingar. Men mina marsvin får vara lite överallt i trädgården, i granhäckar, grönsakslandet, snår och buskar m.m. och då tror jag att risken är större. För man hittar gärna ofta fästingar i buskar, iallafall hemma hos mig :)
Men du bör inte vara överdrivet orolig för fästingar, skulle det hända så är det bara att ta bort! Jag vet inte om marsvin kan bli sjuka av fästingar ifall det är det som oroar dig. :)

Okej tack för alla svar :) #5 jag tänker bara ha på gräsmattan men det är det där med sjukdomar ja som jag var orolig över
I somras var mina marsvin ute varje dag. Jag kollade faktiskt inte igebnom själva pälsen så noga men ansiktet. Hände faktiskt ganska ofta att de saqtt en eller två vid nosen /näsborarna så kollla där.
#8 Nämen! :O
Jag (inte marsvinen alltså, eftersom de inte har fått beta utomhus ännu) har inte märkt av en enda en! Och vi bor ju väldigt nära varann *s*
Mycket av det fästing- och insektsspray som finns för djur luktar ju väldigt starkt och bör inte användas på marsvin. Undra om det finns något milt medel som man även kan ha på smådjur. Kanske apoteket har något som man kan ha på småbarn, eller hör med någon veterinärklinik (tipsar om A Axén Smådjursakuten eller Blå Stjärnan). Meddela mig svar om du får något ^^
Mvh Felicia
Skriv gärna i tråden ifall du får fram något. När mina ska gå på bete dygnet runt i sommar kan det alltid vara bra.. :)
#11 Japps, men jag kliver ju omkring i halvmeterhögt gräs och bland buskar :P Fast jag brukar inte få fästingar…
Mvh Felicia
Tror det är väldigt ovanligt.
Men har hittat en på Cofy på nosen så den var lätt och se;)
Som sagt beror det nog lite på var i landet du bor. Runt Stockholm ska det tydligen vara värst, samt på västkusten. Men har du marsvinen på en torr och kortklippt gräsmatta är det nog ingen fara. Fästingar trivs ju mest i fuktiga områden, typ nära bäckar och vattendrag, och i högt gräs och buskar.

#9 Neemolja är tillräckligt milt för att användas på marsvin (i utspädd form) och skrämmer bort fästingar! 
#16 Hur utspätt ska det vara och ska det sköljas bort efteråt och sedan smörjas in igen nästa gång dom går ute?
Har aldrig varit med om att marsvinen fått fästingar. Tycker som andra sagt att det verkar ovanligt, särskilt om marsvinen enbart vistas på någorlunda kortklippta gräsmattor.

#17 När man behandlar med neemolja så spär man ut den 1+9, men det är när man smörjer in hela marsvinet och då ska det sköljas av efter max 48 timmar. Men vet att många sprayar sina katter och hundar och då antar jag att det är mer utspätt eftersom man inte tvättar bort det lika snart, här finns en länk med recept på spray för hundar och andra djur. Den mildare varianten med 0,5% neemolja skulle säkert funka.
Själv skulle jag nog i första hand använda neemschampo, vi har Manuka & Neem från Gorgeous guineas men det går lika bra att blanda själv. Eventuellt komplettera med en utspädd sprayvariant om det verkligen skulle behövas.
Man ska självklart inte sätta på marsvin fästingmedel då det är helt onödigt.
Och giftigt.

Neemolja är inte giftigt.
Har man inte problem med fästingar så är det klart att det är onödigt, men om man nu har det så…
Nä men det är ju himla onödigt om dom inte får 10 fästingar när dom varit ute hela dagen….
En fästing kan man ju ta bort…
#22 Om man hittar ett bra fästingmedel (giftfritt såklart - för det finns sådana, bra naturprodukter) så är det mycket bättre att ha det på marsvinen än att sitta och dra bort tio fästingar - det är mycket mer smärtsamt och väldigt onödigt för marsvinen i så fall.
Mvh Felicia
#24 Vadå finns inte? :P Det beror ju på hur länge de är ute och var.
Har man sina marsvin ute dygnet runt i rätt högt gräs och intill buskage i t.ex. ett såpass fästingrikt område som exempelvis Roslagen så tror jag inte det är omöjligt alls att marsvinen får massa fästingar.
Mvh Felicia

#23 Framför allt så innebär ju varje fästing som sätter sig en smittorisk.
Cofy var i högt gräs och buskar hela den dagen och fick endast en fästingar. Som inte satt fast alls.
Marsvin har nog inget vidare gott blod för en fästing;)
#27 Tur för Cofy då :)
Mvh Felicia
Men har du hittat några fästingar på dina marsvin?
Antagligen inte;)
#30 Jag? Nej, jag har inte haft mina utomhus ännu (bara på balkongen då).
Men läs inlägg #8 #9…
Mvh Felicia
#32 Man brukar väl säga att det finns mer på Östkusten? ;)
Mvh Felicia

Jag hittade en fästing på Rose för ungefär två veckor sen, dock kröp den bara på nosen så den var lätt att ta bort (har inte sett någon på de andra eller i deras burar) och då har jag inte haft mina marsvin ute än i år utan bara plockat in gräs/kirskål och sånt.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#34 Ojdå, då kanske man ska hålla lite utkik efter sånt även om de inte är utomhus :P Än så länge har jag bara hittat två feta, läskiga, knallgröna larver som kom med gräset *rysa*
Varför tänkte jag inte på fästingar när jag skaffade Hera… *s*
Mvh Felicia
#36 Jaså :P
Mvh Felicia
#38 Jag gjorde det förra året 1 månad (inte riktigt skärgården, men nära kusten och väldigt lantligt) - inte en ända fästing ;) Fästingar gillar inte mig *ler*
Mvh Felicia
#19 Tack såmycket. Vad menas med 1+9?

#40 En del neemolja blandas ut med nio delar annan olja. Men det ska du alltså inte använda på marsvinet som fästingmedel, det är en starkare blandning som ska sköljas av efter 48 timmar.