Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 1739 ggr
PernillaS
0

för ni bok på era marsvin

Har nu fått hem pojkarna Gladdom ligger i ett hörn i buren och undrar vart dom har hamnat…

För ni bok på era marsvin funderar på om jag skulle väga dom i morgon så man har lite koll på dom.

Nått mer ni antecknar

Abico
0

Vad kul att dom äntligen kommit! :P

Jag har ett block där jag varje vecka antecknar vad marsvinen väger, i övrigt antecknar jag inget - möjligen om någon får specialmat för att komma upp i vikt eller om dom medicineras, då antecknar jag hur vikten eller sjukdom utvecklas under tiden som dom får detta.

Hanna 

[Liinda]
0

Japp jag har en liten bok där alla har varsin sida och där skriver jag upp deras namn färg, ras uppfödare mm och så skriver jag upp vikten varje gång jag väger dom. Och så har jag en pärm där jag sätter in stamtavlor och utställningspapper. Det är lättare att hålla koll så :)

Abico
0

Ja, pärm med stamtavlor, registreringsbevis, nr. till uppfödare & höbonden, utställningsresultat och annat smått har jag också - mycket smidigt med allt samlat.

Hanna 

Creation
0

Så kul att de anlänt! ^^

Jag skriver upp vikten på datorn ungefär en gång i månaden(fast väger dem oftare än så, så jag håller koll), har funderat på om jag inte ska göra i ordning någon slags marsvinsanteckningsbok/pärm faktiskt, där jag kan lägga in lite blandat om marsvinen. Utställningsresultat, viktkoll, osv. :) Skulle vara bra att ha.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

tantnett
0

Jo Jag för anteckningar över födelsedata. Vikter. Favoritmat/Grönsaker. Kloklippninsdatum. Ev Bad. m.m.

Samt bra att ha till hands tel:nummer.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

PernillaS
0

Tack då vet jag vad jag ska skriva upp.

Tänkte skriva upp föräldrarna mm. dom har ju inga stamtavlor då dom har pälsriktningsfel. men tydligen hade det ena växt bort.

deluxe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina marsvin har en egen, super-organiserad anteckningsbok. Alla har varsin färg och en framsida med foto och födelsedatum. Oskyldig

Dom har vikttabeller som jag fyller i när jag har vägt dom och i övrigt så skriver jag upp när jag klipper klor, rengör öron, kollar tänder eller badar dom samt om jag märker nåt avvikande och vad jag gör åt det. Jag skriver också upp vissa grejer som är specifikt för varje marsvin, tex. att Tigers tänder behöver kollas och rengöras ofta eller att Dilla har varit lite svajig i vikten så det är viktigt att hon blir vägd veckovis.

Jättebra att ha om någon blir sjuk och veterinären undrar, om någon annan ska ta hand om dom tillfälligt eller bara för att själv hålla koll på saker och ting. Det är så lätt att bli hemmablind annars.

Creation
0

#7 Vad fiffigt med en bok för varje marsvin :) Ser ju jättefint ut!
Ska nog ordna en pärm med en del för varje marsvin och ordna någon sådan där slags förstasida för var marsvin också. Det verkar kul med lite trevlig och fin ordning. ;P

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

deluxe
0

#8 Eller hur, så himla bra att den råkade ha just fem färger också Flört

PernillaS
0

7# superbra ska nog härma dej lite grann får köpa en bok på eko nästa gång jag e där.

Bella-R
0

#7 Såntdär jobb med egna böcker till varje marsvin skulle jag nog aldrig orka med ;)

Jag kör bara med ett enkelt anteckningsblock där jag, en gång i veckan, väger & antecknar alla djurens vikt.

Mer komplicerat än så är jag för lat för. Oskyldig

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Bella-R
0

Btw glömde jag säga att det var himla snyggt gjort! Väldigt välorganiserat :)

tantnett
0

#7 Smart.

deluxe
0

#12 #13 Tack! Glad

PernillaS
0

tack för alla svarGlad

FeliciaS
0

Jag har ett litet anteckningshäfte där jag skriver upp vikter och hälsokontroller. Sedan har jag en pärm med stamtavlor, rasstandarder, utställningsblanketter och kataloger m.m.

Dessutom scrappar jag så marsvinen har ett eget scrapalbum med sidor med fakta, samt speciella händelser ^^

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

PernillaS
0

16# scrappar har jag inte gett mej på ännu men är väldigt sugen tydligen något som är populärt nu

Caspia
0

# 6.

Tänkte skriva upp föräldrarna mm. dom har ju inga stamtavlor då dom har pälsriktningsfel. men tydligen hade det ena växt bort.

Ett marsvin "förlorar" ju inte sin stamtavla för att en eller två av föräldrarna har pälsriktningsfel?

Envishet och drömmar

Moa-15
0

Tycker det är lite onödigt att väga marsvinen.

Man ser ju om dom inte mår bra.

FeliciaS
0

#19 Det är väldigt svårt att se om de går ner 30 gram, man blir lätt "blind" av att bara känna på samma marsvin hela tiden… Att väga dem är ett mycket bra sätt att inte upptäcka vissa sjukdomar så sent. Så onödigt är det absolut inte!

Mvh Felicia

Moa-15
0

Jag har aldrig vägt mina marsvin,

Dom är väldigt tjocka och pigga alla tre.

Om dom är nyinflyttade är det ju bara stressande för marsvinet.

Är nog svårt att få dom att stå stilla på vågen också.

Bella-R
0

#19 Precis som Felicia säger så är det viktigt att man gör det till en vana att väga marsvinen t.ex en gång i veckan/en gång varannan.

Då marsvin är bytesdjur så visar dom ofta symptom på att dom inte mår bra, alldeles för sent.

Att väga dom kan göra så att man upptäcker sjukdomen i tid, istället för att upptäcka det när marsvinen visar det, för då är det ofta redan försent.

Moa-15
0

Ja ja.

Men jag känner mina marsvin och ser om dom mår dåligt.

PernillaS
0

Jaghar tänkt att jag ska väga dom en gång i veckan nu til att börja med.

Jag satte dom på en liten tvättlapp på hushållsvågen gick jättebra.

Sen fick jag dra av vad tvättlappen vägde så klart.

Man det skillde i vikt på dom trots att dom är lika gamla

PernillaS
0

23#  så bra då..

Moa-15
0

Ja det är ju inte så konstigt att som skiljer i vikt.

Tänk om alla 1 veckans bebisar vägde samma;)

Rafflan
0

Jag väger alla chinchillorna och marsvinen 1 gång/vecka.
Beror på, ev dräktiga djur och sjuka djur vägs ca 3-7 ggr/vecka.

emelie92
0

Jag för inte bok över mina marsvin. Dock så väger jag dem då och då men skriver inte upp vikten. Jag har ett bra siffer minne, så jag kommer ihåg vikten :)

Berlau
0

#7 Vad smart, ska nog också fixa sådana böcker. Nu när dom ska ha marsvinspassare i sommar :)

Just nu skriver jag upp på ett papper en gång i veckan, händer det något speciellt med ett marsvin skriver jag det med.

tantnett
0

#24 jättefina marsvin.

Bra att du väger dom med en gång och sen för kontroll av vikten var vecka. Man har igen det otroligt mycket.

Hur stor var viktskilnaden?

PernillaS
0

30# Zim vägde  381g och Zala 415g så det va ju inte så mycket

Idag äter dom ur handen på oss och ligger och pratar när man klappar dom verkar finna sig bra här hos oss.

Man kan ju inte annat än att bli förälskad i dom små liven.

Nu har vi nattat dom för kvällen Glad

Berlau
0

#31 Är det bebisar? Annars låter det lite..

FeliciaS
0

#31 Det låter ju jättebra! :)

#32 Ja, de är bebisar och har just flyttat till dem :P

Mvh Felicia

Berlau
0

#33 Aha okej ;) Trodde dom var vuxna.

Sannich
0

Jag har en mapp till mina marsvin, de har alla en egen mapp med info om dem, hur mycket de har vägt/väger, om de har veterinärpappaer, vilka medeciner de eventuellt har fått och varför. Det mesta som händer i deras liv skrivs upp!