Hane 4v ute med honor?
Har en liten kille på 4 veckor som sitter ensam (tyvärr, enda hanen här hemma, väntar på att hitta ny familj) men jag funderar på om man inte skulle kunna ha honom tillsammans med de äldre honorna (mamma+ två till) i rasthagen någon timme om dagen, så han slipper vara så ensam? Han är ju så liten, även om han försökte "få till det" tror jag inte det skulle funka….
Vad tror ni?
Det är ju inte säkert att han är könsmogen ännu, det kan bara du avgöra av oss här inne. Att lämna honom utan uppsikt med honorna låter dock väldigt riskfyllt, men annars så borde det väl gå bra om du verkligen håller stenkoll.
Annars vore det bästa om han fick en hankompis, så små bebisar ska inte behöva sitta själva tycker jag. Det borde varit ett löst problem innan han kom till världen. Kanske du kan låna hem en pensionerad avelshane eller be att få låna ut honom till någon?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Man märker iofs ganska omgående om en hona brunstar. Hon ställer upp sig för närmaste burkompis, speciellt om det råkar vara en hane. Jag menar alltså att om du är med den första kvarten och allt är lungt, han kurrar och honorna är sura eller kanske kurrar han inte alls, så tror jag absolut att du kan lämna dom ensamma åtminstonde några timmar. :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#2 Jag märker inte när min CH-teddyhona brunstar, hon är som vanligt dag ut och dag in… ;)
Jag skulle aldrig vågat lämna dem ensamma i timmar! *s*
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Naturligtvis lämnar jag dem inte ensamma, jag sitter bredvid och håller koll. Han har inte börjat kurra än, det ser snarare ut som om han försöker dia från de andra honorna men det går inte så bra, mamman är inte så intresserad av det heller längre.
#1 Hur löser man det "problemet"? Det är ju blandras-ungar och inget man ställer sig på väntelista för ifall det ev blir nån hane. Sen så kan jag tyvärr inte ha fler burar så kan inte skaffa nån hane till. Men jag jobbar på att hitta ett hem åt honom.
#3 Jag märker inte alltid när mina honor brunstar heller, vad jag menar är att man märker det omgående om det kommer in en hane i buren som är "vettig att stöta på".
Och om du inte lämnar dom ensamma borde du ju egentligen förstå att det går att ha dom tillsammans :) Du kan ju snabbt agera om du märker att en hona ställer upp sig.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
5# Oj…ja ursäkta då att jag inte förstod det 
Det var väl mer att jag ville höra om man skulle våga lämna dom ensamma en liten stund, inte att jag inte fattar att det funkar om man håller koll, isåfall kunde jag ju lämna honom med systrarna också men det gör jag alltså inte eftersom de är av samma storlek som honom och lättare att få till det med.
#7 Jag ber så mycket om ursäkt om du tog illa vid dig, jag försökte att säga det på ett sätt som inte låter elakt.
Men alltså, vill du kunna lämna dom. Och det säger jag funkar.