små förhårdnader och uppsvällda trampdynor
Den ena marsvinshanen jag tar hand om och tog hand om för ca 1 månad sedan har uppsvällda trampdynor på framtassarna (speciellt ena) och små mörka förhårdnader och (vad det ser ut som) ett gammalt läkt sår. En förhårdnad pillade jag bort idag utan att det var någon fara. Jag tror inte han verkar tycka det är obehagligt, men det vet man ju aldrig. Är det någon här som haft liknande problem och gjort något särskilt åt det? Jag kan tänka mig att han haft så här ett tag. Vet inte alls vad det kan bero på, de ser ju inte så fina ut som tassar brukar göra. Har bifogat bild.

Men var är den fjärde klon? Läs för övrigt artikeln Tassar och klor. Klipp och fila bort förhårdnaderna och smörj med salva för att mjuka upp dem.
Envishet och drömmar

fjärde klon? Han har fyra klor på varje tass… hmm. Den kanske inte syns, en klo blev oskarp (första bilden).
Ja va duktig jag är som inte kollar runt ordentligt först. Tack tack
Mina har också förhårnader och lätt för att få lite torra, röda och ibland lite svullna tassar. Så regelbundet klipper jag och filar förhårdnaderna och smörjer med Helosan, eller dylik fetsalva. Det funkar bra för mig. :)
Tassarna kan bli röda och svullna antingen av smutsigt bottenmaterial eller om marsvinen är överviktiga.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#5 Som mina är! :P Men får väl påpeka att dom gått ner en del sedan jag fick dom.

ja han var ju ganska överviktig när jag tog hand om han. Han ser iaf bättre ut nu efter att ja läst om lite tips.
På bild 2 i inlägg #1 så ser det ut som om marsvinet har en infektion. Försök pilla bort sårskorpan och kläm lite försiktigt och se ifall det inte kommer ut var.
Ursh jag hatar tassar fötter klor allt sådant nere på alla djur. Sådant äcklar mig.. Men hoppas det blir bättre :)
#9 Eh, varför då?

oj va dålig ja e på o svara. Jo ja har försökt pilla, men han rycker bort tassen och gillar det inte. Men han springer runt iaf… men svårt o säga om det gör ont, kanske han skulle sprungit mer om det inte var en stor sårskorpa där.
#11 Har det varit smutsigt i buren på sistone, eller är han överviktig?
Mvh Felicia

Nej, ja håller rent väldigt noga och han har varit överviktig, men jag tycker nog att han har lyckats springa av sig en del, så nu är han nog ganska normal. De vill liksom inte försvinna… jag smörjer in med aloe vera och filar lite snällt, men det dyker hela tiden upp nya förhårdnader och sårskorpan e ju kvar…

Nu måste jag skriva igen, för nu när ja ser de gamla bilderna så ser hans tassar mycket bättre ut nu. Så ja, de blir nog bara bättre o bättre.
#14 Vad bra! ;) Då var det säkert övervikten som spelade lite roll för att de var röda. Det går i rätt riktning i alla fall ^^
Mvh Felicia
#10 - ingen aning, hatar fötter tycker inte om det helt enkelt :) man lär sig leva med det. :D
Haha, jag tycker att marsvinstassar ser ut som "alienhänder" eller något. ^^
Marsvinens baktassar ser ut som kråkfötter tycker jag ;) Söta kråkfötter.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#16 Jag med - människofötter. Marsvinstassar älskar jag :P
Mvh Felicia

#17 Dom ser rätt skumma ut faktiskt, speciellt bakfötterna är ju läskigt mänskliga.