Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 3129 ggr
Ruffsen
0

Måla tassar?

Hej!

Jag undrar om man kan måla trampdynorna på Marsvinen och sedan får de gå på papper så blir det roliga konstverk?

Är det farligt?

Är det svårt att få bort?

Kliar det på marsvinen?

Tycker de att det är obekvämt?

Är de en dum sak att göra detta?

Men om inta marsvinen gillar det eller att det kan hända något farligt tänker jag förstås inte göra det:)

Men jag såg på tv en gång, det var en tjej som hade antingen ett marsvin eller så var det en stor råtta (kommer inte ihåg) och hon gjorde så:)

Men alla marsvin kanske inte gillar det?

Ruffsen
0

Är det någon som gjort det någon gång?:)

Mari
0

Använder man vattenfärg tycker jag det borde fungera :)

Se bara till att vara jättenoga med att marsvinet inte slickar i sig något och så att att du tävttar bort med schampo rikligt när du är klar.

Fast har man otur så kan marsvinet få någon slags allergisk reaktion och det kan ju aldrig vara bra

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Ruffsen
0

Mmmh

Ja jag vill ju inte att de blir sjuka på något vis:)

Är det någon som vet om de kan få en allergisk reaktion av vattenfärg?

agnes_S
0

Fingerfärg för småbarn borde ju annars kunna fungera. Finns recept på nätet såg jag nu :P

Det där med allergisk reaktion har jag ingen aning om…

Ruffsen
0

Okej:)

Ruffsen
0

Är det någon som vet om de kan få en allergisk reaktion?:)

zuperzita
0

Klorna trycker på något vis upp lite. Så ja. Jag skulle vilja ha det som minne! :D det vore otroligt kul! Bra idé! :D

Ruffsen
0

Tack^^

Moa-15
0

Nä.

Tycker inte du ska göra det.

Varför?

Ruffsen
0

Det skulle vara kul och något unikt men jag gör det SJÄLVKLART inte om de inte tycker om det.

Moa-15
0

Djur är ju inga "leksaker" tycker det verkar onödigt.

Att måla tassarna på dom;)

Ruffsen
0

Jag håller med dig om att djur inte är några leksaker men någon gång så skulle man ju kamske göra något kul:)

Moa-15
0

Ja visst.

Men det finns roligare saker du kan göra med dina marsvin.

Som även marsvinen kan tycka är roligt.

Tex gömma grönsaker i ditt rum och låta dom leta.

Vänta dock med det om dom är super rädda.

För då kommer dom antagligen bara försöka hitta ett gömställe att trycka i=)

Ruffsen
0

Okej:)

Ebba-A
0

#11 Men det är ju för att man vill ha ett minne av sitt djur. Precis som man gör när man gjuter av barns fötter. De är ju inte, och behandlas inte, som några leksaker för det?

Jag tycker det låter som en kul idé, så länge det inte är permanent färg utan fingerfärg för barn och man tvättar tassarna ordentligtt.

Värd på Choklad iFokus

Ruffsen
0

Okej#15:)

Moa-15
0

Jag tror inte det blir något vidare tryck heller.

Ta några foton istället.

Ruffsen
0

Man kan ju alltid prova om de inte blir sjuka förstås:) Foton har jag så att det räcker;)

Moa-15
0

Då måste du ju skölja av tassarna sen.

Blir nog lite stressande för dina små marsvin.

Vänta något år;)

Ruffsen
0

Japp jag tror jag väntar jag vill ju inte att de blir vettskrämda;)

emelie92
0

Jag har gjort det med vattenfärg, det blir supersnyggt! men kladdigt ;)

Ruffsen
0

Så de fick ingen allergisk reaktion? Vad kul jag måste göra det när de blir lite äldre:)

emelie92
0

#22 - Nej, vad jag vet innehåller inte vattenfärger farliga ämnen för huden :)

Moa-15
0

#22 Hi hi du är lite rolig duFlört

Ruffsen
0

Okej#23

Va är jag rolig?:S ^^

FeliciaS
0

Hrm…

Jag tror visserligen inte det är farligt för deras tassar, men det känns som en onödig grej att göra för marsvinens skull. Deras tassar är ju inte så släta, det finns ju små gömmor där färg tränger in. Särskilt tassar med förhårdnader och sånt… Att sedan behöva bada dem, eller tvätta dem efteråt. Nä, inget jag skulle vilja göra på mina älsklingar i alla fall.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Ruffsen
0

Okej.

Abico
0

Jag har faktiskt tänkt göra något liknande, fast med gips ett par gånger. Har aldrig kommit till skott dock.

Men prova du, jag tror inte att det är farligt :)

Hanna 

Ruffsen
0

Mmmh:)

patricia76
0

#28 när det gäller att göra en gjutform till gipset så gäller det att degen är JÄTTE mjuk för man måste ju trycka ner tassen i det.

testa hellre med fingerfärg vem vet marsvinet kan tycka att det är lika mysigt som barnen gör.

Tänk dig själv vad mysigt det är att få fingerfärg mellan tårna LER

kram patricia

Ruffsen
0

Hihi det har du rätt i:)^^

zuperzita
0

ställ marsvinstassarna i en bajla med vatten och tvätta tasarna så svårt är väl inte det? :)

Ruffsen
0

Nej det tycker inte jag heller:)

Denna kommentar har tagits bort.
zuperzita
0

#33 - Du borde testa :) Kanske inte smartast att göra med ett långhårit marsvin. hehe :P Slutar med blått marsvin eller något *asg*

godisgrisen
0

Det är klart att jag provat det! Det blir jättesöta spår. Använde akvarellfärg och undvek de giftiga kadmium färgerna (gul och röd) tvättade sedan noga. Inga problem. har även gjutit av marsvinstassar. Det blev inte så jättebra. De fick kliva i lera som jag hällde gips på. Inte var det stressande för dem heller…

Abico
0

#30 - Okej :) Jag tänkte prova med mig själv innan för att se så det funkar. Funderar på om sculpey clay eller liknande skulle funka, det lär vara lättarbetat och mjukt.. Eller så kör man på trolldeg och häller gips i spåren bara, det kanske funkar det med :P Man får prova sig fram ^^

#46 - Vad var det för lera du använde och vart gick det fel? ^^

Hanna 

Mari
0

Rensa gärna tråden, den har spårat ur vilket inte är roligt alls :/

Jag vill gärna också veta vad för lera som användes och varför det inte blev så bra :D

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Moa-15
0

Man kan ju förstå själv att det inte vart så bra.

Man måste ju trycka på tassen så pass hårt för att det ska bli något över huvud taget.

Ingen ide att utsätta era marsvin för det.

Blir ändå inget av den lilla ler biten sen.

godisgrisen
0

62# Det var vanlig "verkstadslera" eller gjutlera som jag använder i min atelje att skulptera i. Det var rätt länge sedan men jag tror att den kan ha varit skräpig och kanske för hård. Trolldeg är nog bättre om man vill ha ett bra tryck. Det är nog viktigt att smörja tassarna väl innan kanske i matolja så de inte fastnar i leran, då blir trycket exaktare och tassen lättare att göra ren sedan. Jag tror det kan bli bra ska försöka igen, blev lite sugen nu. Marsvin är inte bräckliga som ägg de tål att ingå i "lättare kontprojekt". Det är säkert mycket jobbigare för dem att klippa klorna än att lite snabbt stoppa tassen i en lerklump.

agnes_S
0

Jag är lite nyfiken på om ni som låtit marsvin springa på papper med färg på fötterna, har haft problem med att de smetar ut färgen med magen? Tungan ute

Moa-15
0

Tänk på att det är djur vi pratar om inga leksaker.

Känns som om det inte är rätt att smeta in dom med färg!

Abico
0

#65 - Okej :) Jag är ruggigt sugen på att prova jag med, synd att vi har besök här i helgen - tror att folk skulle börja undra om jag hivade upp trolldeg och marsvin på köksbordet *s*

Och jag instämmer, många gånger tror jag att man oroar sig för mycket - marsvin är inte så bräckliga och dom kan allt säga ifrån om dom skulle få ont av det, vilket dom knappast får.

#66 - Ser framför mig hur mycket nöjda marsvin.ifokus marsvin sitter med nosen i vädret och småpratar, hela magen är blå av färg *skratt*

Hanna 

Tindrar
0

Jag tycker det inte låtar så farligt, jag har lyckats klippa mina i tårna för långt in så dom börjar blöda lite, och det är nog värre. Blev också sugen på att göra det:D

petrulus
0

Jag tycker det låter jättesött med marsvinstassar på en målning. Undrar bara om inte mina små tjockisar skulle släpa magen i också ;) Det gör de i varje fall om de kissar på golvet, drar runt det alltså. Men vad sjutton, det kanske vore kul. I så fall måste jag skaffa vattenfärg ;)

Moa-15, vi har förstått vad du tycker men det hjälper inte om du tjatar. Du kanske borde tänka på att formulera dig så att du inte låter så aggressiv när du skriver :)

Moa-15
0

Gud vad jag är mobbad nu då;)

agnes_S
0

#68 Ungefär så jag tänkte också, kunde ju inte låta bli att fråga då Skrattande

FeliciaS
0

#68 …"säga ifrån om de skulle få ont av det." Vad har de att säga till om gentemot en människa? O.o

Ont tror jag absolut inte att det får. Bara det att det känns lite… nja ;P Men alla marsvin är olika. Jag skulle aldrig få för mig något sånt med Hera, men Saga skulle garanterat inte bry sig det minsta - hon skulle nog bara tycka det var kul att springa omkring sedan *s*

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Berlau
0

Men vad har ni kommit fram till då? :P Kan man användra vattenfärg, för det måste man ju kunna tvätta bort efteråt.. Om det kommer på magen ^^

Abico
0

#73 - Marsvin har allt både tänder och klor att protestera med ^^

#74 - Vattenfärg borde funka fint :) Fast man får nog använda mycket färg och lite vatten. Sen är det bara att torka av tassarna med en våtservett eller liknande.

Hanna 

Ruffsen
0

Okej:) tack för alla svar

tantnett
0

Jag har gjort mycket sådana avtryck av både hund o katt tassar så varför inte marsvin?

Kul idé.

Kommer just ihåg då jag för många år sedan lackade en trätrappa och katten råkade gå i den innan den torkat klart.

Trappen blev helhäftig då jag fyllde i tassavtrycken med svart färg. Tungan ute

Fast nu rekomenderar jag absolut inte att djuren skall trampa i lack. Detta var en ren "olycka". Men katten levde glatt i 9 år till efter den händelsen och slutade sina dagar 16 år gammal.

Så vattenfärger som små barn oftast kladdar runt och i munnen överlever nog ett marsvin att en kort stund få på tassarna.

Marsvin 4-ever Tungan ute.