Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 2507 ggr
josida
0

Hjälp! Marsvin på rymmen!!!

Marsvinen har rymt ur uteburen! De sitter och trycker i häcken, får inte fatt på dem. Hur fångar jag in dem innan kvällen? *desperat*

Moa-15
0

Det har hänt mig ett antal gånger ibland så tar jag en pinne så dom blir rädda och hoppar ur busken;)

Ha tålamod brukar ju tillslut;)

Eller ta transportburen om du har någon den brukar dom vilja gå in i.

Hur många marsvin är det?

Dom brukar ju bli modigare om dom är med varandra.

Alltså svårare att få tag på.

emelie92
0

Lägg ut huset framför häcken och lite gott att äta till dem. Sedan en stor näve tålamod!

Bim
0

Ojoj, hoppas att det löser sig! Som de andra säger så lägg ngt riktigt gott utanför häcken! Håller tummarna för er!

marsvin2008
0

Marsvinen är nog redan rejält rädda så att skrämma dem ytterligade och jaga ut dem från busken tycker jag låter osunt.

Muta med nått riktigt gott och kanske inne i en bur eller nått. Hoppas det går bra

I framtiden tänk bättre på att hålla ordning på dem men de tror jag du redan känner själv..

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Moa-15
0

Tro mig att muta med något gott går inte.

Det bror ju på hur tama dom är.

MIna är väldigt tama och blir inte skrämda i första taget;)

Dom tycker det är väldigt roligt att gå på egna äventyr i trädgården;)

Abico
0

Kan du inte försöka hägna in häcken då? Ställ upp plankor runt dom så att dom inte kommer längre än dom redan är, ställ sedan ner en öppen transportbur eller liknande och lägg en massa gott i den.

Hanna 

absence
0

Lämnade du dem ensamma i häcken när du skrev det här inlägget? ._.

zuperzita
0

#7 - HAHAH du är smart! Ja det lär hon gjort ._.

absence
0

#8 Haha, jag blev nervös när jag tänkte mig marsvinen helt ovaktade i häcken.

#0 Men du kanske hade någon som såg till dem?

lomsen
0

Ta en håv om du har någon, så fångar vi kaniner,

du kan också försöka få en stor låda eller kartong över dem!

FeliciaS
0

Hur har det gått?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

zuperzita
0

eller så säger man KOM HIT NU GENAST eller KOOMSII SÖTNOSAR KOM TILL MAMMA! Det brukar inte funka men testa :)

Dom kommer säkert in självmant annars

josida
0

Puh! Fick involvera grannen också till slut, men nu är de i tryggt förvar i sin innebur igen…

Nu är jag mest orolig att de förätit sig på ogräs därinne (och att det i värsta fall fanns giftiga växter) men jag kanske är övernojig…?

FeliciaS
0

#13 Skönt! :)

Jag tror inte du behöver vara så väldigt orolig, marsvin brukar undvika det som är giftigt faktiskt.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

josida
0

Nu funderar jag på hur jag ska säkra uteburen för fler rymningsförsök. Har en vanlig trekantsbur (klassisk kaninbur) men inget nätgolv just för att jag hör att marsvin inte gräver och att de har känsliga fossingar. Nu är ju min gräsmatta väldigt ojämn, vilket innebär att om buren råkar stå på en lite grop bildas det uppenbarligen tillräckligt med utrymme för två grisar att ta sig ut…

Ska jag näta golvet i alla fall? I så fall - vilket typ av nät? Hur ser era uteburar ut?

Moa-15
0

Nej ha inte nät på golvet.

Sätt buren på en jämn yta istället. Eller sätt för brädor.

Mina marsvin "får" rymma lite ibland då dom tycker det är så pass kul;)

emelie92
0

#16 - mina marsvin brukar också få vara på rymmen under uppsyn och då blir dem så spralliga och gör popcornskutt nonstop! Då är det verkligen som kossor på grönbete ^^

Abico
0

#16 & #17 - Jösses, låta marsvinen vara på rymmen? ;O
Det skulle jag aldrig vågat, hur får ni tag i dom då?

Hanna 

Moa-15
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina brukar oftast springa in i buren själva.

När dom sprungit av sig lite=)

Annars är det ju bara att ta in dom i buren=)

Abico
0

#19 - Nåja, bara det funkar för dig ;P
Jag skulle helt klart satsa på större utebur hellre än att låta mina rymma för att få springa av sig.

Hanna 

Moa-15
0

Dom har stor ute bur.

Men det är något extra för dom att få springa fritt.

emelie92
0

#18 - Marsvinen kommer när man visslar, men det får man öva in förstås. Förstår att det låter ansvarslöst, det är ansvarslöst. Marsvinens utebur är 15 kvadratmeter, men där kan de inte springa av sig på samma sätt.