Många hanar i samma bur?
Jag tänkte att utöka min flock med bara marsvins hanar men jag undrar om det blir en massa bråk då eller när dom blir könsmogna ?? Vad tror/tycker ni? :)
Eftersom inte hanar lever tillsammans i det vilda så är det ju inte samma självklara grej att de ska fungera ihop på en bestämd yta som med honor. Det beror mycket på hur stor buren är och hur många hanar du tänkt dig? Fler än tre hanar tror jag är svårt att få att fungera tillsammans - det lär vara ett undantag. Men hanar i väldigt varierande åldrar som har väldigt stor yta att röra sig på borde kunna acceptera varandra om de inte är för dominanta och dessutom har mycket att göra i buren.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#1 Okeej aa hade isf tänkt å bygga bok hylle bur å kanske ha 3-6 st ^^ men så dom ska hellst vara i blandad ålder? :)
#2 Tre stycken skulle jag kunna tänka mig funka, kanske fyra. Annars går det ju att ha två hanpar i olika burar.
Ja, normalt är att den som är äldst är högst i rang, eller om det finns någon som är lite yngre men stor och stark som kan hålla koll på flocken… Att ha tre stycken som är alla tre runt ett års ålder tror jag inte funkar, de är ju i samma kondition och styrka samt lika könsmogna. Kan nog bli en hel del bråk då :P
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#3 Okeej ! Har ju 2 hanar nu i olika ålder ^^ Får vell tjata att köpa ett till xD
Jag tror att det blir bråk;)
Var beredd på att det kan hända att du får skaffa ytterligare ett till marsvin och ha två par med hanar i slutändan i alla fall, om inte de tre hanarna funkar ihop. Så länge du är medveten om att risken finns, så tycker jag att det är värt ett försök.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Säger samma som #6.