varför rädda i buren
men inte när man har dom i famnen.
vad gör man åt det??
Har satt buran högre upp för att dom inte ska stå direkt på golvet
Hur mycket inredning har de i buren?
Era marsvin har ni ju precis fått hem, det är inte konstigt om de fortfarande är osäkra i sin nya miljö :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Våra var osäkra/rädda överhuvudtaget minst den första veckan om inte ännu längre tid.
Det är klart dom är rädda nu i början.
Dom är säkert rädda när ni har dom i famnen också.
Men kan då inte springa iväg och gömma sig i sina hus.

Ser ut som om du tidnings papper i botten?
Skulle aldrig funka med mina marsvin dom skulle gnaga i sig det;)

6# blir dom rädda av det
Vad menar du rädda?
Jag menar att dom äter upp tidningen;)

ja men frågan va varför dom är rädda i buren.
Jag har haft tidningar i botten av mina marsvins burar i åratal. Nog tuggar de på en kant ibland, men det är inget som de tagit skada av.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
De är ju bara ungar ;) Nästan alla ungar är rädda i början, det är ju en helt ny miljö.
De vänjer sig vid omgivningen förr eller senare.
Ja vilket jag redan svarat på. #3
Det är inte konstigt om dom är rädda dom är ju bara bebisar och har varit oss er någon dag bara.
Inte av någon speciell anledning.
Marsvin är bytesdjur och har starka flyktinstinkter. Skulle tro att det är lite obehagligt att just bli fångad även för tama marsvin. Jag tror inte att de är rädda när de väl sitter i knät. De kommer nog att lugna sig med tiden men vissa förblir lite hispiga i "fångstögonblicket" livet ut.
Ja alla marsvin gör ju motstånd när man ska ta upp dom.
Inget ovanligt precis.
#14 Mina marsvin gör oftast inget motstånd när jag tar upp dem
Så jag skulle inte dra alla marsvin för en kam.
Dom flesta om dom inte är sjuka gör ju lite motstånd av något slag.

Det gör inte alla mina heller:-P
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
OK. Då kanske ni ska kolla upp deras hälsa.
Om dom bara sitter i buren då ni ska ta upp dom.
Mina är otroligt tama men gör motstånd då man ska ta upp dom.

Kan garantera att det inte är något fel på mina marsvins hälsa, de är pigga och äter bra men bara för att de inte blir rädda och springer undan när jag ska lyfa upp dem är det inget fel på dem…
**SMF 237 Sweet Dream's
Nä men något litet motstånd är ju normalt.
Är lite konstigt om dom står helt stilla när du tar upp dom.

Tja, det är det kanske.
Vissa av mina gillar inte att bli upplyfta och försöker sticka, men en del bryr sig inte alls:-)
**SMF 237 Sweet Dream's
Nä. När mina är på golvet så brukar dom ställa sig på två ben för att få komma upp först.
Är nog för att dom har förståt att dom blir jagade annars;)
#16 Och det baserar du på vaddå? Mina marsvin är inte sjuka. Ibland gör de väl motstånd, men då tror jag bestämt att det är jag som gjort något fel. ;)
#16 Mina marsvin är inte sjuka, bara tama.
Då kan ni väl filma när dom hoppar upp i era händer.

som vanligt så har tråden totalt spårat ur.
Tack!!

Vem har sagt något om att de hoppar upp i händerna…?
**SMF 237 Sweet Dream's
Ja att dom inte gjorde något motstånd alls.
Alltså hoppa upp i händerna (Ordspråk)

Men ursäkta men Moa-15 kan du sluta bomba trådar med dina åsikter som inte ens hör hit ?:S Hur kan du påstå att alla marsvin som inte gör motstånd när dom ska upp är sjuka? Du borde nog läsa på, ursäkta men jag börjar bli irriterad
Någon Medarbetare kan väl ta bort dom onödiga kommentarerna så att Pernilla kan få svar istället för massa OT.
Det är inte ovanligt att dom är rädda i början men dom blir tamare & tamare. Ha uppe dom en liten stund varej dag tob och klappa dom i buren osv så ska du se at dom snart luganr sig :)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

#29 Tack för ditt svar. 

#29 håller helt med!
PernillaS, mina marsvin är ett halvår gamla och den ena har varit mer "tam" än den andra under hela tiden som jag haft dom, sen i januari. Det skiftar ibland, men ge det bara lite tid så ska du se att det ger med sig :)
Marsvin är ju som sagt bytesdjur och det är normalt att dom springer och gömmer sig om något kommer i dess väg. Dock är det ju inte ovanligt att dom sitter stilla när man ska ta upp dom heller, marsvin är ju olika precis som vi människor.
Ett tips kan ju vara kanske att ta bort burgallret ibland, då är det lättare att försiktigt ta upp dem, våra marsvin har blivit lugnare när vi tar upp dem, men är fortfarande skvättiga olika tillfällen och försöker komma undan. Men jag hoppas på att de blir ännu lugnare, så att de inte försöker sticka när vi kommer med handen.
Ett led för oss att försöka få dem mer tama är tex att hålla i mat vid burkanten, då får de söka sig emot handen istället för att springa undan, men då brukar vi normalt bara låta dem sitta lugnt utan försök att lyfta dem. De är också lugnare i famnen med örngottspåse med handduk i när vi håller dem, de trycker gärna ner nosen i det "nerkavlade "örngottet och gömmer sig lite.. Med den kan man också lätt släppa ner dem i buren återigen..under kontrollerade former
Man kan ju också bara klappa dem medan de är i buren så att de vänjer sig vid att man är där med händerna och att det inte är faligt. Men som de andra sagt innan, ha tålamod, de behöver lite tid att vänja =)