Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 954 ggr
zuperzita
0

Mår dåligt av hö

Hjälp. vad ska jag göra?! Jag börjar må jätte dålig av hö. Jag känner hur jag knappt kan andas. Och marsvinen är i mitt rum.. Vad kan jag göra för att få det bättre?

Ändrade din rubrik, tydlig rubrik gör det lättare att hitta i forumet. //Hanna

Abico
0

Dels är det bra att tänka på att inte ge något hö precis innan du ska gå och lägga dig. Ge marsvinen hö ett par timmar innan så att dammet hinner lägga sig. Nästa steg är väl att flytta marsvinen till ett annat rum om du mår jättedåligt av dom.

Hanna 

Bella-R
0

Kanske ska utveckla rubriken Hanna? Den säger inte särskilt mycket om trådinnehållet mer än att hon behöver hjälp. ;)

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Bella-R
0

Haha du gjorde det i samma ögonblick jag skrev det x'D

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

zuperzita
0

#1 - Vi har 4 katter ingen annan stans att ha dom direkt.. Jag kan vara inne men jag har höpåsen brevid mig upptäckte jag nu jag sitter med eller mindre och sniffar i den haha

zuperzita
0

#1 - Vi har 4 katter ingen annan stans att ha dom direkt.. Jag kan vara inne men jag har höpåsen brevid mig upptäckte jag nu jag sitter med eller mindre och sniffar i den haha

Moa-15
0

Men katterna är väl ingen anledning till att inte flytta dom till ett annat rum?

zuperzita
0

#6 . ingen stans ledigt :) och en av mina katter är lite knäpp..

Moa-15
0

Nä då vet jag inte. Min pappa är allergisk han tar medicin.

Har du ingen?

Du kan ju fylla på hö och sen ställa det i garaget eller nåt.

Då blir det iaf inte lika mycket dam.

zuperzita
0

#8 - mamma sa det, jag har höpåsen brevid mig haha :P Och jag har datorn i mitt rum.. Jag flyttade den nu känns det genast bättre! :)

Mari
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om du skakar av höet ute lite så försvinner överskottsdamm, sen kanske du kan förvara höpåsen någonannanstans?

Sen sa abico något bra, att ge de någon timme innan du ska sova. Nu i sommar kanske du även kan ha ett myggnät i ett fönster så det vädras lite? Se bara till att marsvinen inte står mitt i draget.

Jag skulle heller inte vilja ha mina marsvin ute där katterna kommer åt, man vet aldrig vad de kan hitta på för tok, jag tror inte de kommer åt att skada dem men de kan bli stressade och det är ju onödigt.

Eller så har du ett såndär snyggt munskydd på dig? Flört

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Moa-15
0

Då så;)

Rafflan
0

Du kanske kan prova att ge höbriketter(om marsvin nu kan äta sånt?)

http://chinchilla.se/ - foder och så bläddara du ner lite så hittar du "HÖBRIKETTER" :)

Berlau
0

#10 Snygg! :)

FeliciaS
0

Är ditt hö dammigt kanske du ska se dig för efter ett bättre hö? :)
Och som Hanna nämnt - ge dem (mycket) hö ett tag innan du ska lägga dig. Du kan ju också komplettera med hökuber om de tycker om det. Nu när det finns gräs kan du ju plocka väldigt mycket av det också.

#9 Vad bra!

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

KAK67
0

Kan lucern vara ett alternativ? Vet inte så mycket om det men har läst om det på denna blogg och hon är ju rutinerad och duktig marsvinsuppfödare. Någon annan som vet mer om lucern istället för hö?

idipidi
0

#15 Lucern innehåller mycket mer kalcium och protein än vad hö gör. Lucern är faktiskt det som traditionella pellets innehåller och som många försöker undvika. Det mest speciella med Oxbow är att det är baserat på timotej istället för lucern.

Men foder är komplicerat. Till marsvin i avel och växande ungar så kan det nog funka för vissa att ge så kraftigt foder. Jag ger lucern ibland som tillskott till ungar och ungdjur och de växer jättebra av det och har fått lättare att hålla hullet. Men det beror ju på också hur näringsrikt hö som man har tillgång till.

Helt klart så ska man nog vara lite försiktig. Eventuella konsekvenser av att byta ut hö mot lucern ser man kanske inte förrän det gått några år…

KAK67
0

#16 Det här med foder är en hel vetenskap. Så fort jag hör kalcium drar jag öronen åt mig eftersom jag haft mycket urinsten, äh inte jag, men mina rara hanar. Men det är intressant när det dyker upp "nya" alternativ.