Sprutmata med critical care?
Hur lyckas man? Det är ju helt hopplöst.
I instruktionerna står det "blanda 1 del pulver med 1½ del ljummet vatten" sedan är det bara att suga upp med sprutan och tvinga in i mycket ovillig marsvinsmun. Inte.
Jag har blandat i mer vatten minst fem gånger nu och ändå går det inte att suga upp med sprutan. Slutade med att jag satt och hällde Critical Care i sprutan med sked, men inte blev det bättre för det går inte att dosera ut det utan att få ut 2ml åt gången *suck* Och på det sättet ska jag få i henne 50ml om dagen?
Näe, nu vinner snart Siiri och så får hon få Fortimel till kvällsmat idag också för jag begriper inte hur det ska gå till med Critical Care.
Hanna
Men vad har du för spruta? En vanlig ml-spruta funkar inte utan man får använda pipett. Jag har fått med jättebra plastpipetter när jag har köpt CC.
Jag har plastsprutor i alla möjliga storlekar nu, ingen pipett dock *suck*
Hanna
Jag kollade efter, men jag har ingen oanvänd hemma. Annars hade jag kunnat skicka. Men första bästa veterinär borde väl ha? Eller apoteket kanske? Såhär ser de ut i alla fall. Man kan liksom klippa av så att det blir så stort hål som man vill ha.
Halva grejen med CC jämfört med fortimel är ju just att det är grovt och fibrigt och därför håller igång magen. Och då funkar det ju inte att dra upp i en smal spruta… :/
Gå förbi apoteket i morgon och kolla om de har något bättre för att ge henne med !Det finns nog doseringssprutor för tex sondmatning osv.. de borde funka..
Jaja :/ Jag ska ändå till apoteket imorgon och hämta ut hennes ögondroppar, får kolla om dom har något.
Hon totaltratade CC, jag trodde att det var något som marsvinen var galna i? Jag gav upp när hela hon var täckt med det även om hon inte fått mer än en droppe i munnen och gav henne en portion fortimel istället.
Hanna

Problemet är väl att få tag på en pipett med förhållandevis liten "blåsa" (eller vad sjutton det kan kallas), om man jämför med de oranga man får med t ex öronrensning till människor så ser ju Idas pytteliten ut. Konstigt att de inte gav dig det när de sålde Critical Care.
Envishet och drömmar
#5 det är ju tur att hon tycker om fortimel !! =) men hon kanske dissade kladdet ;)
Jag har gett min Merinohona CC ett par dagar med en tesked.
Tvingade in det i munnen,liite i taget. Idag åt hon själv från teskeden.
#7 - Fast grejen är att hon börjat bli rätt sörjig i bajset efter bara ett par dagar på fortimel, det behövs nog lite mer än rinnmat :/ CC hade ju varit väldigt smidigt att få i henne men icke..
#8 - Jo, jag provade med tesked och även att blanda fortimel med CC - blev inte bättre det.
*muttrar om att dom skulle gett mig lugnande till henne så att jag kunnat slå ut henne fullständigt och trycka i henne det medan hon var lite groggy*
Hanna
Säg till innan kl 17 i morgon om du vill ha en bättre begagnad. Jag har flera stycken och kan få tag på fler från vetten om det skulle behövs.
Mina marsvin har inte varit överförtjusta i CC. Fortimel blir ju vissa tokiga i, men så är det ju väldigt sött också.

Jag har haft samma problem (fick inte heller med någon pipett) och löste dte hyffsat genom att klippa av pipen på en 3 ml-spruta så att hålet blev lite större. Man får blanda ut det rätt löst dock och det är säkert olika hur stor "ingången" till pipen är på olika sprutmärken. Vissa av mina grisar (de som inte har hunnit bli så dåliga när jag börjat stödmata) har dessutom tyckt att det har varit gott så jag har kunnat ge det med tesked eller helt enkelt blandat ihop som en gröt på ett fat och de har ätit det självmant. Men det är som sagt grisar som har varit lite piggare.
Matar just nu min chinchilla med CC och han äter självmant från sked och nu gör jag även så att jag lägger det på en liten "tallrik" som jag ställer i bur botten, då kan han äta själv när han vill ;)
Kan ju prova att ge henne på en tallrik eller i matskålen? :)

Hanna tänker du på att även ge hövatten?
Marsvin 4-ever
.
Jag använder en liten "pilleristoppare" för katter och hundar som jag fick på apoteket. Den fungerar bra. Det är ett rör men en lös blå pinne i. Man stoppar in CCgröten i röret med en sked -stoppar i pinnen och… Annars kan man pilla in CC i marsvinsmungipor med ett rundat skaft på en tesked. Lycka till nu, hoppas verkligen att hon blir bra.
#13 Man behöver inte ge hövatten om man ger CC. :) Mag-tarmfloran håller sig bra ändå.
Men vilka problem alla verkar ha. Jag fick som sagt med dessa från veterinären. Dessutom vid ett tillfälle när jag fick tillbaks ett marsvin som jag sålt så fick jag med alla tillbehör, däribland ännu fler såna här pipetter. Så jag trodde det var nåt allmänt. ;)

#15 Jaha det hade jag inte en aning om, bra nu vet jag.
Jag använde en pinsett då jag matade Vispe Tispe med CC.
Marsvin 4-ever
.

# 16. En pincett? Det kan du väl inte mena?
Envishet och drömmar
#17 hon menade förmodligen en pipett ;) lätt att det blir fel..

#17 #18 Jag har skrivit rätt. En pinsett.
Jag hade ju också samma problem med att få upp CC samt annat med tjockare substans i sprutor när jag stödmatade Vispe Tispe.
Då rörde jag ihop lagom tuggbitar som jag stoppade i honom med en pincett.
Marsvin 4-ever
.
Hrm, jag fick en pipett från veterinären att mata med. Det funkade bra - för öppningen var inte så smal som på de vanliga.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Tack för pipetten Ida, plötsligt gick allt så mycket enklare! :)
Hanna