Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: skötsel
Läst 988 ggr
Bunn
0

Jag har blivit marsvinsägare!

Igår (tisdag) vid 20-tiden blev jag med marsvin!! Jag hade även marsvin som barn, men tyvärr så dog de väldigt plötsligt eftersom grannens hund skrämde/bet ihjäl dem. Exakt hur detta gick till, min jag inte, men sedan dess har jag alltid velat ha marsvin och nu (många, många, många år senare) har jag tre stycken marsvinspojkar!! Eftersom det varr längesen jag hade ett marsvin i mitt liv är mycket glömt så därför tar jag, mer än gärna, emot alla nödvändiga och tänkvärda tips, idéer, råd och komenatarer Ni kan komma på!

Tack på förhand!
Mvh/Bunn

Mari
0

Det finns väldigt matnyttiga Artiklar om marsvin och hur de sköts på bästa sätt :)
Finns nog ett antal liknande trådar som den här också :)

KUl att du blivit marsvinsägare, vad heter dom? :D

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Abico
0

Vad roligt! Grattis :)
Läs igenom artiklarna på sajten, där finns mycket bra. Du hittar dom i den svarta listen under bannern uppe till vänster.

Hanna 

Bunn
0

Tack så hjärtligt! Det ska jag absolut göra! :)

#1 Namnen de hade då jag köpte dem var väldigt, vad ska jag säga, annorlunda så jag har beslutat att ge dem nya namn.

Kom gärna med förslag! :)

agnes_S
0

Vad roligt =) finns massa bra att läsa på den här sidan ^^

Nu blir jag ju nyfiken, finns det bilder på underverken?

Creation
0

Så kul! Välkommen till marsvinsvärlden. Flört

Jag vet inte hur du har det nu, men för tre hanar skulle jag rekommendera minst 140x70 kvadratmeter. Det är ju inte alltid som tre hanar fungerar ihop(även om de gör det som ungar är det inte helt säkert att de gör det som äldre, men visst finns chansen!), därför är det bra om man ger dem så mycket "andrum" som möjligt. Ett hus per marsvin är också bra, så att de slipper bråk om vem som ska sitta i huset.
Även om hanarna har bott ihop sedan länge och funkar väl ihop på mindre yta än 140x70 är det ju bra om de får det större i alla fall. :)

Vart kommer de ifrån? Berätta gärna mer om dem!

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Bunn
0

#4 Tyvärr har jag inte haft möjlighet att fota dem än (fick hem dem igår kväll) men det kommer nog så småningom!

#5 Tack så hjärtligt! :)
Buren de bor i nu är ungefär 140x70x50 cm (längdxbreddxhöjd).
De är ca. 10 månader gamla och har bott tillsammans hela livet då de är syskon. Huset är stort så alla tre rymst utan att behöva trängas, men märker jag att det blir bråk så köper jag naturligtvis fler hus till dem.

Jag köpte dem av en kvinna i närheten av där jag bor, som i sin tur hade köpt dem, till sina barn, på en djuraffär. När barnen tröttnat sålde hon dem vidare och då tog jag över. De är lite skygga, men det hoppas jag att det ska bli ändring på snart. Springer gärna in i huset och gömmer sig när man går förbi, men när jag plockar upp dem ur buren är det väldigt lugna och fina. Dock lite rädda.

Den ena är svart och brun och de andra två är svart-vit-bruna, varav en har en vit bläs. Mamman var, enligt kvinnan jag köpte dem av, korthårig och pappan långhårig så dessa små gossar har halvlång päls på bakkroppen och kort framtill. otroligt söta och fina! :)

Bim
0

Bilder som agnes_s sa? ;)

Bunn
0

#7 Som jag nämde i mitt tidigare inlägg så har jag, tyvärr, nte tillgång till några bilder för tillfället, men jag ska ordna det så snart det bara är möjligt.

Bim
0

Oj fölåt, det såg jag inte… ^^

[Liinda]
0

Vad roligt och välkommen in i marsvinsvärlden än en gång =)

Bunn
0

#9 Ingen fara! :)

#10 tack så mycket! :)

Creation
0

#6 Så kul att de tre hanarna fungerar ihop :) Det är inte alltid det går.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Aristarcos
0

Lycka till med marsvinen, hm bor du i småland ?

Aristarcos
0

hehe, det gjorde du inte såg jag nu ;) Orten Bunn ligger ju häråt ;)

Bunn
0

#12 Jo, det känns verkligen kul! Och jag hoppas även att det ska fortsätta gå bra, men eftersom de är syskon och alltid har varit tillsammans så… Hörde av en marsvinsuppfödare,för många år sedan, att om marsvinen bor tillsammans när de är små, att de får växa upp med varandra, så att säga, så går det oftast bra att ha flera hanar tillsamans.

#14 Tack såmycket! :)
Hehe, okej… visste inte att det fanns en ort som hette så :P

zuperzita
0

Välkommen och grattis till marsvin(en?)

Som dom andra säger läs artiklarna dom är super!:D

Bunn
0

#16 Tack så mycket!