Ang grönsaker m.m
Om de inte har fått så mkt grönt tex vitkål, persilja, paprika m.m utan väldigt sporadiskt, hur mycket kan man ge dem per dag utan att magen kraschar .. och räcker den lilla mängden till att börja med för att täcka in deras c-vitamin behov ?
Längre ner på den HÄR sidan finns lite bilder på hur mycket av varje grönsak ett marsvin behöver per dag för att täcka dess c-vitaminbehov. :) Det behövs inte mycket alls, så om ett marsvin inte är vant vid att äta grönsaker gör det ingenting om man börjar ganska smått.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#1 Tack för den =) bra sida !!
Just för c-vitaminbehovets skull behövs ingen extrem mängd precis… Men för att de ska få mat och hålla sig mätta ;) Har försökt samla lite "mått" på hur mycket jag ger per marsvin och dag.
- Tre broccolibuketter
- 1-2 vitkålsblad
- En strimla paprika (1/4 paprika till tre marsvin)
- 1/3 normalstor morot
Alltså kombinerat med vartannat, inte bara en av ovanstående. Sedan ska de ha fri tillgång på mycket och fräscht hö, så jättehungriga ska de inte bli.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#3 Måste broccolibuketterna vara färska, ej tidigare frysta eller ger ni även dem upptinad broccoli..det är ju smidigt att ha frysen, det har jag alltid hemma… men det kanske inte funkar ?
#4 - Fryst broccoli är inte lika nyttigt som färsk, färsk är helt klart bäst.
Hanna

Jag har testat att ge upptinade till mina någon gång och dom ratade det totalt. 

Grönsaker, det är ju bra för marsvin, men jag undrar; hur är det med frukt och bär? Kan man ge marsvinen bär och frukt? Hur mycket i så fall?
#7 - Frukt innehåller ju en hel del socker så man kan se det som något extra gott bara utöver de andra grönsakerna. Bär brukar inte uppskattas men visst kan man prova :)
Hanna

#8 Tack så hjärtligt för svaret!