Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbilderfilmer
Läst 2668 ggr
Caspia
0

Tack till Julgrisen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag håller på att skriva en C-uppsats (kandidatarbete) och nu har min handledare hittat på att man innan själva det nedskrivna arbetet ska tacka någon. Misstänker att det är för att hon själv vill ha lite uppmärksamhet Flört men egentligen finns det ju en liten filur som haft betydligt större del i mitt arbete än vad hon haft. Jag kan dock inte med att tillägna arbetet åt Julgrisen, han kan inte läsa, men det kan mina lärare…

Å andra sidan har han kanske inte hjälpt till så mycket, han är väldigt uppmärksamhetskrävande och när jag har honom i knät framför datorn ser det konstant ut så här… Kunde dock inte ta mer än två bilder innan han gnydde surt, jag ska ju klia med båda händerna…

Finns det något sötare än Julgrisen? Jag är måhända extremt barnslig men hjälp vad jag älskar den här lille knodden.

Envishet och drömmar

Sandra-B
0

Nu får du sluta skrämmas så Anna, trodde för sjutton att du hade mist honom eller nåt när jag läste rubriken:-S

Hade dock varit väldigt kul och du tackade honom *hehe* kan riktigt tänka mig lärarens min när hon läser det.

Håller med dig att han är grymt söt!

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Aristarcos
0

Hehe vilken sötis,,, hm hans ögon är dolda *S* himla sött… förstår att du får god hjälp av en sådan gosis..hm undrar vad hon skulle säga om du skriver tack till honom *fniss*

deluxe
0

Aww! Världens skönaste namn har han också, haha. Jag är så trött på fjolliga gulligullnamn, Julgrisen är schysst som omväxling. Skrattande

Marsvin är verkligen bästa pluggkompisarna. Mina sitter mycket framför datorn nu, eller är med när jag ligger och läser i soffan. Kunde dom inte läsa innan så kan dom nog det nu… Tungan ute

Caspia
0

# 1. Oj! Det var inte meningen. Han är verkligen inte död, han lever och har hälsan. Blotta tanken på att han inte kommer att leva för evigt får mig illamående.

Ja, eh, jag tror inte att handledaren skulle bli så glad om jag dedicerade hela pappershögen till Julgrisen. "Är det vad du kallar mig efter allt jag gjort för dig? En gris?" "Nej, alltså, det är mitt marsvin. Du har ju också vart snäll och så där men han är mycket sötare".

Ser du att jag har lekt frisör förresten? Kanske ingen vidare vinkel för det syftet.

Envishet och drömmar

Sandra-B
0

Nä, det är inte kul med såna tankar:-S

*Hahaha* det hade jag velat se:-P
Skulle kunna bli väldigt roligt (fast det hade kanske resulterat i betygsänkning? Eller total idiotförklaring?;-P)

Nu när du säger det och jag tar en titt till så ser jag det:-)

Vita marsvin med röda öon är läckert!:-P

**SMF 237 Sweet Dream's 

FeliciaS
0

Jag är ett stort fan utav Julgrisen, han är så cool ;) Klart du ska tacka honom i din uppsats! ^^

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0

#4 - Hahaha! Åh, vad kul det vore om du kallade din handledare för Julgris, film det också! :P

#3 - Kan du träna mina grisar till att bli bra pluggkompisar också? Mina käkar upp skolböckerna, skriker om dom inte får uppmärksamhet när jag ska läsa flera kapitel om hur ljus bryts i vatten och sånt där ;) Inte det minst sammarbetsvilliga, det slutar med att jag sitter och klipper klor eller städar burar - skolböckerna sedan länge glömda :P

Hanna 

Caspia
0

# 3. Han ser ju inte så jäkla macho ut med vit päls och rosa ögon, öron och tassar, så det är ju bra att du uppfattar det som ett icke-fjolligt namn. Jag har aldrig hört om något annat marsvin som heter Julgrisen och det är kul att vara lite unik i namnfrågan, det finns ju en hel himla massa Plutten och Mysan ute i stugorna.

Ja, han borde vara väldigt bildad med tanke på alla böcker han läst och filmer han sett under åren. Här t ex är han politisk valambassadör och uppmuntrar folk att rösta i EU-valet i juni.

Envishet och drömmar

Caspia
0

# 7. Jodå, han läser läxor också. Då kan det se ut så här efteråt. Undrar vad nästa person som lånar den boken på biblioteket kommer att tro.

Envishet och drömmar

Aristarcos
0

#9 oj vilken raritet, måste nästan märkas upp, den måste ju bli dyrbar och extra eftertraktad sen ! *S*

Caspia
0

# 5. Alltså, det är faktiskt inte handledaren som sätter betygen utan hennes chef Examinatorn… Där sa du något… Nej, jag tror det experimentet är bäst att låta bli. Å andra sidan är det ju bättre att bli ihågkommen för någonting än inte alls, eller vad det nu heter.

# 6. Visste du att han har en internationell fan club? Jag bor ju i en internationell studentkorridor och en tjej som bodde här för ett och ett halvt år sedan avslutar fortfarande sina mail med "and kiss the Christmas pig from me".

Envishet och drömmar

Caspia
0

# 10. Schhh! Skvallra inte för Stadsbiblioteket om vad deras böcker får stå ut med. Glad

Han har röda ögon, ja. Första gången jag såg honom tyckte jag att han var jätteful pga det och lämnade affären utan att köpa honom. Hade dock en jättekonstig mardröm om honom några veckor senare och åkte tillbaka. Då hade han blivit såld men kommit tillbaka till affären samma morgon som jag kom dit, efter att han hade blivit halvt uppäten av en sexuellt frustrerad kanin. Då tyckte jag att vi hade ett övernaturligt band eftersom det var ett sånt sammanträffande att jag drömde så just då. Har inte funderat mer på det i efterhand men vi hör ihop Julgrisen och jag. Jag är inte heller så vacker och röda ögon lär man sig att älska.

Envishet och drömmar

Sandra-B
0

Då så, hon lär ju få sg ett gott skratt iaf och vad jag har hört så förlänger det livet, kan kanske vara bra?

Naw vad gulligt:-)
Jag ska genast bli medlem!

**SMF 237 Sweet Dream's 

Aristarcos
0

#12 wow vilken historia , jag hade också värsta mardrömmen om mina släthår i butiken, vi skulle bort på lördagen, och natten mot lördagen så drömde jag att någon annan tingat våra grisar, släthåren. När jag ringde på lördagen visade sig att någon skulle dit och titta på teddyn (men dom tog henne ändå inte) puh, då tingade jag dem till 100% och hämtade dem på måndagen..Trodde någon annan köpt dom.. men nu är de här Flört

Caspia
0

# 14. Det är konstigt med drömmar och dess sammanträffande. Lyckligtvis stämmer de ju oftast inte, i vart fall inte för mig. Jag kommer ihåg att en bekant till mig hade två ston som skulle få föl, jag drömde om fölungarna redan långt innan de hade fötts men hade helt fel på både färg och kön.

Envishet och drömmar

tantnett
0

#8 Han är ju helläcker, ser faktiskt ut som en liten proffesssor.

#12 Ja det var menat att det skulle bli ni två. Underbar berättelse.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Caspia
0

# 16. Ja, nog skulle han kunna bli professor alltid, han är väldigt samhällsintresserad! Här är en bild från Försöksdjurens dag i våras när han hade ett eget demonstrationståg för djurens rättigheter.

Envishet och drömmar

Caspia
0

# 16 forts. Hans hjärtefråga i demonstrationen handlade om mer gurka åt Sveriges alla marsvin.

Envishet och drömmar

Abico
0

#11 - Du skulle starta en fan club åt honom på Facebook Cool
Jag hade gått med direkt!

Hanna 

Caspia
0

# 19. Men jag har ju inte Facebook… Obestämd Övervakningssamhälle.

Envishet och drömmar

tantnett
0

#19 Häftig idé.

#18 Kunde ju varit något att spåna vidare på. Skrattande

Fast jag tycker att han tappade totalt koncentrationen över sitt politiska budskap då han föll för gurkfrossan.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Abico
0

#20 - Men Julgrisen kanske skulle skaffa? :P

Hanna 

Caspia
0

# 21. Det är en akilleshäl, han är väldigt svag för gurka.

# 22. Starta du gruppen istället så kan jag med jämna mellanrum tillhandahålla små hälsningar från stjärnan. Jag tycker att han är lite ung för att hänga på chattforum, han är bara fem år.

Envishet och drömmar

Abico
0

#23 - Jag känner att jag tyvärr inte har tillräkligt med insikt i Julgrisens liv för att hålla i en hel fan club, den kommer ju att expandera fort…

Hanna 

idipidi
0

Åh, en Julgrisen-tråd! Jag gillar ju också Julgrisen. :) Har du någon aning om hur han hamnade i djuraffär? Han ser ju liksom varken ut son någon vanligt grossistdjur, eller som ett sånt uppfödardjur som brukar hamna på zoo. Om man får generalisera lite.

Caspia
0

# 24. Vi kanske kan fixa en liten suddig webb-kamera med live-sändning från buren, så kanske du får mer koll på hans rutiner? Jag gör allt för att slippa Facebook.

# 25. Han är ett mirakel, men inte desto mindre ett mysterium. Jag har ingen aning om hur han hamnade i djuraffären men har funderat på samma sätt som du om det. Det fanns ingen registrerad (eller mig veterligen större oregistrerad) uppfödare i området som han skulle kunna komma från, men jag tycker att han borde ha två långhårsföräldrar för att få så lång päls själv och pew är mig veterligen en ovanlig långhårsfärg annat än möjligen på lunkarya (som för övrigt inte hade något fäste i Bohuslän på den tiden)? Jag vet att den zooaffären tog in ganska många marsvin från privatpersoner i kommunen vars marsvin tröttnas på eller fått ungar och vad jag uppfattat inte (så många?) från gossister, men det är bara en uppfattning jag hade efter att ha praoat där i en månad eller vad det nu var, ett år innan Julgrisen köptes av mig så de kan ju ha hunnit ändra både fram och tillbaka däremellan. Vet att ägaren till affären födde upp några marsvin hemma men de var som jag minns det korthår. Det gjorde hur som helst att ganska många av djuren som såldes där var lite äldre, när jag praoade där hade vi en bla en vuxen texelhona (som jag kallade Våfflan, men det är ju en annan historia som jag kan bespara dig ifrån). När jag köpte Julgrisen strax innan jul 2004 och frågade hur gammal han var svarade tanten diffust "inte äldre än ett år". Han var väldigt tunn då, har för mig att han vägde 600 gram men det kan vara fel. Nu, fem år gammal, väger han 1250 och då märks det ändå på rumpan att han tappat lite av sin forna glans (eller snarare muskelmassa).

Tror att jag fortfarande har en av de första bilderna jag tog på honom på mammas dator, får kolla det nästa gång jag kommer dit. Jag hade ingen aning om att han skulle bli så långhårig, han såg ut som ett "vanligt" virvelmarsvin med en lite längre tufs på rumpan. Han har ju inte riktigt den pälskvaliteten som ett raslånghår, eller så beror det kanske på åldern, jag vet inte riktigt. När pälsen började växa okontrollerbart trodde jag att han bara skulle få en "kjol" som en annan blandras som jag hade som barn hade men så blev det ju inte, pälsen växer lika mycket överallt, inte som om man jämför med t ex min Allan som har lång päls på ryggen men kort på huvudet. Samtidigt så är han ju inte så enkel som en peruan med för många virvlar, åtminstone hittar inte jag vad som skulle vara virvlarna, där är mer som benor. I så fall pratar vi om väldigt, väldigt många extrevirvlar.

Envishet och drömmar

Caspia
0

Julgrisens näsa.

Envishet och drömmar

idipidi
0

Tycker att han ser väldigt mycket peruan ut och de kan få massor av rosetter och även diverse delningar och annat i pälsen. Skulel ju kuan visa bild på mina peruanungar med åtta (harkel!) rosetter. Men som du säger, pe white anlag är inte direkt vanliga bland rena långhårslinjer. Synd att han inte kan berätta själv var han kommer från (antar att du provat).

Abico
0

#26 - Det tror jag stenhårt på! Tänk att folk över hela världen skulle kunna sitta och se Julgrisen bajsa, bättre underhållning än Big Brother!

Hanna 

Caspia
0

# 28. Jag har inte provat med en sån där djurpratare, Julgrisens världsuppfattning är minst sagt lite konstig så jag tvivlar på att svaren skulle göra någon klokare. När jag frågar är svaren inte så givande, typ krrrrrr och det vet jag inte hur jag ska tolka.

Ja, han har ju en tjusig peruanlugg. Här har jag klippt för att leta höftrosetter. (bilden är påväg)

Envishet och drömmar

Caspia
0

Här är den mest peruanlika bilden jag har kunnat hitta, förutom att jag klippt honom i luggen (han ser ju ingenting annars…). Det var inte igår. Hittar inte när den är tagen, bara att det är före november 2006.

Envishet och drömmar

Creation
0

Charmiga julgrisen! :) Jag är helt med på en fanclub. Haha, han verkar vara en riktig supporter(#8). Tungan ute Att han skaffat så många knappar!

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Caspia
0

Idag har jag försökt mig på ett familjefoto.

Julgrisen har ju några år på nacken och har hunnit under tiden hos mig blivit änkling inte mindre än tre gånger. Han är dock väldigt bra på det där med att leva i stunden och inte sitta och gräma sig över det.

Envishet och drömmar

Caspia
0

Världens vackraste!

Envishet och drömmar

Caspia
0

Den här posen är så Julgrisen-klassisk. Öppen mun och upp med näsan i vädret.

Envishet och drömmar

Caspia
0

# 32. Ja, han samlar! Glad

Envishet och drömmar

Caspia
0

…klia lite mer till vänster, högre upp, åh, där jaaa…. klia mer!…

Envishet och drömmar

Caspia
0

# 29. Tur att de inte var med i förrgår när Sancho panza brunstade. Skäms

Envishet och drömmar

Filosofia
0

Hihi, vad vacker Julgrisen är. Jag älskar PE white! :)

Vilket ämne skriver du C-uppsats i förresten? Det är verkligen skönt att ha djur i sådana jobbiga pluggstunder, så att man kan stressa av lite mellan varven.

Caspia
0

# 39. Ja, visst är han vacker! Glad

Ämnet heter Internationell Migration och Etniska Relationer (förkortas IMER) och uppsatsen handlar om konstruktionen av romer i böckerna om Katitzi.

Envishet och drömmar

Moa-15
0

Vad långhårig ser nästan ut som en kanin;)

Filosofia
0

#40 Okej, vad intressant! Det påminner ju lite om litteraturvetenskapliga ämnet också. :) Vad roligt att ha en barnbok som analysobjekt. Det hade jag med när jag skrev min C-uppsats förra året. När blir det opponering? Lycka till i alla fall!