nykastrerad hane behöver kompis!!!
Min 2-åriga marsvinshane kastrerades igår eftersom han behöver en kompis. Förra ägaren har provat att sätta ihop honom med andra hanar ett antal gånger, vilket ej har fungerat, varken med vuxna hanar eller bebishanar (inga honor i närheten iheller). Det är han som varit mest aggressiv.
Hur ska jag gå till så att det fungerar? Tror ni att han kommer att vara lika aggressiv mot honan?
Undrar främst om man ska ta en ung (bebis) hona eller en vuxen hona? Har också funderat på om man ska ha två honor (men helst inte då jag bor i en etta tillsammans med min pojkvän)
Buren är 100x50 cm..

Om du inte ska skaffa större bur så rekommenderar jag endast en hona. Ska du ha större bur så kan du ha flera. En vuxen hona skulle nog funka bra :)

I en 100x 50 bur ska du inte ha tre marsvin, det blir för trångt.
Först och främst måste du vänta ett par veckor, marsvinsspermier är tydligen envisa små rackare som överlever ett tag lösa. Sköt noga om såret, det är inte ovanligt med komplikationer i det eftersom det sitter såpass illa till ur bakteriesynpunkt.
Jag tror absolut att han kommer att fungera med honor! Har aldrig hört talas om något fall där hanen "fortsätter" vara arg på honor som han vart på hanar. Jag vet inte om det är skillnad med en ung eller äldre hona, jag har bara haft äldre honor ihop med mina kastrerade hanar och det har alltid fungerat.
Envishet och drömmar

# 1. Oj, jag skrev visst väldigt långsamt, såg inte ditt svar.
Envishet och drömmar

Ja buren blir ju för liten för tre. Men jag kommer att testa med en lite äldre hona (om ca en månad vilket veterinären tyckte). Jag hoppas att jag kan hitta en ensam hona bara, eftersom de oftast säljs två på blocket och här osv.
Han verkar efter omständigheterna må bra. Lite trött bara. Är extra noga med burens hygien nu också eftersom han inte har något kisshörn utan kissar lite här och där så att säga ;)

# 4. Tyvärr finns det även ensamma marsvinhonor på Blocket ibland, jag har en som är köpt så sittandes här i knät just nu. Det är en fråga om sammanträffanden. Var i Sverige bor du?
Envishet och drömmar

Jo, har också sett det, men det har inte funnits några här nere på ett tag.
Jag bor i Malmö. Har du några tips?

Jag bor också i Malmö! Det fanns en hona uppåt Kristianstad till, ska se om jag hittar annonsen.
Envishet och drömmar

Åh låter toppen!!! Tack för svaren också förresten!

Jag skickar länkarna i PM.
Envishet och drömmar

Tack!!
Vad skönt att kastreringen gick bra :)
Håll koll på att allt läker som det ska, att inget blir infekterat och att stygnen försvinner. Ha helst tyg som bottenmaterial i buren så att spånet inte fastnar kring såret. Om tidigast två veckor kan han få en kompis om allt har läkt fint. Hanar beter sig väldigt sällan elakt mot honor, det är hanar som de inte ibland inte kommer överens med. Dock har han ju kvar sin parningsinstinkt och kommer fortsätta vara hanig mot honorna. Ska du inte köpa en större bur bör du endast skaffa en honkompis till honom, annars får de alldeles för lite plats. En vuxen hona som kan sätta sig upp mot honom ifall han är på henne, och kanske inte en liten bebishona… ^^
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Det blir en vuxen hona!
Tyvärr har han inget kisshörn så jag måste ha spån, men det ser fint ut.
Tack för tipsen!
#12 Men det spelar ju ingen roll om han har kisshörn eller inte :P Du byter ju handduk/fleecefilt och tvättar bara.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus