Ni som använder toaletter
Till era marsvin funkar det?? måste man lära dom att använda lådan eller hur har ni gjort??
Använder man sågspån eller kattsand i den??

jag hade låda med kattpellets elr va det heter :P Men de lär sig inte de pissar bara överallt :P

Mina gör det, men det är inte jag som har lärt dem det…Jag tror att det var deras mamma som gjorde så och då lärde sig mina flickor att göra det med ;)

Kutterspån eller Toa-lätt är bra som underlag.
Jag tror inte att det är så jättestor idé att skaffa en toalettlåda till marsvin faktiskt, det är nog väldigt få som verkligen använder den. Om du märker att dom ofta kissar på samma ställe så kan du ju ställa en låda där men för det mesta så gör dom ifrån sig lite överallt (kanske extra mkt på sovställen och under höet). inte som kaniner tex., som oftast har en speciell kisshörna.

okay
Har sett många bilder där dom har toa låda.Kanske inte nån ide att investera i en sådan då
Marsvinen kissar vanligtvis på samma sorts platser/hörn så där kan du sätta in ett toahörn/plastlåda om du vill. Lägg då det smutsiga bottenmaterialet där till att börja med, så lär de sig med tiden. Dock inget jag orkar lära mina grisar, ser det inte heller som ett problem att de uträttar sina behov runt om i buren ^^
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#5 Tack för ditt svar det vore ju bra om man kunde ha ett ställe där man dagligen bytte så man slipper att det luktar då dom står i köket.

#4 Nja, inte med förhoppningen om att allt ska hamna i den.
Vi har däremot en kattlåda med toa-lätt i botten som används som hölåda, och det är klart att en del hamnar i den när dom ändå sitter där. Men å andra sidan så hamnar en hel del överallt annars också, så om man har för höga ambitioner om just toalettlådefunktionen är nog risken stor att man blir besviken 

7# har du nog rätt i vem vet kanske man kan lära dom att gå på toan oxo hehe 
smart att ha en kattlåda som hölåda då är ju höt oftast på samma ställe

#8 Absolut, speciellt om man har fleece som underlag. Sedan är det faktiskt så illa att dom skiter mest där dom sover och äter så… Lite nytta gör det ju! 

har jag fattat detta rätt ..du hr alltså inte spån till dina utan fleece….luktar inte det mycket?? måste maninte byta varje dag??
Vilka är fördelarna med fleece??
#10 Tipsar dig om artikeln Bottenmaterial till marsvinsburar.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

11# tack ska genast läsa den

Tack feliciaS då blir det toa-lätt och spån i buren till att börja med så får man prova sig fram

Jag håller inte riktigt med om vad som står i artikeln ang. fleece som underlag (att man måste ha toaletter för att dom inte ska kissa på fleecen, att det luktar och blir äckligt etc.) så jag skriver lite om det här istället.
Jag använder ett lager tidningar i botten, sedan 1-2 lager frottéhanddukar och så fleece ovanpå det. Dagligen sopar jag upp hö och pluttar för att hålla det fräscht, hela underlaget byter jag 1-2 gånger i veckan. Tycker inte att det luktar alls innan dess att det är dags att städa! Ofta behöver vi inte ens byta tidningarna i botten varje gång, eftersom dom inte blivit fuktiga.
Själva funktionen är såhär: fleece suger inte upp väta utan det rinner rakt igenom och sugs istället upp av frottéhanddukarna, tidningarna har ingen egentlig funktion utan är mest bara där för "säkerhets skull". Viktigt för att det ska fungera är att man tvättar fleecen flera gånger innan man börjar använda den (aldrig med sköljmedel). När det fungerar som det ska så kommer det alltid vara torrt på ytan.
Några av fördelarna med det här:
Billigt & miljövänligt.
Lättstädat, framför allt om man har stor bur.
Bekvämt för marsvinen som popcornskuttar varje gång man har städat! Det är mysigt att ligga på och mjukt att gå på.
Dammar inte och skräpar inte ner. Snyggt att se på!
Bra för tassarna. Eftersom fleecen inte har någon uppsugningsförmåga så får dom inte torra tassar och eftersom det är mjukt att gå på (i jämförelse med tex. toa-lätt) får dom inte lika mycket förhårdnader.
Kan minska risken för hudproblem om man har marsvin som är känsliga för det, mycket pga att fleecen inte har någon uppsugningsförmåga och att det alltid är torrt på ytan.
Den enda nackdelen jag egentligen kan komma på är att det kan vara jobbigt att få bort hö om det är mycket som har fastnat på fleecen, men det är ju lätt avhjälpt med en hölåda eller att man delar av buren. Vi har tex. en särskild hödel där vi har toa-lätt i botten.
#14 Det låter faktiskt himla praktiskt med fleece på många sätt. Vad har du för mått på dina marsvins bur, deluxe? Har nämligen hört att fleece funkar bäst i större burar (typ med långsida över 140 cm).
Tänker också på tvättmaskinen… Börjar den inte lukta när man tvättar kissiga handdukar och filtar så ofta? Man vill ju inte att ens vanliga kläder ska börja lukta marsvinskiss för att maskinen sprider det vidare, eller att övriga hyresgäster som använder tvättstugan ska börja klaga.

#15 Det är kanon. Känns som att det är mycket bättre för marsvinen, och för oss också eftersom det inte dammar och hamnar överallt i lägenheten.
Våran bur är 150x80 till fem marsvin. Kan hålla med om att fleece kanske inte är någon höjdare i en mindre bur, men samtidigt tycker jag att om man har en bur som är så liten att fleecen blir äcklig på en dag så är det snarare buren det är fel på. Kan inte tänka mig att det skulle vara några problem att ha fleece till tex. två marsvin i en 120x60-bur.
Tvättmaskinen har klarat sig hittills iallafall, och mina kläder luktar inte kiss! Annars kan man tvätta det med ättika för att få bort lukten, men jag har själv inte testat det än - har helt enkelt inte haft behov av det.
#16 Det låter ju bra att maskinen inte luktar kiss i alla fall. Om inte annat får man ösa på med tvättmedel. :) För sköljmedel ska man väl inte ha, har jag för mig? Det verkar åtminstonde mindre arbetssamt att tvätta några handdukar och filtar ett par gånger i veckan än att tömma säckvis med smutsigt, illaluktande spån som man inte kan förvara på något bra ställe när man bor i lägenhet, tills man kan åka till tippen med det (vilket innebär extra arbete det med). Fast det kanske beror på hur många marsvin man har också. Ju färre desto mindre dirt blir det ju vad gäller allt. :)

#17 Ja, jag tycker att det är väldigt mycket smidigare såhär! Det är lite mer småpyssel eftersom man får sopa lite pluttar och så, men hellre gör jag det en gång om dagen än att stå på knä och skopa upp toa-lätt en halvtimme i veckan - och tvätta måste man ju göra ändå. 
Att det blir mindre sopor är en stor fördel. Vi bor också i lägenhet och vet inte riktigt var vi ska göra av allt. Dessutom kändes det så himla dyrt, jobbigt och slösigt att köpa en 55-literssäck toa-lätt i veckan, släpa upp den 3 trappor utan hiss för att sedan släpa ner den till soprummet bara några dagar senare…
#18 Jo, men det där med att sopa pluttar verkar ju bara mysigt. :) Kul att pyssla lite dagligen i buren liksom, och marsvinen blir väl nyfikna när man är där och grejar, kan jag tro? Hur som helst, får man bara in den rätta "knycken" vad gäller fleecerutinerna går det nog bra.

blir väldigt sugen på fleece! kan du inte göra en artikel om detta? mer utförligt hur det ser ut i din bur och så? :)
först tidningar, hur många lager? sen handdukar, storlek på dom? fleecen, hur många har du i reserv? vad skopar du upp pluttarna med? kan man använda en karda att ta bort höet med från fleecen?
har letat förgäves efter ditt inlägg om din bur!
nyfiken i en strut 
#20 För att sopa pluttar kan man använda en pannborste till häst. Bra att ha en extra kisshandduk under höet också som man byter lite oftare, eftersom de kissar och bajjar mest där. :)
Jag tror att det är Buffen här på sajten som har en jättebra infosida om fleece: http://www.wakuweb.cybersite.se/text_71975.html

åhå! värt att kolla in

deluxe, köper du din fleece från rusta eller ikea?
någon sa att det var skillnad på fleece och fleece, uppsugningsförmåga och så.
jag kollade på bådas hemsidor och både fleecen från rusta för 29:- och fleecen från ikea för 15:-, har exakt samma mått och är båda gjorda av 100% polyester.
vad kan det vara för skillnad? förutom att ikea bara har ljublå färg :P
vad är för låda du har höet i, förresten?

#20 Ett lager tidningar räcker. Storlek på handdukarna spelar ingen roll, bara det är så att det täcker botten i två lager. Jag började med tre uppsättningar: tre fleecefiltar och 12 handdukar på 100x50 cm. En fleecefilt (obviously) och 4 handdukar räcker bra till våran bur, nu har jag dessutom börjat sy ihop handdukar och fleece så att det hänger ihop. Funkar jättebra! Sopar gör jag med en sån där vanlig liten sopborste och skyffel.
#23 Köp på ÖB! Deras filtar är lätt bäst hittills. Sist jag var där hade dom rätt fina mönster/färger också. Ett stort plus är att dom är så dåligt sydda att man lätt kan dra loss tråden i kanterna 
Egentligen är det inte så hysteriskt stor skillnad - det handlar nog mest om hur tyget är behandlat, men kolla så att det är 100% polyester och skippa alldeles för ljusa färger.
Höet har vi i en liten kattlåda utan "ram", typ 35 pix eller nåt på ÖB.
Jag har ingen aning om hur man skriver en artikel här på forumet, men en ny tråd kanske vore på sin plats åtminstone… 

Har startat en ny tråd, så kan vi fortsätta diskussionen där! 
Jag har köpt ett pellets som heter All pet pine.
Dyrt men så jäkla bra.
Jag testade det då mitt ena marsvin fick ett rinnande öga.(kan ha hänt att han fick in spån)
Det tar bort lukten totalt tycker jag.
kram

När jag hade en toalett sov mitt marsvin i den och kissade överallt.
Mina är ganska rumsrena på golvet. Men jag bärde ditt dom en gång var 5 min när dom var små och det är ändå inte 100.
Så inget jag tycker du ska testa……
28# men du har faktist bra pli på dina ju! men man kan faktist testa!
MvH. Lina ''Regnbågen'' Spacsek
''Don't Like My Drivin? Well its just that.. I DON'T GIVE A FUCK''