Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1399 ggr
[jejjas]
0

Lilla Dior ä dålig :-(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sitter nu med lilla Dior innan för tröjan dåhon är fruktansvärt slö och inte vill äta Gråter bara vinglar när hon går, hon va jätte pigg i morrse å skrek somvanligt när det va dax för maten (ger henne å 2 til extra vid sidan om) hon är minst i kullen väger endast 72g. Vet inte vad jag ska göra mer än att hålla henne varm å försöka få i henne vatten, men det är inte lätt när honapsolut inte vill ha Gråter, Bilden är från i dag.

FeliciaS
0

Nej, vad tråkigt! :( Lilla fina Dior <3

Se till att du får i henne maten, öppna munnen och tryck i henne lite i sänder men hon måste hinna svälja förstås. Är det det hon inte gör? Bra att du får i henne vatten i alla fall, fortsätt och gör det och håll henne varm.

Ge henne ljummet vatten (inte direkt från kranen) och blanda i lite honung. Honungen gör att hon piggnar till och får lite energi, mycket bra i sådana här viktiga fall - i onödan ska man inte ge honung (kan vara värt att nämna ;)).

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[jejjas]
0

Problemet är att honintevil svälja :-( menska försökamedlitte honungs vatten kan juhända att hon gillar det,Funderar även påomdet kanvara så attLollohar lakt sig på henne  eller något sådant, det är juså konstigt att detär unge numer 2 som är dålig nuVerstce var judåligförra helgen, fattar intte detta  riktigt

FeliciaS
0

#2 Vad jobbigt :( Hoppas verkligen du får i henne lite honung så hon piggnar till.

Mvh Felicia

Aristarcos
0

Nej inte den sötingen… som jag gärna hade tagit hand om.. håller alla tummar och tår, försök tvinga i henne lite energi som de andra tipsat om..sen kan väl bara tiden avgöra vad som händer…

Kram

[jejjas]
0

Hon är väldigt apatiskjust nu bara ligger rör sig inte alls  tror facktist inte hon kommer klara natten, Hon ärmycket sämre än vad versatce va. Käns så hemskt att se henne. det är något specielt över denna lilla höna  Gråter

[jejjas]
0

När jagväl lycks få in litte ca 1 droppe i munen på henne  riner den ut igen Gråter

[jejjas]
0

Tror att Lilla Dior har gett upp tyvär Gråter ingen derekt reakktjon när jag gör något sätter jag henne på filten så ramlar hon bara på sidan å blir ligandes Gråter, såpigg å levnads gld hon va i går  som synes på bilden över Gråter

Creation
0

Så tråkigt att höra :( Du har inte Critical Care hemma? Jag har hört att det ska vara mirakelmaten för marsvin som inte äter.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Abico
0

Jag tror inte att det finns mycket att göra tyvärr :(
När dom är så små och dessutom tycks ha gett upp.
*kram*

Hanna 

[jejjas]
0

# 8 önska jag hadde det Gråter.

#9 tror inte heller det å Lollo bryr sig inte heller så sätter jag ner henne går hon bara i väg till dom andra ungarna bara lämnar lilla dior, HennesLilla hjärta slår väldigt oregelbundet nu å även andnngen är sämre Gråter

Sandra-B
0

Är tyvärr sånt som händer, förstår att det är jobbigt, har själv varit med om det ett antal gånger.

Min första tanke är dock om du har kollat så att hon kissar och bajsar?

Det glömde jag att göra med en av ed första ungarna jag matade och den blev slö och ville inte äta, kom dock på det i tid så jag hjälpte den att uträtta sina behov och bebisen piggnade på snabbt efter.

Lycka till med din lilla parvel.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Aristarcos
0

Usch vad tråkigt, du får berätta hur det gått…

KRAM

tantnett
0

Men så oerhört ledsamt. Tänker på dig och håller tummar.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

[jejjas]
0

Lilla Dior somnade in kl 04,00 i mina häner intil mitt hjärta Gråter.  Tog med henne till sängen när jag blev trött å där låg hon så sött imana händer.

#11 Jo då kolla det i går å när jagtog en trasa med litte olja på å strö litte försiktigti bak på henne kom det både kiss å bajs så förstoppad va hon nog inte.  Käns så hemskt man fäster sig juså vid dom små.

På den här sidan himlen finns en plats som kallas Regnbågsbron.

När ett djur som varit särskilt betydelsefull för någon dör,
så kommer det till Regnbågsbron.
Där finns ängar och kullar för alla våra speciella vänner
så att de kan springa och leka tillsammans.

Där finns tillräckligt med mat, vatten och solsken,
och våra vänner har det varmt och skönt.
Alla djur som har varit sjuka och gamla
blir återställda till hälsa och vigör;
de som varit skadade eller handikappade blir friska och starka igen,
precis som vi minns dem i våra drömmar från gångna tider.

Djuren är glada och nöjda, utom för en liten sak;
de saknar alla någon väldigt speciell som de varit tvungna att lämna kvar.
Alla springer och leker tillsammans,
men en dag kommer någon av dem att stanna upp och titta i fjärran.

Dess klara ögon är intensiva; kroppen börjar skälva.
Han springer plötsligt ifrån gruppen, flyger över det gröna gräset,
hans ben bär honom fortare och fortare.
Han har sett dig, och du och din speciella vän möts till slut
i en lycklig återförening för att aldrig skiljas igen.

Lyckliga kyssar regnar över ditt ansikte,
dina händer smeker på nytt det älskade huvudet,
och du ser ännu en gång in i de tillgivna ögonen på ditt djur
som så länge varit frånvarande från ditt liv
men aldrig från ditt hjärta.

Sen går ni över Regnbågsbron tillsammans…

Aristarcos
0

Vad tråkigt att det inte gick vägen, *kramar *

Maninerna
0

nä fy vad hemskt Gråter

FeliciaS
0

#14 Nä, vad sorgligt :'(

Nu blir jag själv alldeles gråtfärdig *snyft*

Mvh Felicia

Berlau
0

#14 Nu får jag rysningar och börjar snart gråta, gör alltid det av den filmen/texten.
Vila i fred Dior.

[jejjas]
0

Det värsta av allt är att Lilla syster Anna inte vet att hon vandrat vidare än Gråter

FeliciaS
0

#19 Usch :( Jobbigt att berätta det.

Vila i frid fina Dior!

Mvh Felicia

[jejjas]
0

Ja det käns jätte jobbigt hon har väldigt svårt för sådant här Gråter, men hon ska få ligga hos Isadora och hennes små.

Abico
0

Usch vad hemskt :'(
Du får glädjas åt att du har fem andra småttingar kvar åtminstone.
*kram*

Hanna 

[Lynx76]
0

Vad sorgligt… Gråter Vacker text…

tantnett
0

Tröstkramar.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Creation
0

Så tråkigt att höra :( Jag beklagar.

[jejjas]
0

Nu är lilla Dior begravd  in lindad i en bit ljusblå flis filts bit, Ligger brevid Isadora, La en litten blå bloma på platsen.

Anna tog det väldigt hårt, sa til henne att vi har ju dom andra 5 små. Hon vill längre fram köpa en litten Choklad hona antingen lång eller kort hårig. så vi får se vad framtiden avgör.

Filosofia
0

Beklagar verkligen. :( Hon var så söt!

queenlinnea
0

Vila i frid Dior.

CamillaS
0

Åh, så tråkigt att det inte gick, men du kämpade för henne in i det sista iaf. :'(
*kram*
R.I.P Dior. Gråter

Rafflan
0

Usch vad hemskt, beklagar verkligenGråter

F*n att jag inte läste tråden tidigare, finns nåt som heter Critical Care att köpa på veterinär kliniken för kaniner och gnagare och det tycker som smakar gott och äter själva som du kunde ha provat :(

haaanna
0

Ååå.. R.I.P Dior

Hände ungefär samma sak med min kanin slutade att äta och va bara sjuk i några timmar sen dog hon ;''( Men jag fick svar på det att om marsvinet kaninen slutade äta så skulle man ringa vetrinären direkt för dom bara kunde dö på några timmar…. Dom fick det när dom hade ätit för mkt kål elr sallad kan se om ja hittar tråden jag skrev om min kanin när hon blev dålig för jag fick svar med då va det försent ;''(

haaanna
0

#12 :( Synd att jag inte såg det här förut. Men När en kanin inte har ätit och inte rör sig ska man kontakta veterinären DIREKT! DÅ handlar det om timmar innan kaninen kan dö. Hon kanske har fått i sig för mycket sallad eller kål, de bildar gaser i magen. Då vill kaninen inte äta. En kanin måste äta regelbundet för att magen ska hålla igång för de har inga muskler  magsäcken som människor som kan röra på den utan de måste äta för att magsäcken ska jobba. Annars tillslut så blir det så mycket gaser i magen att magsäcken sprängs och då dör ju kaninen. Det här kallas Magatoni och är ganska vanligt hos kaniner och marsvin.

Allt det här har en veterinär berättat för mig eftersom min kanin har haft det. Man måste stödmata kaninen och ge den en massa mediciner. Det gick hur bra som helst eftersom min kanin älskade medecinen.

RIP <333

Detta skrev en medlem till mig när min kanin gick bort ;''(

Creation
0

#32 Jag tror att Magatoni är detsamma som trumsjuka? Eftersom att detta gällde en liten unge, tror jag inte att den redan kan ha ätit för mycket kål som orsakat en sådan sjukdom(eller fått för snabbt foderbyte som också kan orsaka det). Dior gick ju fortfarande på di? Det här var nog något annat som kan hända ungar, att den bara oförklarligt slutar äta av någon anledning eller något sånt.

R.I.P Dior

lomsen
0

R.I.P. Dior, som jag tyckte var den finaste ju!Gråter

patricia76
0

Å jag beklagar. fy så hemskt.

Många tröst kramar

EvaLuna
0

Oh va synd… Beklagar verkligen. :´-(

Vi hade tur med vår Laura, som hade fått för mycke "ny" mat när hon var 5 veckor & just kommit till oss. En hel natt matade vi med risavkok & vatten. Å vilken lycka när hon började äta hö själv! Men Laura hade "bara" diarré. Magatoni är värre…

Hursomhelst är Dior borta nu & du ska verkligen känna att du gjorde allt du kunde & ingen kunde va högre älskad än lilla tottan Dior.