Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 751 ggr
Johanna519
0

burbygge, hjälp!

Har byggt en bokhylle-bur av en ikea billybokhylla o pappa har hjälpt mig jätte mycke me den, vi var tvungna att ta av en bit för att den skulle få plats i rummet.. Så den är typ 190*80*28. nu när ja prova släppa ner mitt ena marsvin så kunde han hoppa över! Hur lätt som helst dessutom. Vad ska ja göra? Pappa blir nog jätte sur för han har typ fixat allt med den..

Aristarcos
0

*S* en hopp glad en, du kanske får ta och sätta upp lite plexiglas runt om ?

Johanna519
0

#1 jodu ;) Vart får man tag på de? Hur mycke kostar de och hur kan man fästa det?

marsvin2008
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oj de här kan jag hjälpa till med ser jag. =)

Jag har satt genonskinlig plast (inte riktig plexi för den är dyrare) Vet inte vad det här heter men vi köpte vårat på en glasmästaraffär.

Vi har skruvat fast det på kortsidorna i trälister och på långsidan har vi satt ner det i vita plastgrejjor som är till för att kunna fästa kablar i. Visar med bild.

Hur enkelt somhelst och kostar väl ca 300kr eller nått.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

marsvin2008
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild till…

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

KAK67
0

Du kan pröva med att höja upp den. Typ ställa den på lådor. Mina hoppar över rätt höga kanter (dock inte 28 cm ) vad jag vet. Men de hoppar inte om det är långt ner till golvet på andra sidan. Jag har även vanliga burar som jag tagit bort gallret på och ställt på typ ett litet soffbord och de har varken hoppat eller ramlat ur.

Aristarcos
0

#5 ska man verkligen lita på det med tanke på vad som hände Klara igår ??

FeliciaS
0

Från kanten 28 cm så är det ju en del spån med, så kanten blir ju lägre. I alla fall, #3 #4 har ju superbra tips! :)

#6 Eftersom hennes marsvin tagit sig över kanten skulle inte jag lita på det. Jag har haft sju olika grisar i min bokhyllebur och ingen har visat minsta tendens att vilja hoppa över kanten, någonsin. Så det är nog mer undantag än regel att marsvin hoppar över i alla fall ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

KAK67
0

Det finns ju aldrig några garantier men jag har elva marsvin och har haft öppna burar i ca 4 år. Jag tycker det är så trevligt att bara kunna sträcka in handen var som helst i buren. Testa plexi om du känner dig osäker. Det är ju både snyggt och titta-ut-vänligt för marsvinen.

Johanna519
0

Problemet e löst… Pappa fixar :P Men tack för alla förslag.

#3 smart o snyggt annars :)

#5 Skulle jag aldrig våga :P Eftersom dom inte ser över kanten spelar det nog ingen roll på vilken höjd den står :P plus att mitt ena marsvin e knäppt och hoppar gärna ner för min säng :)

Berlau
0

Kan man inte få se en bild på det fina bygget? :)

Johanna519
0

#10 Det är inte riktigt klart än för vi har vart på landet.. Men när de e klart ska ja ta kort på buren :)

KAK67
0

Bara för att jag var kaxig (#8) tidigare har det nu hänt. Ett marsvin saknades i sin bur i går morse och satt på golvet längst in i hörnet under buren under sin egen bur, ett fall på ca 1,5 m. Dock har han inte ramlat eller hoppat ur utan blivit jagad av sin son. De började gruffa redan i fredags och i lördags kände jag att det eskalerade och att det började bli dags att planera för att sära på dem. Kom dock inte så lång i lördags. Han hade tack och lov inte skadat sig i fallet men fått ytterligare ett hål i örat samt ett otäckt bitsår på nosen, stackar'n. Först ger sig hans "fd. fru" på honom och nu sonen. Sonen fick i går em träffa min stora maffiga ensamboende hane ute på gräsmattan - men det gick inte heller. Han fick ett hack i örat och lillkillen blev av med rejält med päls på ryggen. Varför klara vissa hanar att bo ihop i samma rum som honor men inte andra? Fast det hör inte till den här tråden…

Aristarcos
0

#12 oj då, tur att han klarade sig utan allvarligare skador, hoppas du löser problemet med dina marsvin…

Johanna519
0

#12 tur att han inte skada sig :)