Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 4529 ggr
elin85
0

De kissar på varandra!

Jag har två hanar som är helt hopplösa att ha ute på golvet för de ska hela tiden kissmarkera revis och sedan slicka i och gå i varandras kiss. De kissar också direkt på varandra på sidorna, liksom lyfter benet som en hund och sprayar kiss på den andre. Är detta ett vanligt beteende? De bor tillsammans i buren och där håller de sams och håller inte på sådär, det är bara när de är ute på golvet.

Jag tänkte att de skulle sluta, men det tycks de inte göra heller. Om de inte slutar med detta så kan jag ju inte ha dem ute tillsammans, det blir en så himla massa städning och dessutom blir de ju själva helt dyblöta av kiss Gråter Hur skulle ni göra?

Mari
0

Jag har inte mina ute på hela golvet för de som sagt kiaar överallt och på varandra (vilket de också kan göra i buren)

Så när jag har de ute så får de bara ett mindre ställe där jag lagt tidningar eller handdukar så jag slipper skura golvet.

Och det är ett vanligt beteende, tror jag iaf, mina killar jag haft har alltid gjort så och de två jag har nu gör det väldigt ofta.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

elin85
0

#1 så du tror inte att de kommer att sluta med det? Saken är ju att den ena hanen älskar att springa omkring i hela lägenheten och då kissar han inte. Men så fort hanarna är tillsammans så är de mest i ett hörn och springer runt varandra och kissar.

Min andra hane vill dock ha sällskap när han är ute annars sitter han bara stilla. Även om jag har papper på golvet så lär de ju kissa på varandra. Rynkar på näsan

Mari
0

#2 Hur gamla är de?
Jag tror itne de slutar kissa på varandra, jag har för mig att kissandet är ett beteende för att visa vem som bestämmer så de kanske bara tjaffsar lite om det när de är lösa ute?

Jag tycker att du ska fortsätta att ha de lösa, det blir ju lite mer jobb med att städa och ev. bada marsvinen men om de nu gillar det så mycket så är det kanske värt det?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

elin85
0

#3 Nja, eller ha dem 1 o 1 på golvet. Det blir ju jobbigt med städ och de avskyr att bada, så… Men tack ska du ha för svar!

Om någon annan har förslag eller erfarenheter så hör gärna av er.

Moa-15
0

Att dom kissar på varandra med flitt låter konstigt. Mina brukar kissa när dom kommer upp i buren. Eller på en plastpåse, Men dom är också lite rumsrena av sig;) Sätt en stor vaxduk på golvet annars.

elin85
0

#5 tack för tipset, men en vaxdum måste ju också tvättas av, så jag vet inte om det blir mindre jobb. Hur har du fått dina rumsrena? Du har ingen hörntoalett eller något? Kanske skulle kunna fungera med mina flickor…som inte kissar på varandra och har sig.

Moa-15
0

Var mycket jobb med att få dom rumsrena (händer självklart olyckor) Då jag bärt dom till toan när dom var små, Tills dom gick ditt själva:). Har ett blom fat som toa:) Tänkte mest så inte golvet blir förstört av kisset.

elin85
0

# 7 ja det är vad jag också önskar uppnå, för vi är rädda om golvet då det inte tål vatten. Låter som du haft mycket jobb med toaträningen.

Men jag har läst att marsvin ska vara lätta att få rumsrena, lättare än kaniner. Trots det har alla mina kaniner varit rumsrena från början utan träning (bara de har en toalåda i närheten så går de på den), medan jag inte lyckats med marsvin. Men jag ska iaf skaffa en låda och se om de kan välja att gå dit och kissa. Skulle ju vara toppen.

Moa-15
0

Tänk på att marsvin ofta går på samma ställe. Och jag hittade ett hörn som var helt vit och golvet var helt förstört. När jag tvättade ordentligt där och ställde dit en låda så gick det bättre.

Filosofia
0

Är det bara hanar som har detta "kissbeteende"?

Moa-15
0

Tror inte att det är så vanligt alls att marsvin kissar på varandra;)

Men sen att dom kissar på golvet och sen råkar gå i det är ju inget konstigt.

Mari
0

#10 Nej då mina honor kissade på varandra i början när de två nya flyttade in men slutade nästan direkt, var väl efter de bestämt rangordningen.

Sen så kissar ju honor på hanar när de är för närgående, så det kanske är något som hanarna gör på varandra också om de tycker att de kommer för nära inpå?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Moa-15
0

Hi hi #12 nä det tror jag inte…………

Filosofia
0

Jag vet att alla marsvin kissar, men jag undrade om det främst är hanar som ägnar sig åt det beteende som TS beskriver, dvs. att de revirmarkerar och kissar på varandra.

elin85
0

#11 det är inte så att de råkar kliva i det, de slickar i det och sedan kliver de medvetet i det och ibland kissar de på varandras kiss (som hundar).

elin85
0

#10 jag hade en hona som kissade på andra honor när de kom nya till hennes flock. Hon var dock mycket dominant och gick inte ihop med de nya honorna sedan.

Moa-15
0

Så gör inte marsvin. Låter himla konstigt i mina öron?

emelie92
0

#12 - mina honor kissade på varandra när de skulle göra upp vem som bestämde. Det kan nog vara så att de markerar varandra.

FeliciaS
0

Honor har jag varit med om har sänt kisstrålar på varandra eller mot en hane. Däremot hanar har jag aldrig sett detta beteende hos.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Creation
0

Mina hanar är hopplösa att ha ute på golvet tillsammans. Dels pga detta problem, men också för att de verkligen inte kan hålla tassarna borta från varandra när de är där(ska rida på varandra hela tiden).

Jag har dem ute en och en istället, de tycker fortfarande att det är kul att utforska och kissar inte lika mycket. Bara en liten pöl på sin höjd, pga att den som är ute varit kissnödig och inte som revirmarkering. ;)
Dock måste jag alltid skura emellan deras golvturer, för annars markerar den som går där efter den andra.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[Liinda]
0

Min hane gör så på både honor och hanar, han springer fram och så ser det ut som att han sparkar till dom i sidan. Men jag antar att han sprutar kiss på dom då. Jag har faktiskt en video när han gör så. Och han har gjort så sen han var liten och inte slutat.

Buffen
0

hehe typiskt pojksvammel :P

Ja marsvinshanar kan ha en tendens att ibland kiss"skjuta" sina marsvinskompisar. Speciellt på snya ställen där reviret ska fixas till & dofterna bli dem rätta. Det är alltså ett normalt beteende för hanmarsvin att försöka kissa ner varandra vid sådana tillfällen.

En del är mer benägna än andra, tycker själv att sånna fasoner lugnar sig med åren hos svinen.

Ett tips är att du lägger ut en flyttfilt (tjock & absorberande´så den är ej hållbar allt för länge). Den suger upp kisset snabbt vilket minimerar att de trampar i det. Sedan är det bra med massa rolig inredning, hinder, saker att undersöka m.m. detta avleder till utforskning mer än revirfix ;) Jag tycker absolut de ska få fortsätta ha golvtid tillsammans.

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

Crania
0

Jodå, det känns igen! När mina hanar är ute på köksgolvet så kissar de hejvilt på varandra. Dom lyfter benet som hundar och är dom riktigt "gosiga" så gnider de in det på varandra..Obestämd ibland så gnider dom (eller släpar) rumpan i golvet och luktar "död fisk". Uäck! Skrikandes
Fast efter en stund så ger dom sig och börjar utforska istället.
Jag brukar ha en fleecefilt på golvet, den är enkel att tvätta sen. Jag har även en låda med spån och hö där dom för det mesta kissar vilket också underlättar städandet.

Filosofia
0

Sammanfattningsvis: vill man ha ett kissfriare golv och marsvin bör man alltså välja honor? :P

Linnet
0

Har varit med om det många gånger. Det är inte alls nåt ovanligt att hanar kissar på varann, är väl ett sätt att dominera och markera revir, särskilt hanar som träffas första gången gör nästan alltid så.

marsvin2008
0

#25 huvva, tur att mina är syskon..*ryser* marsvinskiss sprutandes överallt… eller är de bra på att sikta? *fniss* Jag skämtar ifall någon inte förstår det, ör extra övertydlig nu.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Crania
0

#26 Jag tror inte det spelar någon roll om de är syskon. Mina struntar i om det är brorsan som de kissar på eller någon annan, men i buren så är det inget kissande.
Jag har sju stycken hanar delade på två, två och tre stycken i varje bur. På golvet så är de för det mesta delade likadant med rasthagar. Det är i början när de ser sina kompisar på andra sidan som det markeras.
Ibland får de vara alla tillsammans, men då får man verkligen tvätta kissiga grisar sedan… och det är ju inte så kul.

Honorna kissar väl också på varandra ibland, när de brunstar och när de får nya burkompisar.

elin85
0

Tack för alla svar, då vet jag att allt är okej med grisarna och att jag kan räkna med att det fortsäter Rynkar på näsan Får väl ha dem 1 o 1 då eller försöka komma på en lösning…suck

[Liinda]
0

Annars kan du väl släppa ut dom någonstans där du har plastgolv?

Så gör jag och så är det bara att dammsuga och moppa sen :)