Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettmånadens-marsvin
Läst 2938 ggr
FeliciaS
0

Månadens marsvin maj 2009

Tävlingarna annordnas av Medarbetare eller värd, och denna får inte delta i tävlingen utan är den som dömer (vid över 20 bidrag) och håller i tävlingen.

-> Regler:

• Max 2 bilder, inte på samma marsvin, per person och månad.

• Det får endast finnas 1 marsvin på bilden (det marsvinet som är med och tävlar).

• Bilder som tidigare har deltagit i Månadens marsvin får inte delta igen.

• Det ska finnas med en liten beskrivning om marsvinet (den bedöms också, lika mycket som bilden!)

• Vinnande marsvin får inte delta igen (dvs. samma marsvin får inte delta fler än 1 gång under året).

-> **Övrig information:

-** Runt den 20:onde påbörjas en röstning (för medlemmarna) där de 20 bästa bidragen tävlar i finalen.

- Tävlingen (röstningen) avgörs runt den 30:onde samma månad som marsvinet vinner, dvs. Månadens marsvin april koras i slutet av april osv. 

- I december röstas en utav vinnarna av Månadens marsvin fram till Årets marsvin 2009.

Så välkomna med era bidrag och stort lycka till!_
(Man kan skicka in bidrag t.o.m. 24 maj)_ 

//Medarbetarna & värden på Marsvin.ifokus

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Berlau
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

**Bidrag nr 1 - Selda
**Selda är en jättesöt dam på ungefär fyra år, vet inte riktigt när hon är född men snart får jag reda på det. :)
Selda äter det mesta, men är ganska kräsen så hon äter inte upp det sista förrens allt annat gott är slut. Fast då har dom andra två som bara äter utan att tänka redan ätit upp maten.
Selda är halvblind på båda ögonen och det är (antagligen) därför hon är så tam tror jag. Hon sitter ute på den öppna ytan ofta och pratar tillbaka med en när man pratar med henne också. Hon tigger mycket med ;)
Selda var ensam dom första tre (ungefär) åren i sitt liv, hos min mammas arbetskamrat. Sedan flyttade hon när hon inte hade mer tid till henne till våra kompisar - som sedan skaffade en kompis. Hon hade helt snörrade och långa klor jag fick komma och klippa, fila och smörja. Nu är dom bra men böjda. Hennes kompis där dog och hon kom till mig, så fin är hon och jag ångrar mig inte över det tredje marsvinet.
Hon är inte så van vid andra marsvin som vill ha ranen eftersom hon varit ensam eller bott med en yngre som hon bestämde över. Så nu har hon lite konkurans ^^,
Bilden är från igår (01/5-08), när dom var ute ett tag och åt :)

Stephanie-D
0

Bidrag nr 2 - Belle 

Tjena! jag heter Belle och är 13 veckor gammal. Jag älskar att vara ute och springa och så fort någonting blir för läskigt eller jag tröttnar på att vara ute, så skriker jag hjärtskärande efter matte så att hon ska sätta ner mig i buren igen. Jag bor ihop med min "mamma" (Belle tror tydligen det) som heter Marsipan och är 6 år. Varje gång vi får mat så lägger matte ner lite sallad till mig och lite sallad till marsipan men min hög struntar jag fullständigt i Marsipans rester är ju sååå mycket godare. Idag tog matte ut mig på gräsmattan och allt slutade med att matte lyfte in mig i famnen och muttrade något som lät som "nedrans lilla skitunge" (självklart så skojade hon ju) men vadå? bara för att jag vill springa in i den längsta busken som man nästan omöjligt kan få tag på ett marsvin i så blir hon sur på mig, jag förstår inte? men men nu ska jag ta min eftermiddags tupplur, tack och hej leverpastej!

/ Stephanie-D

Medarbetare på Jack russell terrier iFokus, Tonåringar iFokus och The Sims iFokus 

Buffen
0

Bidrag nr 3 - Fender

Fender vaggar sakta fram i mossen, för det mesta på jakt efter nya smaker som den fine matfilosof han är. Han drar sig för atletiska krumsprång utan föredrar att lukta på blommorna som tjuren Ferdinand. Han njuter av sommarbrisen under gårdens jättestora tall där marsvinslivet är en gräsgrön lycka.

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

leopard1
0

Bidrag nr 4 - Lotus

det här är lotus han är en 2årig marsvins hane som älskar att kela och gosa <3

Creation
0

#4 Jag råder dig att avlägsna saltstenen. :) Marsvin behöver inte saltsten och den kan orsaka urinsten.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Secrine
0

Bidrag nr 5 - Snuffe

Det här är Snuffe som just har hittat en kruka med färdig odlad gräslök som tydligen faller den lilla raggaren i smaken ;P

Moa-15
0

Bidrag nr 6 - Giny

Det här är Giny.Blir alltid lika förskräkt när man ska ta bort en mat bit från henne. Älska Grönsaker. Och är en riktig kelgris. Tvekar inte att kliva över folks fötter och springa efter Mig Tycker hon är så kul(Då får hon en liten Gurk bit så Klart=)

Denna kommentar har tagits bort.
Maninerna
0

bidrag 7 - Karamell

Det här är Karamell, hon kallas Mellan. Karamell fyller 6år den 15:e juli. Mellan är ett angoramarsvin som köptes i en zoo affär i Frölunda. Hon har bott tillsammans med en kanin som hon inte bor med längre pga att hon blev stressad och trivs själv. Mellan är halvblind på båda ögonen och kommer antagligen bli helblind om något år. Hon är tam och älskar mat, man gör ett stort misstag om man försöker komma emellan henne och mat det misstaget har jag gjort flera gånger och fått väldigt ont i fingrarna. Eftersom hon inte ser så bra så kan hon bli väldigt rädd om man råkar komma för hastigt med handen mot henne och då kan hon försöka bitas annars bits hon nästan aldrig. Jag skulle inte kunna leva utan den här varelsen det går inte att föreställa sig! Hon har funnits i ungefär halva mitt liv och är ljuset av mitt hjärta.

xstina
0

Bidrag nr 8 - Pontus

Hallå!

Jag heter Pontus och blir stödmatad för jag ville ut i vida världen lite för snabbt men kroppen hängde inte riktigt med i svängarna.Jag älskar mjölkersättning,helst Lidls,men Icas går också an.Jag går i en stor hemmabyggd bur med 8 honor,som ser ut som bjässar ur mitt perspektiv,men dom är hur trevlig som helst,utom Bella,hon gillar inte mig,hon pickar på mig när jag försöker dia.Jag har 2 brorsor som gör mig sällskap,du vet,världen tycks vara stor härifrån.Idag smakade jag för första gången i mitt liv 1 blomma,det var en maskros som var gul som solen,som nästan bländade mig med den starka färgen och med en saftig grön stjälk att knapra på,men god var den.Nästa vecka ska min ägare till veterinären då hon misstänker att vi alla har fått Ringorm,men jag hoppas inte jag har blivit smittad.

Caspia
0

Bidrag 9 - Sancho Panza

Sancho Panza, eller Sorken som jag oftare säger, kom hem till oss för en månad sedan. Hon var då ett år gammal och vägde 400 gram. Jag stog i valet och kvalet om att låta avliva henne eftersom hon var så undernärd och apatisk men gav henne en chans och en lång rehabilitering på många plan påbörjades - lillan hade aldrig ätit hö eller grönsaker eller träffat några andra marsvin. Nu bor hon tillsammans med de andra marsvinen och gillar särskilt kastraten Julgrisen som hon är jättekär i och följer med på alla hans tokiga infall och idéer. Genom att titta på vad han gör och härma har hon lärt sig äta allt som serveras och magen växer lite för varje dag så går. Vikten har ökat med mer än hälften av vad hon vägde när hon kom och det syns verkligen att hon har utvecklats massor både fysiskt och psykiskt.

Namnet Sancho Panza kommer från den klassiska berättelsen om Don Qijoute, vars bästa vän och vapendragare heter just så.

Envishet och drömmar

zuperzita
0

Bidrag 10 - dagny daggkåpa

Här har vi mitt lilla charmtroll. Hon heter i stammtavlan Dagny Daggkåpa men jag tycker det låter förskräkligt så hon får heta Kitty. Hon är ungifär 5 månader och är hur trevlig som helt. Hon pratar jämt när man tar upp henne i famnen och gosar. Och salad är det bästa hon vet! I min nya bur har jag borrat ett hål och det hålet är väldigt populärt hos denna lilla dam. springa ut och in hoppa och busa är väldigt kul. Och sedan sover man som en stock i höet. Det var lite kort och smått om henne. En massa marsvins pussar :)

mina-grisar
0

# Bidrag 11 - Oliwia

Här är våran söta, snälla & busiga Oliwia. Hon ser ut som en peruk när hon springer omkring med raketfart över golven. Oliwia miste sin kära vän, AliceGråter. Dom va så söta tillsammans & delade på allt, bråkade ALDRIG, inte ens om persiljan som dom kunde skrika sig hesa för att få. En morgon låg Alice, helt oväntat död i ett hörn med en ledsen Oliwia tätt intill sig. Det blev bråttom att hitta en ny kompiz till henne, för hon låg kvar i hörnet & vägrade äta. Fick ta upp Oliwia & mata henne, hon åt inte annars. Efter 5 dagar som kändes som veckor, hittade vi lilla Freya. Oliwia blev som vanligt igen, men dominant. Freya fick gå en tuff rond & vänta med att äta tills Oliwia var mätt & fick sova utanför huset. Idag, 10 mån senare delar dom oxå på alltSkrattande.

tantnett
0

Bidrag 12.

Hej här har ni mig Vild Vittra och jag är 4,5 månader.

Matte är lycklig var gång hon lyckats få med mig på en bild. Hon brukar säga att jag är snabbare än Ville Vessla.

Men jag vill ju inte missa något här i livet så det gäller att ligga i. Sen är det störtkul att se matte kräla omkring på golvet i sina försök att få tag i mig, ha ha ni skulle se synen.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

isabelle_
0

Bidrag 13.   Detta är då min 4-åriga Tiffainy, Jag vet inte riktigt vad hon är för ras,eller var hon föddes då jag köpte henne i djuraffären Arken (dum som jag var), Hon var den enda honan bland alla sina bröder. Hon satt brevid en svart kanin. Denna lilla flicka har alltid varit fin enligt många, Men självklart tycker jag hon är vackrast. Hon var tidigare utlånad till en kompis men när jag hörde om Ringorm fick hon åka hem direkt. Jag älskar henne över hela mitt hjärta och utan henne så skulle jag må skit. Hon är underbar & är en av mina bästa djurvänner. Jag älskar dig gumman och Skulle göra vad som helst för dig!<3

svampi
0

Bidrag 14- Alva

Jag älskar min lilla tös riktigt riktigt mycket! Hon är som en sol som skiner på en när man mår dåligt och hon ger mig energi. Kela är hon grymt bra på och hon bara lägger sig som en pannkaka när man lägger handen på henne :)

haaanna
0

Bidrag 15- Thedore

Theodore även kallad Theo är blandras med virvel. Jag fick hem han i fredags så han är lite skygg i buren, men i knät är han super mysiiiig!  Han är ungefär 2 månader snart. Han är verkligen ett litet charmtroll ;)  Han är väldigt nyfiken åå gillar att sitta å mysa med Leo då hör man hela tiden hemma när dom pratar, för dom pratar inte lite högt! Han kommern från en djur affär (tassar och morrhår i växjö) men jag kan lova att detta är sista grisen från en djur affär. Jaa.. åå han bor då med Leo :) Schhaa det va nog allt om lille Theodore ! < 3

absence
0

Bidrag 16 - Fleur de Lis

Fleur de Lis, även kallad Lilly, är en liten teddyflicka på snart fem månader. Hon är fortfarande lite skygg, men har man något att muta henne med går det ganska bra. Hon är supermysig att ha i knät, och är alltid lika högljudd när det vankas mat. Det bästa som finns är att få springa omkring i uteburen och äta massor med gräs.

Bella-R
0

Bidrag nr 17 - Wille

Min högt älskade Wille som förlorade sin bror och bästa vän för precis två månader sen.
Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva honom, för han är så oerhört underbar att ord inte riktigt räcker till.
Men jag gör ett försök i korta drag:
Han är en supersnäll kille med enorm personlighet, pussglad och världens tamaste gris. Han älskar mat som ett marsvin han är, och är särskilt förtjust i tomat, basilika och morot.
I buren är han den som är högst i rang.

Wille fyller 2 år nu i slutet på maj och är en nonself.
Han har bott här sen juni 2007, dvs sen han var riktigt riktigt liten.
Han är mitt första marsvin och jag älskar honom väldigt mycket.

Hoppas att ni kan se hans charm genom bilden :)

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Bella-R
0

Bidrag nr 18 - Tufs

Tufs (Även kallad Tuffe) är en rexpojke på 4 månader som har bott här sedan 3 månader tillbaka. Underbart charmig liten gubbe med mycket krut i som skriker absolut högst när det är matdags. Han är nyfiken av sig, och springer gärna fritt på golvet utforskandes i alla möjliga hörn.

Han tycker om "brorsan" Wille väldigt mycket, det märks att han ser upp till honom och härmar honom i princip varenda rörelse.

Han är en underbar gris med mycket personlighet, precis som Wille. Dom är helt oemotståndliga, särskilt tillsammans.

Hoppas ni gillar bilden på min gosegris ^^

Svea-
0

Bidrag nr 19 - Lina

Poppys Lina,sitter med på diskbänken och inspekterar så alla grönskaerna blir sköjda och är fräcsha och fina.

Som den honan som bestämmer i flockan anser hon att det åligger henne att bla provsmaka på alla grönskaer innan någon annan får smaka.

Eftersom vitkålen var godkänd ställer hon upp att posera framför kameran en snabbis.

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Svea-
0

Bidrag nr 20 - Sam

Jag heter Sam och är snäll som få mot allt och alla.Jag tycker livet är toppen men att efter min mortionsrunda på kvällen måste jag få min kvällsmassage,det är ett absolut måste.Jag har tränat min matte cirka ett år på det här nu,och jaaa..hon har äntligen fattat att efter motin kommer massagen och kelstund i soffan!Till alla andra marsvin där ute,ge inte upp med konsekvent träning kan du få din matte att göra allt du vill!!

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Caspia
0

Bidrag 21 - Allan

Det finns något som kallas maskrosbarn. Det är människor som växer upp under svåra förhållanden men på samma sätt som en maskros i en asfaltspricka trots besprutning eller rensande verktyg slår ut till en solgul blomma.

Allan, Katitzi, Korpen, Alannah, Monster - kärt barn har många namn. Hon är dock ett maskrosmarsvin, som trots en tråkig uppväxt nu är full av glädje och lyser upp min vardag.

Envishet och drömmar

Ebba-A
0

Bidrag 22 - Melvin

Melvin är ett matglatt blandrasmarsvin. Åldern är okänd.
Han skulle egentligen blivit ormmat, men Mandariin här på iFokus räddade honom från det. I torsdags förra veckan flyttade han hem till mig. Han har blivit vanskött innan och är ganska tanig.
Han älskar all mat förutom pellets.

Men det han älskar mest är nog att vara ute i solen och sitta på gräsmattan och tugga på det gröna gräset.

Värd på Choklad iFokus

Bella-R
0

Det är den 24e nu, när börjar röstningen egentligen? ;S

isabelle_
0

#29 Jag tror Felicia har fullt upp med marsvinen (ja jag kommenterar vissa inlägg)

Creation
0

Bortglömt igen tydligen :P

FeliciaS
0

#31 Nä inte alls, bara glömt att skriva… ^^

Man kan skicka in bidrag t.o.m. 25/5! Imorgon blir det röstning.

Mvh Felicia

Sandra-B
0

#29, 31

Det står att man får skicka in bidrag till och med den 24 och det är drygt 50 minuter kvar på edn dagen;-P

Omröstningen bör starta imorgon och det tror jag att den gör:-)

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

FeliciaS
0

#33 Haha, du är smart du Sandra :)

Helt rätt ^^ Men imorgon startar röstningen som sagt.

Mvh Felicia

Creation
0

#33 Jaha, jag tänkte att omröstningen skulle börja den 24:e :) Fel av mig.

isabelle_
0

Ok, Får kolla in i morgon då!:)

elin85
0

Hur är man med och röstar?

Sandra-B
0

FeliciaS håller i denna månads tävling och kommer nog snart att stänga denna tråden och starta en röstningstråd:-)

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Inlägget är låst för nya kommentarer