Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 5013 ggr
elin85
0

Sjukt marsvin. Snälla hjälp!

Hej alla!

Jag har en marsvinshane på 4 år (tror jag). Han har vit gegga som rinner ur ögonen vilket har pågått ett tag, han blev bättre ett tag men nu har det kommit tillbaka värre än någonsin. 

Han har också tappat i vikt vilket jag inte kunnat förstå då han har aptit och äter som vanligt. Igår och idag har jag nu sett att han kräks stackarn! (1 gång igår och 1 gång idag). Det kan ju mycket väl vara anledningen till att han förlorat vikt.

Snälla hjälp mig och ge mig råd! Är det någon som varit med om något liknande eller hört talas om någon sjukdom med dessa symtom?

Abico
0

Är ögonen svullna?
Marsvin kan inte kräkas vad jag vet. det är inte bara så att han spottar ut maten? Att han inte får i sig mat kan bero på tandfel.

Hanna 

elin85
0

#1 Ögonen är inte svullna eller ser konstiga ut på något vis, de bara rinner. Jag har också läst att marsvin inte kan kräkas, men han hulkade och det rann ut grönt slem, ganska mycket, så jag skulle nog ändå vilja kalla det kräks. Men tycker också det är jättekonstigt.

Han har inga problem med att äta, han har god aptit och är pigg i övrigt.

Abico
0

Verkligen märkligt :/ Jag har aldrig stött på liknande symptom tidigare. Att det rinner ur ögonen kan bero på förkylning men då rinner det inte vitt. Jag läste om hornhinneinflammation häromdagen och då är symptomen att det rinner vitt från ögonen, tappad aptit pga. att det gör ont och svullna ögon.

Det hände dock för väldigt många år sedan att ett marsvin här kräktes eller liknande. Min syster satt med henne i knäet och då hostade hon till och upp kom en orange gelé liknande klump.. Superotäckt, vet fortfarande inte vad det berodde på. Men det låter ju inte som det din hane håller på med.

Jag kan bara rekomendera dig att ta till veterinär, en marsvinskunnig en. Har du otur måste du väl kanske vänta till imorgon..

Hanna 

Caspia
0

# 2. Vad säger veterinären då?

Jag gissar att det du tror är kräks är tuggad mat som han haft långt bak i munnen och hostat fram.

Envishet och drömmar

elin85
1

#4 Kan inte komma i kontakt med veterinär nu eftersom det är helg. Dessutom har vi ingen veterinär i närheten som kan något om marsvin och deras sjukdomar, då måste vi åka ganska långt. Men självklart tar jag honom dit så snart jag kan! 

Angående kräket så vet jag inte, men det var säkert en matsked som kom ut, så det borde inte ha kunnat vara kvar i munnen och han tog i och hulkade,

idipidi
0

Marsvin kan inte kräkas, så det är något annat. Kan vara att mat fastnat i munnen eller i halsen. Jag tycker att det låter misstänkt tandfel. Att det rinner i ögonen brukar vara tecken på nedsatt allmänkondition, alltså att de inte mår bra helt enkelt.

FeliciaS
0

Oj, låter inte bra! Nu när Idipidi nämnt det kommer jag att tänka på samma sak; tandfel. Min första marsvinshane hade samma symptom vid 4 års ålder och det var tandfel…

#5 Tur då att det är måndag imorgon, ta honom till veterinär!

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

elin85
0

Nu har några av mina andra marsvin också fått vit gegga som rinner ur ögonen. Dock bara när de tvättar sig då blir det vitt kladd i ögonen och det droppar även lite vitt ur näsan när de gnuggar med tassen där. Jag blir inte klok på detta för de verkar helt friska i övrigt, äter som vanligt och är hur pigga som helst och springer på golvet eller ute i gräset.

Ang mitt andra marsvin som jag skrivit om i tråden, så ska han till veterinären idag för att sövas och slipa tänder på. Han är fortfarande pigg, men han äter inte som vanligt och har gått ner i vikt. Nu går han dock upp i vikt igen, men nu ska det göras!

Moa-15
0

Men du måste gå till vet om marsvinet är så sjukt.

elin85
0

#9 jo jag skrev ju att jag ska dit och han ska sövas hos vet idag. Min undran var vad jag ska göra ang ögongeggan.

Moa-15
0

Det får nog vet svara på. Men om det är massor är det ju bra om du torkar bort det med en handuk eller med lite papper.

elin85
0

#11 marsvien brukar själva kunna tvätta bort det. Annars tvättar jag med koksaltlösning.

Moa-15
0

Då så?. Var det inte det du undrade?.

elin85
0

Jag undrar om det är något att bekymra sig över eller vad jag ska göra åt det samt om det kommer att sluta av sig själv och vad det kan bero på. (Oj vilken lång mening det blev)

Moa-15
0

Ja det är ju inte normalt för ett marsvin. Men du ska ju till vet. Då får du säkert svar på det:)

Abico
0

#8 - Att dom får vit gegga i ögonen när dom tvättar sig är helt normalt. Se det som bilarnas spolarvätska :P Det räcker inte bara att gnugga utan ska till lite "rent och fint"medel också.

Hanna 

FeliciaS
0

#8 Vit gegga i ögonen när de tvättar sig får marsvin, det är inget fel på dina andra grisar :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[belewiien]
0

Det är inte bra om marsvinet förlorar och ökar i vikt i vartannat. Vad sa veterinären om det?

elin85
0

#16 och #17 tack för svar. Så skönt att veta att det är normalt! 

#18 Nja, han gick ner och ner från 1050-950 och sedan matade jag med allt jag kunde komma på och då ökade han lite, så det var inget konstigt. Han skulle till slut ha svultit ihjäl om han inte fått hjälp Gråter Men nu har han kommit hem och är "groggy" och faller i buren, men han har fått i sig lite blöt pellets och ett maskrosblad så det blir nog bra Skrattande

elin85
0

Nu är han behandlad och har svårt att äta. Har ni något tips på vad jag kan "stödmata" honom med? Gärna något som innehåller lite energi och samtidigt är gott :) Han äter lite av varje men jag är orolig att han inte får i sig tillräckligt eftersom han snabbt ger upp.

EvaLuna
0

De finns ett pulver som heter Critical Care, det folk kallar CC här inne. Det blandar man med vatten & innehåller en liten pig nånsin kan behöva. Ges med spruta eller pipett. CC kan man köpa hos veterinären eller i VÄLDIGT välsorterade djuraffärer.

Om du inte har tillgån till de: pro viva (till människor) säger många att de är bra. Vatten som du har haft hö i låter ju jätteknäppt, men är bra, få då får marsviner mikrober från höet som är bra. Risavkok, lös gröt av havregryn, mosad banan…. Min hjärna står still nu. Se till att du får fler tips. Kolla gamla trådar.

Hoppas det går bra!

deluxe
0

#20 Här är en artikel om stödmatning.

elin85
0

#21 och #22 

Tack för tipsen! Tyvärr kan jag inte få tag i Critical Care, det finns inte att köpa här. Jag har försökt ge honom gröter på kli med fruktmos (barnmat), pellets med äppeljuice (osockrad för barn) pellets blött i honungsvatten, havremust och klöver och gräs. Han får i sig LITE av varje. Men hur mycket behöver han? Han behöver ju gå upp i vikt! Han väger nu 950g (igår 980g) och idealvikten bör ligga kring 1070g.

Är det någon som har erfarenhet av äldre marsvin med för långa tänder som fått dem klippta/slipade hos veterinär och kan säga hur deras marsvin betedde sig efteråt? Hur lång tid kan det ta innan de kan äta som vanligt (innan tandfel uppstod) igen? Jag är så orolig för honom och får inget annat gjort Gråter

Edwina-LaSalle
0

Angående det vi uppfattar som kräkning tror jag är mer hostning hos marsvin, mitt (som avled förra veckan) hade så två ggr. Första gången fick han medicin samt Critical Care som gjorde att han blev helt frisk. Därefter blev han snuvig lite som snabbt (24h) gick över till lunginflammation som tillslut avgjorde, det var söndag och veterinären hade inte öppet, vägrar åka till djursjukhuset i Malmö, de har mycket dålig hantering vad gäller marsvin och även katter har jag hört. Iallafall, första gången lille Bosse kräktes fann jag också att de inte kan kräkas, och det såg ut som slags snor som kom upp. Om nu de andra av dina marsvin också blivit lite snoriga tycker jag du ska ta med allihopa till veterinären, kanske hjälper antibiotika Bactrim, vars varierar beroende på marsvinets vikt. Köp och Critical Care, det går säkert beställa från djursjukhus eller hos veterinär om du bor långt bort, det är absolut det bästa, för alla vitaminer och fibrer finns med och gynnar marsvinens tarmflora.

Vad gäller tänder som är för långa slipas /sågas de ner hos veterinären.

Köp Critical Care för det är verkligen det bästa, även om det är dyrt, ca 500 kr för en 400 g, men jag lovar det är superbra.

Lycka till och kram!

EvaLuna
0

#23 #24 Nånstans har jag läst att man måste vara försiktig när man stödmatar, så att det inte hamnar i fel strupe. De är tydligen större risk hos små pluttar än hos vuxna piggar. Kan de va de som hände din pig Edwina? Att mat kommit ner i luftrören? Svårt att säja naturligtvis. Men tänk på att inte pressa på för snabbt vid matningen. Kanske står de nåt i artikeln som deluxe tipsade om?

Edwina-LaSalle
0

jag har läst det också, men lördagen stödmatade jag honom inte, han fick lite cc-gegga i en skål som han åt, eftersom han under hela våren varit nära tappa vikt (vilket stannade efter cc maten som han fick lite varje dag) Jag tror båda blev snuviga men att Bosse var så skröplig att han inte fixade det, medans Pelles snuva gick långsammare t lunginflammation.

När man stödmatar är det bästa tycker jag att ha 1ml spruta och ta det i små mängder, även om marsvinet vill ha mer mer mer, så försöka ta det lugnt. Vanligt är 5ml sprutor, men finns 1ml på apoteket.

elin85
0

#24 Han är redan behandlad för sitt tandproblem hos veterinär och han är inte sjuk i övrigt (behandlades i måndags). Den vita geggan hos de andra marsvinen fick jag ju svaret att det är normalt "spolarvätska", så ingen är förkyld. Men tack för svar ändå Glad

Jag undrade mer hur lång tid det kan ta innan han slutar ha ont och besvär av sina nyklippta tänder (om någonsin). Har någon erfarenhet av detta?