Med vid födseln?
Jag har läst här på forumet om många som tycks få vara med vid födseln. Hur går detta till? Jag menar marsvin föder väl oftast i gryningen (sådär vid 04-06) och då sover ju husse och matte
Så hur kommer det sig att "ni" ändå är med vid födseln? Låter honan och ungarna så att ni vaknar eller?
Jag hade turen att råka komma ut i köket precis när min hona födde, så hann se de två sista ungarna komma ut. Häftigt, fast såg inte så mycket… men ändå =) Men klockan var väl runt 12 på dagen då, så tiderna kan väl variera.

#1 så tur du hade
#2 så fin hon är. Ser ut som min hane
Är hon self DE golden
Men tänk om man missar det och något händer! 
#3 - Ja, hon är fin min Tilda :)
Self De. golden (ruby eyed).
Det är ju alltid en stor risk att para en hona och komplikationer vid födseln får man vara beredd på. Men många födslar går helt komplikationsfritt.
Hanna
jag har haft den turen två gånger å båda gångerna har jag suttit vid datan :-)

#4 jo jag har hört att komplikationer är vanliga. Därför jag är lite orolig att missa födseln så jag inte ska kunna hjälpa till. Men det dröjer ju ett tag innan det är dags för det, troligen blir det aktuellt med födsel i november-december. Men det gäller ju att förbereda sig! 
#5 Man kanske ska sitta vid datorn ofta då så har man stor chans att få vara med 
#6 Jag har haft 47 kullar och har varit med vid omkring 25-30 kullar :) Mina honor föder oftast mellan 07.00 och 23.00 men visst har jag gått upp mitt i natten för att kolla till dom och råkat tajma bra :) Det är alltid skönt att veta om parningsdatumet för att kunna hålla extra koll dom sista dagarna :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Fast det stämmer inte att kullarna oftast föds i gryningen. Här har det genom åren fötts vid alla tider på dygnet. Ett tag lyckades honorna pricka in att föda vid 19.30 på fredagar, tror jag fick runt 7-8 stycken kullar på raken just vid den tiden!!
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......

#7 ja, det är väl så man får göra. Ställa klockan och gå upp och kolla när det börjar vara dags. Bara det inte händer när man är universitetet då…

Jag har haft stenkoll på parningsdatum på alla mina honor som blivit parade hemma och även fått parningsdatum på de flesta som parats borta. Från och med dygn 67-68 lämnar jag inte huset mer än vad som är absolut nödvändigt och jag ställer klockan på mellan var til varannan timme ungefär på nätterna och går upp och kollar hur det ser ut.
Min pappa har sin dator nästan precis utanför marsvinsrummet så han brukar få order av mig att kalla så fort han hör några konstiga ljud. På dagarna springer jag jätteofta.
Tycker dock ofta att man får indikationer på när det närmar sig, bland annat så brukar mina honor gå ner i vikt dygnet innan eller så.
Jag har varit med vid majoriteten av förlossningarna här hemma och kommit dit precis när det är över ett antal gångr.
Har fått hjälpa till både med att dra ut ungar samt ta av hinnorna för att honorna inte gjort det av en eller annan anlening. Brukar dock oftast ta ungen och ta av hinnan vid nosen och se så att bbisen andas om jag är med när förlossningen sker, vill inte riskera att de inte kommer ur om jag är med.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Våra honor har oftast fött på dag eller kväll, nån gång på natten, men ibland har man ju varit med och ibland inte märkt nåt förrän det är klart. Förra sommaren hände det att två honor fick ungar precis samtidigt, det var på dagen och vi var hemma, men ingen uppmärksammade det förrän det sprang omkring 7 ungar i buren. Så vi visste ju egentligen inte riktigt säkert vilka ungar som hörde till vilken hona.

Och kullen som kom i dag, se annan tråd, hann ingen vara med om, själv var jag inte hemma och när mamma upptäckte dom var alla fem ungarna redan födda och sprang omkring.
Jag var nästan med vid min första och hittills enda kull :)
Vaknade och kollde in i buren för jag tyckte jag hörde något, såg att en unge kommit ut och sprang och väkte mamma min för hon hade sagt att hon ville vara med. På den minuten hon och jag kom tillbaka in så hade redan unge nummer två födds och sen kom det inga fler :)
så jag har nästn vart med då ;)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se