För mycket gräs?
Kan ett marsvin - precis som en hund äter mat - äta för mycket gräs?
De är vana gräsätare nu, sen en månad tillbaka.
De verkar SÅ trötta efter gräsätandet!
Ibland får dom komma ut och äta, men oftast blir det att vi tar in gräs till dom.
Ingen aning faktiskt. Mina sover alltid middag efter de fått gräs och är väldigt trötta men de verkar sluta äta när de inte får i sig mer och äter upp resten senare
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Jag tror inte att vana gräsätande marsvin kan äta för mycket.. Det man ska tänka på är ju att när de introduceras för det så ska man ge dem lite åt gången, men det antar jag att du gjort
Marsvin äter inte för mycket hö, det har de ju fri tillgång till.. Det samma borde ju egentligen gälla gräs tycker jag.
Mina grisar gör som Stirrups, de äter till de inte orkar mer då de kravlar in och lägger sig, sen fortsätter de när det finns plats för mer i magen
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus
Jaha, det är därför dom är så himla trötta! Dom är ORDENTLIGT mätta på det goda, helt enkelt!
För dom brukar lämna lite och komma ut sen och LIGGA NER och slöäta lite senare.
Vi var rädda för att vi kanske gav dom för mycket åt gången.
För RIKTIGA slöfockar blir dom efter gräset! 
Ja, det är väl bevis på att dom inte svälter heller. *fniss*
Tack för svaren!
Det är väl bara när man ska låta dem börja äta gräs som man måste vara försiktig med att inte ge för mycket, men annars tror jag inte att det skulle finnas någon övre gräns. :) Marsvin äter tills de är mätta.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Det kanske innehåller mer näring i färskt gräs än i höet och därför mättar dem bättre ;) Mina vräker i sig gräs när jag lägger ner det, men orkar sen inte äta upp allt ;) Sen går de och vilar …
Mina får typ fri tillgång på gräs vissa dagar och dom mår bara toppen av det! =) Det är väl typ som oss människor att man blir lite pömsig efter maten :P
Mina blir oxå helt slut efter gräset!
Nej, för mycket gräs kan de inte få :)
Men när de äter och är mätta blir de ju trötta, det är inget konstigt.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#8 ok, tack!
#8 FeliciaS
Ja, riktiga SLÖHÖGAR blir dom allt! *fniss*
#10 Mina däckar också efter stor gräsranson ;) Men när de börjat smälta maten och bajsa blir de piggare.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#11 FeliciaS
Ja, det har jag märkt däremot.
Mina tar alltid en siesta på eftermiddagen, likaså efter kvällsmaten, det är ett himla liv på kvällen, sedan när alla fått och ätit som hästar ett tag brukar de ta med sig lite gräs eller hö och gå och lägga sig och slötugga. De får fri tillgång på gräs nu och jag har märkt att flera börjar redan gå upp i vikt! I och för sig bra för lilla Felicia men de andra fettlobborna hade snarare behövt banta!
Bilden är på Jilly innan hon dog. Vila i frid.