Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 1540 ggr
patricia76
0

Göra rent i buren

Hej

När jag har gjort rent i tjejernas bur så går det 2-3 dagar innan det luktar jätte mycket igen.

Killarnas bur går det minst en vecka innan det börjar lukta.

Kan det vara så att kisset luktar starkare när de är dräktiga?

marsvin2008
0

Mina honor 4 st (snart 5) dricker massor med vatten och kissar jätte mkt. Får byta i deras bokhylleburar två gånger per vecka om de inte ska lukta nått alls och då plockar jag bort gammalt hö varje dag och lägger lite extra spån därunder innan jag sätter nytt hö.

Killarna som är två kissar så lite att det inte ens syns när jag rengör… Däremot när de är lösa på golvet så pissar dem hela tiden.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Aristarcos
0

Rengör kissstället (höhörnan & dess närhet) varannan dag hela buren en gång per /vecka

patricia76
0

Jag gjorde ett försök med "toalett" och kiss-hörna.

Men i tjejernas bur andvänds toan som hus och kisshörnan åkte bara omkring i killarnas bur, den var populär att leka med.

Tjejerna dricker mycket mer än killarna.

Creation
0

Det beror väl på hur mycket marsvinen dricker. Tror inte att dräktiga honor dricker mer, men det kan jag iofs inte veta.

Städa kisshörnorna varje dag och ha rikligt med bottenmaterial, så slipper du att det börjar lukta när du ska städa åt dem.
Vad har du för bottenmaterial?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[Liinda]
0

Samma här mina honor dricker mer (om man jämnför hur mycket en dricker till skillnad från Konrad). Så då kissar dom ju mer och buren blir snabbare skitigare.

elin85
0

Hos mina marsvin luktar det mycket mer hos hanarna. De kanske revirkissar eller nåt. Det luktar otroligt starkt ibland!

Filosofia
0

#0 Hur många honor har du i buren? Om de är fler än två, som hanarna är, så är det ju inte så konstigt att de luktar mer. :)

Aristarcos
0

#7 vet att hon har 2 honor ;) så tyvärr gick inte den.. men de kanske har ett annat kissbeteende, dvs de kissar kanske mer på samma ställe än hannarna Obestämd

patricia76
0

#7 jag har som Aristarcos säger 2 honor och de är ju små (mindre än killarna) ler

HUR ska man få dom att kissa på toan???

Jag ställde toan där de brukade kissa.

Filosofia
0

#9 Tyvärr är det väldigt svårt att få marsvin "rumsrena" på det sättet. Men du kan ju prova att ha en hölåda, dvs. en kattlåda eller liknande med toalätt och hö i, som de kan sitta och ät i. Då är det troligt att de kissar mycket där. :)

Linnet
0

Är det inte så att dräktiga honor dricker mycket i början och slutet av dräktigheten, har för mig att jag läst det nånstans.

Mari
0

De brukar alltid ha ett eller flera hörn eller ställen i buren där de kissar, rengör de varannan dag och lägg till lite extra spån.

Att de inte använder toaletten du köpt/fixat förstår jag för det är inte lätt att få dem rumsrena, mina använder sin toalett till att sova i eller att sitta och äta i.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

MissGT
0

Jag har städat buren varannan dag nu då mina bajsar en himla massa, fast det kanske man inte behöver? Hur gör man en toalett till dem?

KAK67
0

Tycker generellt att killarnas bur luktar mer och "fortare". Nu när de dessutom får massa grönt utifrån luktar det ännu mer om båda tycker jag. De går absolut inte att snåla med spånet i kisshörnor och under höet. De verkar gilla att kissa och äta hö samtidigt.

KAK67
0

Hur ofta skurar ni hela burarna med rengöringsmedel?

patricia76
0
Jag skurar aldrig med rengöringsmedel. hm jag får inte bort den tjocka  stilen fast jag trycker på på B knappen

Har lärt mig att inte göra det. Eller ska man det?

Jag tvättar bara av buren med varmt vatten och en diskborste.

Tack för alla förslag med buren och kisshörna.

kram

Mari
0

Jag tvättar alltid ur burarna med såpa, annars försvinner ju inte all lukt och burbotten blir dåligare fortare. Om man skurar ur den ofta så slipper man oftast få sånna här belägningar om man har plastbotten.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

agnes_S
0

Skurar ur med rengörinsmedel någon gång då och då, oftare på sommaren, mest för att det är enklare att göra ute, men också för att det blir äckligare på sommaren. Burmaterialet byts helt en gång i veckan och en eller två gånger däremellan byts de skitiga hörnorna. Har inga hanar att jämföra lukten med, så jag vet inte om honor luktar mer :P

KAK67
0

Vad skönt att höra. Jag fick för mig att jag råkat ut för både löss och Ringorm för att jag inte tvättar hela buren ordentligt en gång i veckan (fast jag vet att löss och smuts inte har med varandra att göra). Efter ringormen har jag fått städnoja och byter allt bottenmaterial och skurar husen två gånger i veckan men det börjar bli lite påfrestande så jag behöver nog höra om lite mer "normala" städrutiner.

Filosofia
0

#16 Det luktar nog mindre om du använder någon form av milt rengöringsmedel. Om du är rädd för kemikalier kan du ju exempelvis använda Grumme Grönsåpa eller liknande. Det är ju ett "naturmedel" som man till och med kan använda som hundschampo. Själv använder jag det till typ allt hemma. :P Ett annat miljövänligt och billigt "medel" är vanlig citronsyra (sådan man har när man lagar mat som ligger i en liten plastcitron). Såg att man kunde använda det till städning i "Rent hus". :)

FeliciaS
0

Askorbinsyra/citronsyra är jättebra för smutsiga plastburbottnar! :)
Annars grönsåpa som #20 nämnde.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

KAK67
0

Jag har hällt ättikssprit på de värsta fläckarna och låtit det verka en stund. Det stinker men är mkt effektivt. Citronsyra kan man köpa som puler (bakningstillbehör) och måste väl vara effektivare än det i plastcitronen. Skall test det, borde inte lukta så hemskt som ättikssprit.