Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 980 ggr
liliane
0

Kär i ett marsvin?

Idag när jag skulle köpa hö zooaffären fick jag syn på en marsvinshona och blev kär ;)

Trots att jag hade tingat en supersöt hona hos en uppfödare och trots att en av burkompisarna var angripen av sellnick så kunde jag inte låta bli..

Ja så kan det gå! Nykastrerade Maxi verkar redan glad iallafall, trots att de inte bor i samma bur än. Beredd på behandling av skabbkvalstren får jag också vara..

Men åh vad jag är glad!!!!!!

Mari
0

Kärlek vid första ögonkastet är det bästa Kyss

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[findusen]
0

åh det är väl härligt :D så var det med min elliot med! kunde verkligen inte låta bli att ta hem honom! :) har du nån bild på sötnosen? =)

Aristarcos
0

Det blev jag också när vi köpte våra för fyra veckor sen… jag kunde inte låta bli Twiggy så jag övertalade min make att köpa dem innan barnens födelsedagar ;) Annars hade det nog blivit från uppfödare men så blev det, men jag har inte tämkt köpa fler från Zoo affär, lika bra att inte titta på dem i affärerna så man INTE blir kär i dem..

Men jag hade INTE på några villkor köpt hem ett marsvin som jag visste var sjukt eller som i det här fallet haft en burkompis med sellnik …

liliane
0

#2 Inga foton än, men snart!

#3 Du har rätt - jag gjorde väl egentligen fel och borde ha tänkt mer på Maxi. Men veterinären finns nära till hands isåfall och om det kommer så åker vi dit på direkten!

[starlights]
0

Var det inte endast 5 dagar sedan Maxi kastrerades?!Förvånad

[starlights]
0

Såg nu att de inte bodde tillsammans än.Skäms
Men har honan någon kompis att bo ihop med de närmsta veckorna?

FrippeKurre
0

va kul! Kan du visa nän bild kanske?Skrattande

marsvin2008
0

Åh jag har också varit med om kärlek vid första ögonkastet, Gloria och Ninni. Hoppas på daga också ;)

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

[findusen]
0

#4 fel och fel, det tycker inte jag! utan din hjälp hade hon kanske aldrig blivit behandlad för ohyran! när jag köpte min första gris, som vuxen, var han full av Ohyra, vilket vi märkte när vi kom hem….. =/ enligt djuraffären kunde han ha fått det hemifrån oss^^
men det är inte säkert det upptäcks ju! sellnick är ju inget krälande utan sitter på stråna, det är inte säkert folk ser det^^

tycker det är bra att hon fick komma till dig =)

liliane
0

Nej det har hon inte. Burarna står intill varandra. Funderade på om jag skulle låta dem stå brevid varandra pga sellniken, men jag tror att det är bäst för henne ändå.

Två veckor borde väl räcka för att sätta ihop dem? En vecka kvar då. Innan tänkte jag en månad. Det borde hon väl klara?

På måndag ska maxis stygn tas bort och jag tänkte passa på och fråga om de kan påbörja behandling av sellnic utan att det syns än.

Tyckte så synd om den lille gossen (han var i buren brevid) som hade sårskorpor på ryggen. Berättade för säljaren att det var sellnic, men de trodde att det var som de hade bråkat. Funderar på att gå dit igen och säga att de får säga till uppfödaren, men jag vet inte hur jag ska gå tillväga då.. Jag är hundra på att det var sellnic!

[starlights]
0

#9 Sellnick är skabb, d.v.s gräver gångar under huden! Vilket är mycket smärtsamt för marsvinen och obehandlat kan leda till döden.

Tycker själv inte det är rätt att stödja djuraffärer bara för att man vill "rädda" marsvin. Kommer bara bli en ny stackare som tar dennes plats i djuraffären.

Denna kommentar har tagits bort.
[starlights]
0

#10 Sellnic är tyvärr inte ovanligt hos grossister. Skulle förvåna mig om det skulle göra någon som helst skillnad om du berättade det för djuraffären.

Kan tyvärr inte svara dig på exakt hur lång tid efter kastreringen det är man ska vänta.

Denna kommentar har tagits bort.
liliane
0

Men jag tänker nu att om hon bevisat får det så kan jag gå dit med veterinärens räkning och klaga och fråga efter numret till uppfödaren.

De kommer ju inte sluta att ta in djur som du säger, men om de inte förstår att de är sjuka så kommer det ju aldrig att hända något.

Bara det att jag en gång såg en av kaninerna där med igenklistrat öga. De kollade och det var ett höstrå. På samma sätt tror jag på att man kan få dem att förstå om djuren är sjuka och behöver medicin.

[starlights]
0

#15 Uppfödaren är ju förmodligen en grossist, vilket betyder att de har hundratals marsvin! Skulle som förvåna mig oerhört om de då skulle behandla alla marsvinen mot sellnic, skulle faktiskt bli förvånad om de ens brydde sig om det.

[starlights]
0

Jag menar alltså inte att djuraffären inte skulle bry sig om det, men det är inte där problemet ligger utan hos grossisten.

godisgrisen
0

Jag är rädd att du blir tvungen att behandla ditt nya marsvin, kanske båda nu mot sellnic. Det är rätt smittsamt och om burkompisen hade det så…

liliane
0

Mm det är nog så tyvärr. Finns det något man kan göra?

Jag ska iallafall gå dit igen och titta på den lille hanen. Måste försöka hjälpa honom om de inte förstår att han är sjuk iallafall om det är så plågsamt :(

liliane
0

#18 Ska till veterinären på måndag och ta bort stygn på maxi och tänkte fråga om jag kan få behandling då. Lilla Bibi som hon fått heta har väldigt fin och glansig päls än. Jag kollade noga efter sellnic och annat. Kan ju hända att det bryter ut nu under miljöombytet.

deluxe
0

Kolla med veterinären om du kan få Stronghold utskrivet. Ett par droppar i nacken vid två tillfällen har jag för mig att det är, väldigt enkelt att behandla. Kan vara värt att göra innan du sätter ihop dom eftersom du vet att det finns en risk att hon har det (om du nu är säker på att det var sellnic, det kan ju lika gärna ha varit något annat?).

liliane
0

#21 Låter som en god idé. Se om jag kan få behandling till båda.

Jag är 99 % säker. Det var inga bettsår och jag känner igen tecken på skabb på andra djurarter. Det är ju inte riktigt samma sak, men det såg verkligen ut som han kliat upp såren och flagorna.

[Liinda]
0

Eftersom dom har burarna bredvid varann så kan dom antagligen nudda vid varann? Och isåfall måste du behandla båda tyärr.

liliane
0

#23 Precis vad jag tänkte. Det är lika bra att behandla båda ändå.

[findusen]
0

#11 okej då vet jag inte vad jag tänker på för ohyra^^ :P
man kan ju berätta att marsvinet man köpte hos dom hade Ohyra o visa vetrinärkvittot^^ sen får dom ju göra vad dom vill med infon!

[starlights]
0

#25 Static förmodligen.:)

Aristarcos
0

#24 Glömde att önska dig lycka till med den nya honan, det som jag tänkt säga från början, hoppas allt löser sig ;)

isabelle_
0

Lycka till och Grattis! Hoppas ni kommer trivas ihop :)

liliane
0

#25 Precis vad jag tänker göra! Det kanske hjälper djuraffären att inse vad de har att göra med iallafall. Kan kanske skriva ut ett faktapapper med bild..

liliane
0

Tack tjejer! Jag hoppas det.

[findusen]
0

#26 ja just det! hehe :P

TS: har du mycket medel mot det dära sellnicket så kan du ju erbjuda dig att behandla lillkillen som var kvar i affären ;)

liliane
0

;) Ja!

FeliciaS
0

Oj, hoppsan sa ;) Hur det kan gå! ^^
Hoppas det fixar sig med behandlingen och att de trivs tillsammans.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Aristarcos
0

Hur har det gått med det nya marsvinet är allt ok ?? Vad sa veterinären?

liliane
0

#34 Jag ska dit på måndag. Kan skriva efter hur det har gått då. Annars går det bra. De sitter brevid varandra i sina burar och "pratar"  och sniffar på varandra mest hela tiden. De gillar varandra.

Dessutom har jag byggt igen nederdelen på en stor lagerhylla med svetsnät och plastduk, som jag kommer att sätta ihop med maxis bur sen. Lilla Bibi är i den nu. På så sätt kommer de att få mycket större plats att springa på.

liliane
0

Var hos veterinären idag och tog bort stygnen på Maxi.

Jag har kollat igenom båda marsvinen efter sellnic, men inga utslag än och inget kliande. Känns lite konstigt att behandla om djuren mår bra, men jag kommer att vara mycket noga med att kolla igenom deras päls varje dag iallafall.

Tänkte fråga om det är någon som vet hur länge jag behöver vänta tills jag kan sätta ihop marsvinen utan att det blir ungar?? Två veckor eller krävs det längre tid?

FeliciaS
0

#36 För säkerhets skull tre veckor från kastreringsdatum.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

liliane
0

#36 Ja det låter bra. Tack!

Aristarcos
0

#36 Hoppas de inte får några problem, det finns väl en liten risk också att ditt nya marsvin inte är smittat av något.. Själv är jag nojjig så fort mina marsvin kliar sig minsta lilla *S* har kollat många gånger efter Ohyra men inte hittat något (inga pälstapp eller så har jag heller) men då man hört att många marsvin från djuraffär har någon Ohyra så blir man ju nojjig Flört

liliane
0

#36 Hoppas det! Jag blir också nojjig för allt annars också, men nu måste jag ju ha lite extra koll. Tungan ute