Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 1799 ggr
Edwina-LaSalle
0

En ensam deppig gris och deppig mama

Har kvar min 6 år gamla gris efter att vi förlorade hans brorsa för fyra dagar sen. Det är tungt och märker att han som är kvar är deppig och blivit lite skyggare. Hans bror gick bort efter ca 24 timmars någon slags förkylning/lunginflammation. Han hade haft det tidigare och blivit bra igen, men denna gången gick det inte (haft stödmatning och medicin) ganska traumatiskt och jobbigt var det i söndags/måndags, men nu slipper han all smärta och annat. 6 år är väl ändå ganska bra och trots de helvetiska 24 sista timmarna så levde han ett gott liv dessförinnan.

Pelle, som är kvar, äter och pratar litegrann men ar inte kvittrat eller dylikt och är nere. Jag ska ringa veterinären för en grundkontroll imorgon, därefter leta efter en pensionärsgris i samma ålder eventuellt eller ska man inte?

Efter att kollat runt på olika sajter, där alla säger olika, vet jag inte vilket som är bäst, skaffa en kompis till honom eller bara lägga ner mycket mycket tid själv. Känner ingen annan som har marsvin.

Han är ganska skruttig allmänt, det var båda två senaste halvåret, och människor kan ju dö av sorg liksom de flesta individer.

Han är inte kastrerad.

Vill ha tips från erfarna marsvinsägare. Kanske kan tillägga att mina grisar alltid sprungit fritt i delar av lägenheten med toalådor och dylikt med buren öppen, skulle en främmande gris uppskatta det eller bara känna stress? osv osv osv

Abico
0

Usch, vad trist att Pelles förlorat sin bror :(

Jag skulle rekomendera dig att skaffa en kompis till Pelle så snart som möjligt. Har aldrig själv upplevt det men har hört om marsvin som dött av sorg sedan som mist sin burkompis.

Det bäst vore förmodligen att försöka hitta en yngre marsvinshane för att minska risken för bråk i samband med ihop flytt. Om du inte tänkt skaffa fler marsvin efter att Pelle dör, han är ju trots allt rätt gammal, så kan det vara ett förslag att leta efter en uppfödare/ omplaceringshem i närheten av dig som kan tänka sig att låna ut en yngre hane som sällskap sålänge Pelle lever.

Hanna 

Creation
0

Så tråkigt att höra med andra marsvinet! :(

Har du tänkt fortsätta ha marsvin, tycker jag absolut att du ska skaffa en kompis åt honom så fort som möjligt.
Jag själv förlorade en hona på sju år en månad efter att hennes burkompis gått bort, hon hade inga synliga tecken på sjukdom och var frisk in i det sista. :( Hon var "bara" deppig.

Jag råder dig verkligen att skaffa ett till marsvin!

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

FeliciaS
0

Vad tråkigt att Pelles bror har vandrat vidare. Men som du säger, 6 år är inte dåligt för ett marsvin :)

Jag tycker att du ska skaffa en kompis till Pelle snarast möjligt. Förra året var jag och mina marsvin med om en olycka där två av tre inte klarade själva olyckan, och vi åkte genast till veterinären med hanen som var kvar eftersom han verkligen inte var sig själv (inte så konstigt med tanke på att han förlorat två av sina kompisar samt fått en chock). Han klarade sig tyvärr inte mer än två dagar än de andra, men då åt han inte heller. Precis som #1 har skrivit så kan marsvin dö av sorg, och för att få ett fortsatt bra liv behöver Pelle en kompis. En liten hane på ca 6-8 veckor skulle vara att rekommendera, hör med någon uppfödare i närheten ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Edwina-LaSalle
0

Jag ska kolla med veterinären imorgon, om hon har kontakter. Pelle och jag bor i Malmö.

Aristarcos
0

Kolla på blocket om det finns någon unge där till salu ! Där kan du kanske finna kompis tom ikväll…

Edwina-LaSalle
0

Jag letar efter en omplaceringsgris i första hand. Som kan komma tillbaka till ett bra hem efter att ha kört "semester" hemma hos mig och Pelle isf.

Creation
0

Tips! Glad
Det står att transport kan ordnas till andra delar av landet i alla fall.

parsley
0

Kolla på SMF Sydvästs hemsida om du kan hitta någon uppfödare i närheten. De kanske har någon hane eller bebishane de kan låna ut till dig.

Edwina-LaSalle
0

Tack för alla tips. Ringer vet imorgon.

Caspia
0

Jag bor också i Malmö. Hör av dig om det är något jag kan hjälpa till med!

PS Vilken veterinär ringer du? Jag rekommenderar Erikslust.

Envishet och drömmar

Edwina-LaSalle
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ringde idag men det är ju klämdag. Jag föredrar Limhamns veterinärpraktik. Hittade även djurvårdaren (som hjälpte Bosse samt massa rekommendationer till andra kliniker, han röntgades osv) på nätet http://hem.bredband.net/b504882/

Så ska ta Pelle dit förhoppningsvis nästa vecka. Jag har dock haft på radion när jag inte varit hemma, samt möblerade om igår och det verkar pigga upp en liten aning. Han pratar med mig när vi myser och så..Dom är väl typ som 70-80 åringar när de är 6-7 år?

FeliciaS
0

#11 Det är rätt svårt att säga - de utvecklas och åldras så olika fort tycker jag :) Men 1 marsvinsår borde väl motsvara ca 10 människoår, med undantag för de första åren eftersom marsvin utvecklas och växer mycket fortare än människor.

Mvh Felicia

Edwina-LaSalle
0

Nu har jag varit hos veterinären. Pelle har början på lunginflammation, så han blev förmodligen smittad av Bosse. Han fick två sprutor med B-vitamin och antibiotika, och går nu på 10 dagars Bactrim. Hon tyckte han var för gammal för att få en ny kompis, och det känns som ett bra beslut, han får istället mycket uppmärksamhet av mig och pojkvän och kompisar osv. Kan en lunginflammation komma upp snabbt? För Bosse blev ju sjuk på dagen och avled sent på natten? Tankarna snurrar om man är en bra marsvinsägare eller om och vad man gjort fel, det enda som jag försöker tänka är att man gjort så mycket man kunnat och att bakom varje beslut finns en logisk och ödmjuk tanke om marsvinets bästa.

Creation
0

#13 Marsvin är tyvärr väldigt bra på att dölja att de är sjuka… :( när de väl visar symptom kan det ha gått väldigt långt. Detta är en slags överlevnadsinstinkt, då det djur som visar sig svagt i det vilda blir ett mål för rovdjur.

Du har inte tänkt skaffa fler marsvin efter Pelle då? För då vore det ju bra att skaffa en kompis åt honom nu i alla fall.

deluxe
0

#13 En veterinär som säger att ett flockdjur är "för gammalt" för att få sällskap ger jag inte många spänn för. Vad grundar h*n det på? Inte sjutton tar marsvinet någon skada av att slippa sitta ensam, snarare tvärtom.

Om du inte tänkt skaffa fler sedan så tycker jag att du ska höra dig för om du kanske kan låna hem ett marsvin som sällskap åt honom. Han kan ju ändå leva något år eller två till om han är frisk och mår bra och då är det väl inte mer än rätt att han får behålla livskvaliteten tills det är dags? En människa kan aldrig ersätta en artfrände.

Tråkigt att höra att han är krasslig. Hoppas att han kryar på sig snart! Kyss

Edwina-LaSalle
0

Han mår redan bättre. Veterinären sa att det kan vara för jobbigt för honom att träffa en ny med rangordning osv, och min bedömning själv är att han mår bra ändå, han snackar m mig och skruttar runt som vanligt, men har det senaste året blivit tröttare, precis som min andra gris blev.

Tack Creation för info om att de inte visar sig sjuka, man vill ju vara bästa "mamman" för dom.

Har hört om andra marsvin som  blivit ensamma, men som levt 2-3 år ytterligare.

Men nej, jag är fortfarande fundersam på om det skulle vara bättre med en till gris, som får komma hit på "kollo".

Edwina-LaSalle
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

BTW måste bara tillägga att lille Pelle har nån slags cinnamon päls, är det något tjusigt? Skickar en bild vill gärna höra lite mer om detta om någon vet.

Aristarcos
0

#17 just där ser han precis ut som ett större vilt djur , hm funderar och funderar vad djuret heter … kommer tillbaka om jag kommer på detObestämd det var någon sago bok när jag var liten som handlade om ett sådant djur… har på tungan ev bacavi.. men …. det känns inte rätt ändå…

agnes_S
0

#18 Kappybara? Med stor reservation för stavning och så ;P Kanske ska vara något v någonstans istället… Tänker också på en bok, undrar om det är samma?

Creation
0

#17 Han är någon slags agouti eller argente. :) Dvs. har tvåfärgade hårstrån.
Skulle tro att han har färgen silveragouti. Dvs. svart bas, vitt band och svart topp på hårstrået.
Är inte riktigt säker på topp-och basfärgen, det är lite svårt att se på avstånd. Om den är chokladfärgad istället, så kallas det cinnamonagouti. ;)

Men vad högt upp vattenflaskan sitter. Når grisen verkligen dit upp?

Edwina-LaSalle
0

Ja! Bilden är kanske lite konstig, men han når upp! Han har lite chokladfärg i sig, med silvergrå. Vissa hårstrån är toppade med vitt.

Marsvin härstammar eller är släkt med flera gnagare från sydamerika: Pacarana, som ser ut som en blandning av hare/vessla och kapybara som ser ut som en marsvin korsad med häst.

Själv tycker jag Pelle påminner om Londons ekorrar.

Aristarcos
0

#19 Ja Capybara var det jag tänkte på ;) de påminner ju om marsvin lite till typen, nu sökte jag och fann dem på internet ;) typ ett förväxt marsvin, med andra fötter..tack för att du kom ihåg ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Capybara

PapaGurk
0

Har du tänkt fortsätta ha marsvin?

I så fall tycker jag absolut att du ska skaffa två nya. Peller kommer ju också att gå bort, och då är det ju bra att ha ett par som kan trösta sig med varandra istället för att reprisera allt igen.

Edwina-LaSalle
0

Jag är lite velig, veterinären sa ju att han var så gammal att det skulle bli jobbigt med rangordning osv med nya marsvin, samtidigt så var vi iväg idag och smet in på en zoo-affär där det fanns en ensam liten hane för 150 kronor och hjärtat brister ju en smula… Är dock orolig att det skulle uppstå konflikter eller så, men som sagt är velig. Jag kommer fortsätta ha marsvin men kanske inte justnu, men skulle det funka så skulle det vara ok med två nya.

FeliciaS
0

#20 Han är inte tillräckligt silvergrå för silveragouti tycker jag. Cinnamonagouti stämmer nog bättre…

#24 Dåligt påstående från en veterinär! Köp en bebispojke som sällskap till honom, något bättre än så finns inte för honom.

Mvh Felicia

Edwina-LaSalle
0

Min lilla Pelle mår faktiskt bra, har sprungit runt på bakgården och busat med grannens katt, däremot nyser han ibland så ska ringa veterinären igen o ev få en annan antibiotika.

en glad hälsning till er alla:

http://www.tipsy.org/

Aristarcos
0

Förvånad Är mycket förvånad att katter inte ser marsvin som byteObestämd

Edwina-LaSalle
0

Jag lämnar dom inte ensamma, båda "mattarna" är med, menefter några dagar på gården (vi har en jättefin mysig bakgård) så var Pelle ute o sprang och nosade på katten o sprang lite efter, katten var lite ville busa, men inga klor, och la sig på rygg osv. Senare på dagen träffade Pelle en rastahund, vars husse hade massa problem, hunden blev helt till sig, men senare satt jag själv med gris och hund och samma sak: de luktade på varandra nos mot nos sen var läget lugnt.