Vad marsvin inte ska äta?
Jag har tänkt att skaffa marsvin nu så småning om, och tyvärr hittar jag igen tråd om vad marsvin inte borde äta (antagligen är det jag som är blind). Finns det någonting som man verkligen borde undvika att ge dom små liven?

Kalk-/mineralstenar är inte lämliga för marsvin då dessa kan ge sjukdomar
Jag tipsar om artiklarna! ;) Finns många bra om just foder.
Det finns mycket marsvin inte ska ha…
- Gnagarblandning
- Saltsten
- Snacks - chips, godis etc.
- Olika grönsaker som är giftiga, ex. avokado, lök
- Pellets som inte är anpassad för marsvin
Listan kan göras lång. Tänker du på någon speciell kost? Ex. kraftfoder, frukt…?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Allt som inte är fullständigt vegetabiliskt kan man ju lägga till på listan.
Men det är betydligt enklare att säga vad marsvin ska äta än vad de inte ska äta.
Det viktigaste som dom ska äta är HÖ !!
Utöver det så lite marsvinspellets tex Oxbows (finns på djursjukhus/vetrinärer framförallt) eller Lottie som finns på lantmännen.
Sen måste de ha grönsaker se vidare här och även här under skötsel.
På båda sidorna, har du mycket läsvärt om att skaffa & ha marsvin vad man bör tänka på, så ett tips är att du läser igenom deras sidor..
#5 Det är inget farligt så länge de får det som godis. Men det är just som godis för dem, tänk om vi skulle äta massa godis varje dag ;) Eftersom det bl.a. innehåller mycket fett och lite fibrer.
Det är i alla fall något man bör se upp med, eftersom det säljs som marsvinsmat och inte marsvinsgodis. När jag skaffade mina första marsvin för 10 år sedan, från djuraffär, fick jag veta att de skulle äta gnagarblandning varje dag.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#2 Jo jag tittade runt lite bland artiklarna, men som sagt det är antagligen jag som är blind :P
Chips och sånt skräp är en självklarhet för mig att inte ge något djur, det var mer frukter och grönsaker som jag vill veta om.
#3 Tack, men jag har läst dom flera gånger. Men jag antar att det inte skadar att läsa dom några gånger till ;)
Under skötsel på Eragons ser du vad de behöver äta i grönsaksväg för att få tillräckligt med c-vitamin. Frukt ger man inte så ofta då det är godis för dom. Tomat & äpple bör väl max ges en gång per vecka pga de kan utveckla svamp i munnen, mina älskar äpple ;) .
Okej tack :)