Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1552 ggr
snusmumriken
0

marsvinsunge utan tänder

Nu har mina marsvinsungar blivit snart 2 veckor gamla. 2 av de 3 ungarna äer friskt och går stadigt upp i vikt, men min lilla albinounge har vägt runt 103 gram i 3-4 dagar nu, till skillnad från de andra som väger runt 160 gram. Och nu har jag upptäckt att han inte har några tänder!!! Han försöker äta men det går ju såklart inte. Har någon varit med om detta? Kommer det växa ut tänder? Han borde ju redan ha det… blir ju lite orolig.

idipidi
0

Om den inte har fått ett slag eller ramlat så att tänderna slagits ut (och det verkar väl väldigt osannolikt med en liten unge?) så handlar det om en missbildning. Jag skulle definitivt avlivat en sån unge.

Är ungen vit?

Salladshataren
0

Du har säkert parat två marsvin med dåligt anlag. Kommer inte ihåg riktigt, men man får inte para dalmatiner med roan? Är föräldrarna roan och dalmatiner?

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Salladshataren
0

P.S finns inget som kallas för albino, utan PE white (pink eyed) :)

Ireth
0

Jag tror mamman var roanad?

idipidi
0

Oj, jag ser nu att det står att ungen är "albino". I så fall handlar det med största sannolikhet om att båda föräldrarna är roan/dalm. Då blir 25% av ungarna vita och bsaknar tänder bl.a. Såna parningar är förbjudna att göra och får inte heller registreras i SMF.

snusmumriken
0

öhm, ja kan inget om raser eller benämningar eller nåt sånt. Honan var dräktig när jag fick henne, så jag vet inte hur eller vem pappan är, kanske en bror till henne, inte den blekaste. Så inavel är ju inte uteslutet.  Jag undersökte inget när ja tog hand om henne.

Jo ungen är vit med röda ögon (ja trodde det hette albino, men då vet jag). O ja vet inte vad roanad är för nå.. :S

Ja det känns ju som att om han inte får nå tänder så kommer han ju kanske ändå inte överleva när han inte diar längre… usch vad trist

Aristarcos
0

Så här ser roan/dalmatiner teckning ut !

Färgteckningar på marsvin

Vad tråkigt att ungen inte har tänder, men det är ju svårt att påverka om honan redan var dräktig när du tog över henne..

snusmumriken
0

ahaaa, ja mamman är ju en roan ser jag nu när jag kollade in din länk. Då kanske pappan var dalmatiner då… usch vad trist för den lille. Ska ändå till veterinärn med dem imorrn så får kolla upp vad dem säger… stackarn.

Creation
0

#6 Här finns en tråd med bilder på roans och dalmation, samt beskrivning.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

idipidi
0

Det är som sagt en missbildning. Ungen kan aldrig få ett fullgott liv. Räkna inte med att veterinären vet något om just den här missbildningen, det är inte säkert.

Om du vill läsa på mer så kan du söka på nätet, det finns ganska mycket info.

liliane
0

Tycker synd om dig. Vilken mardröm!

snusmumriken
0

ja försökte söka, men hitta inge… ja kanske söker på fel ord.

Nej usch så svårt det blev då. Men visst, det schysstaste är nog att låta honom somna in om han aldrig kommer få nå tänder, annars svälter han kanske ihjäl. Även om dom har tänder längre bak så behövs ju framtänderna, o ja ser ju hur han förösker äta men inte kan.. hade absolut ingen aning om att det fanns denna typ av missbildning om man parade dessa två raser/färger eler va det kallas. Fast ja kommer aldrig para nå marsvin, men bra o veta.

Tack för alla svar

luneas
0

Hur ser hans ögon ut? I den typen av missbildningar är det också vanligt med förkrympta ögon eller t.o.m ungar som helt saknar ögon. Verkligen trist men inte ditt fel om honan var parad när du fick hem henne.

Än en gång visar det iaf hur viktigt det är att sätta sig in i marsvinsavel innan man tar en kull…

Creation
0

#12 Hoppas du förstår engelska bra:
http://goto.glocalnet.net/mars/gen/gen_dalm.htm

Annars finns denna sajt.
Vet ej hur tillförlitlig den källan är, men kan ta ut ett stycke ur texten:
"I homosygot form (WhWh) producerar genen vita babysar, typiskt för dessa är att de saknar ögon (anopthalmic), är ofta döva , saknar tänder och är missbildade. Oftast dör dessa babysar snart efter födseln. Det är denna gen som producerar dalmatiner."
Och roan då också..

Tråkigt att du blev drabbad av detta :(

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[Lynx76]
0

Är roan och dalmatiner eg en missbildning då eller? (Ber om ursäkt ifalll jag fattat helt fel, har ingen aning om sådant här)

luneas
0

#15 Det är letalgener, alltså kan ge missbildningar i dubbel uppsättning. Men att roan och dalmatiner i sig skulle vara missbildningar kan man ju inte säga.

snusmumriken
0

han har mindre ögon än de andra. Men usch, det låter läskigt det här. Det är nog inte så många som vet om detta skulle jag tro. Han har alltid låtit väldigt högt o tjutit mkt, undra om det kan vara för att han är jst döv eller om han har ont eller nå annat. Ja…. va ska man göra?

idipidi
0

De kan vara helt döva också, ja. Men det är lite olika hur grav missbildningen är. Som sagt, det enda rätta är att låta honom få somna in.

Sara-D
0

vad konstigt? utan tänder :O?

[Lynx76]
0

#16 aha då fattar jag lite bättre. Tack.

Ja det är nog bäst att han får somna in, stackarn kommer ju inte kunna äta själv =( Iofs har jag läst om ett marsvin utan tänder som levde flera år, men ändå.

Aristarcos
0

#20 Men då kanske det skett en olycka men att låta en unge med en-flera missbildningar skulle inte kännas etiskt rätt.. för det måste ju också vara ett lidande att inte kunna äta normalt..

Det jag tycker är konstigt är att inte SMF på sin hemsida informerar om detta, jag har skummat igenom hemsidan, men inte hittat något, tycker nog att det borde varnas där för att para teckningen Roan, Dalmatiner då den orskakar missbildningar. För det är ju ändå dock de som sätter rasstandardarna…

luneas
0

#21 Fast det står i SMF:s regelverk som finns under dokument på hemsidan. :-)

"Ungar efter roan - roan och dalmatiner - dalmatinerparningar får inte registreras på grund av att missbildningar kan förekomma i sådana kombinationer. (Se Jordbruksverkets rekommendationer)"

snusmumriken
0

Hmm, nä har han inga tänder nu så får han väl inga sen heller. Det var tragiskt! Den lille snutten…usch

tack för svaren!

Aristarcos
0

Obestämd men det borde inte det stå direkt lite lättare till under de olika rasererna kan jag tycka då det är så viktigt…

Filosofia
0

Usch, stackars lille plutt. :( Men varför föder man överhuvudtaget upp djur som bär på sjuka gener (jag menar inte dig, TS, utan rent generellt) och låter dem bestå? Hade det varit i naturen hade väl dessa anlag dött ut? Jag trodde att aveln strävade efter friskare djur, inte sjukare. Hoppas i alla fall att det löser sig för er, snusmumriken!

snusmumriken
0

Borde verkligen stå mer lättillgängligt på deras hemsida (SMF). Jag tycker synd om den lille ungen… det är ju jättehemskt om ungar föds med sånna här missbildningar. Dom som hade marsvinshonan innan mig verkar inte ha varit ett dugg seriösa… ja tyckte hela situationen var skum när jag hämtade henne.

Jag står mellan valet o kvalet, vet inte vad jag ska göra riktigt. Det känns ju helt onaturligt att låta ett marsvin utan tänder (!) leva vidare, samtidigt som någon här skrev att ett marsvin utan tänder levt i flera år. Jag undrar ju såklart hur hans livskvalité blir o det är inte så lätt att ta ställning till i nuläget när han är så liten. Nej fy sjutton… lille plutten, verkar ju gla o pigg annars, väldigt liten bara. Ojoj…

luneas
0

#26 Å andra sidan så kan man ju tycka att man borde läsa på ordentligt innan man tar en kull på sin hona. Och har man läst på ordentligt så kommer man garanterat att hitta information om det farliga med just dalmatiner/roan-parningar.

snusmumriken
0

det är nog inte många som vet vad SMF är heller tyvärr, de som har marsvin. O det finns så många oseriösa så informationen går väl antagligen inte fram till dem ändå. Jag ser iaf detta som ett mycket oseriöst fall från tidigare ägares sida. Synd att det blev som det blev..

Linnet
0

#27 Tror inte alls att det är så lätt att hitta just den informationen, även om man läser på ordentligt. Det är ju inget som man heller kan tro att det ska kunna bli, så det är ju inget man direkt letar efter heller. Sen är ju det här en ovanlig situation eftersom marsvinet redan var dräktigt.

FeliciaS
0

Vad tråkigt för den lille :(
Min lilla Shafran stod stilla på 56 gram i 4 dygn men igår kom vändningen och han ökar fint i vikt. Han har dock alla tänder på rätt plats :P

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

snusmumriken
0

håller med #29.

Jo, det är trist för han. gjorde grönsaks-gröt o han tuggade i all evighet. Känns tveksamt att det kommer funka alltså. Tror inte han kommer känna sig tillfreds med livet om han inte ens kan äta sig mätt. De andra två är ju friska iaf, jag hoppas kunna hitta hem till dem då jag inte har plats att behålla dem. Kanske någon här vill ta hand om dem, för som sagt, de är ju friska individer.

agnes_S
0

Kan det inte vara svårt att få i ett tandlöst marsvin tillräckligt med fibrer?

Mycket tråkigt med den lille… Tror inte han kan få ett roligt liv så skulle nog av den anledningen låta honom somna in…

snusmumriken
0

jo det kan det nog vara, det skulle va om man typ gav honom Critical Care resten av hans liv.

Nej, han kommer ju inte kunna vara ute o äta gräs till exempel om ja inte klipper gräset i småbitar först. nej, ja tror ja har fattat ett beslut.

Aristarcos
0

#29 man går ju inte in för att skaffa sjuka djur, men jag tycker som dig, man måste lusläsa allt, det är ju bättre att upplysa det vid den speciella färgteckningen då är det större risk att alla ser det. Men det måste ju vara något fel genetiskt, annars så skulle det inte bli fel på dem..

Precis som avel på collie, med färgen blue merle (har själv haft collie, men visste faktiskt inte att man heller inte fick avla på en sobel från en sobel/bluemerle kombination.Obestämd

"Det är inte tillåtet att para blue-merle med blue-merle eftersom risken för defekt avkomma är mycket stor. Sobelavkommor ur en sobel- och blue-merlekombination är belagda med avelsförbud."

Från Svenska Collie Klubbens hemsida

Anema
0

Så tråkigt :(

Ireth
0

#31 Måste ställa en fråga. Du är medveten om att du inte kan sälja ungarna förrän den ev ringormen är behandlad?

Moa-16
0

Har läst tråden. Hur går det med ungarna?. Har den utan tänder fått somna in?. Är det bästa för honom. Så synd………..

snusmumriken
0

#36. Det är jag medveten om, skulle aldrig föröska hitta nya hem till dem om ja inte va säkra på att de var friska. Så himla dyrt o skicka in en odling bara… knepigt det ska vara då! Är ju så osäker på om det kan vara sellnic, skabb eller Ringorm, verkar ju vara rätt lika symtom.

#37. Jag har beställt en tid hos veterinärn imorrn, har velat fram o tebaka hela tin, men jag tror det blir bäst så här. Det är synd om han:(

Ireth
0

#38 Sellnic är ju skabb. Men det ser verkligen ut som Ringorm. Kliar hon sig? Hoppas du förstår att jag frågade i all välmening :)

Salladshataren
0

Om det är Ringorm så är det bara smörja in med pevaryl. Försvinner inte det så är det antagligen skabb.

snusmumriken
0

Det va det visst, marsvinsskabb, hehe:)

Hon har börjat klia sig mer nu, men inte lika mkt som en unge gör. Men hon är helt hyper, springer runt som en tok, jag vet inte om det är för att hon är ständigt hungrig eller om det har med sjukdomen att göra.. :S

Hon har tunn päls på ryggen nu o det är flagnig hud.

Ireth
0

#40 Det är verkligen inte "bara att smörja in med pevaryl"

snusmumriken
0

#40, jahaa, vanlig pevaryl alltså. Okej, då ska jag testa det. Ibland får man värdefulla tips här o där!

Ireth
0

#41 Jaa, vad det än är så gäller det ju att du kommer iväg till veterinär så fort som möjligt, speciellt när de kliar sig mkt så är det ju absolut inte behagligt för marsvinen.

Ireth
0

#40 Om det är Ringorm så räcker det inte att behandla med pevaryl. Återigen, läs artikeln om Ringorm här på sajten :) DEN är värdefull.

Aristarcos
0

Det räcker ju inte med pevaryl som #42 säger, det måste verkligen behandlas ordentligt, tänk på att ni själva kan drabbas om det är ringorm…

snusmumriken
0

hmm, okej. jo va ju te vetten i tisdags o han trodde väl på Ringorm, men kunde ju inte va säker om inte en odling togs. han snackade nåt om nå medel mot löss för katter som hade som "biverkning" att det fungerade mot Ringorm på marsvin. Och det är tydligen inte heller så giftigt som andra medel tydligen kunde va. Får se om han hittar på det eller ej tills jag ska dit imorrn.

Va har ni behandlat med ni som drabbats? Om nån gjort det…

Ireth
0

#47 Itrafungol är nog vanligast, det är en oral lösning som ges med spruta i munnen. Men det allra viktigaste är ju saneringen. Sanerar man inte ordentligt så kan man i princip strunta i att behandla, tror det står ungefär så i artikeln också. Till saneringen använder man Virkon.