Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 5214 ggr
Stephanie-D
0

Vad är det lag på?

Undrar hur stor en marsvinsbur måste vara enligt lag för jag har sett denna bur Den här och tyckte den såg sjuuukt liten ut, jag mejlade ägaren och frågade om hur lång den var för hon säljer ju den till marsvin och kaniner, hon svarade att den var 70*45 cm lång, då frågade jag om hon verkligen sålde den till marsvin och kaniner då svara hon så här "Ja, buren passar till både kaniner och marsvin. Men jag skulle rekomendera att endast ha en kanin i buren
eftersom att den är lite liten för flera kaniner samtidigt, men marsvin skulle man nog kunna ha 2 samtidigt. Jag har haft ett marsvin i den nu." då skrev jag att måtten är olagliga för marsvin men då undrar jag, hur liten bur får man minst ha två marsvin i? kaniner vet jag inte vad måtten är heller men jag tror nog att buren ska nog va större för att den ska vara laglig för kaniner också.

/ Stephanie-D

Medarbetare på Jack russell terrier iFokus, Tonåringar iFokus och The Sims iFokus 

Stephanie-D
0

skulle behöva svar snart för jag håller på och skriver mejlet just nu

/ Stephanie-D

Medarbetare på Jack russell terrier iFokus, Tonåringar iFokus och The Sims iFokus 

Emelie-E
0

http://web.comhem.se/idefix/burstorlek/

Där kan man kolla om buren är godkänd eller inte.
För marsvin då.

idipidi
0

Den är faktiskt precis godkänd för två marsvin. Däremot inte alls godkänd för ens den minsta kanin.

FeliciaS
0

Den buren är grymt liten, om så minsta godkända mått för två marsvin. Men jag skulle aldrig få för mig att ha marsvin i en sådan liten bur.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Stephanie-D
0

#3 okej jag tyckte väl den såg väldigt liten ut, skrev det i mejlet men har inte fått något svar, lite lustigt för dom förra mejlen svarade hon snabbt på :P

#4 inte jag heller

/ Stephanie-D

emelie92
0

Det är nog ingen idé att mejla säljaren och komma med synpunkter. Jag tror inte att säljaren bryr sig, tyvärr, men tanken är iallfall god att du tänker på djurens bästa och sprider vidare din kunskap :)

Stephanie-D
0

#6 hon verkade inte bry sig tydligen, men det ska bli kul att se vad hon svarar - om hon ens svarar :P

/ Stephanie-D

FeliciaS
0

#7 Jag har själv skrivit snälla men påpekande mejl till några som säljer ensamma marsvin utan någon kommentar om att de ska bo tillsammans med andra marsvin och har bara fått arga reaktioner tillbaka - trots att mina mejl inte varit de minsta elaka *s*

Mvh Felicia

Creation
0

Varje gång jag har skickat har jag inte fått något svar. ;P
Men jag inbillar mig att de tar åt sig av mina ord. T.ex. såg jag en gång att några skulle sälja sin ena hane av någon anledning(tröttnat/"tidsbrist") och behålla den andra, vilket jag tyckte var väldigt konstigt. Jag gav dem rådet att behålla båda marsvinen pga att de skulle må bäst så(osv) och annonsen var borttagen dagen efter. Förhoppningsvis för att de skulle behålla hanen trots allt. *s*

#0 Ursh, vilken hemskt liten bur! :( Att det ens ska vara lagligt…

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Sandra-B
0

Precis som redan sagts så är buren faktiskt laglig för två marsvin (en bur för 1-2 marsvin ska vara mnst 0,3 m2).

Minsta höjd för en marsvinsbur är 25 cm, kortaste sidan får inte vara under 40 cm och vid grupphållning ska var marsvin ha minst 0,15 m2 (hona med kull minst 0,25 m2)..

För kaniner under 3 kg gäller minst 0,5 m2 (höjd minst 50 cm samt kortaste sida minst 50 cm) , för kaniner 3-5 kg gäller 0,7 m2 (höjd minst 60 cm och kortaste sida minst 60 cm) och för kaniner över 5 kg gäller 0,9 m2 (höjd minst 70 cm och kortaste sida minst 70 cm).

Precis som för marsvin så är det lagligt att ha två kaniner på minimiytan (det vill säga att vid grupphållning ska kaniner under 3 kg ha minst 0,25 m2, kaniner 3-5 kg minst 0,35 m2 och kaniner över 5 kg 0,45 m2 per kanin). För hona med kull är minimummåtten detsamma som minsta storleken, 0,5 m2, 0,7 m2 eller 0,9 m2 och dessutom ska en kaninhona med kull ha en bolåda och till den finns det även minimummått.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

tantnett
0

Jag kan inte förstå att det ens är tillåtet att ha kaniner i bur.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

zuperzita
0

I min står det att man kan ha tre. Men två är lagom.

Jag ska endå göra större bur :). Så ingen fara här inte :)

Stephanie-D
0

Jag skrev lite snällt till henne att buren var precis på gränsen till inte laglig för marsvin och att jag tyckte att hon skulle ändra texten där det står "stor och rymlig bur" och så här svarade hon "Buren är absolut inte för liten. Jag vet precis hur stor burar för marsvin ska vara och min bur som jag säljer är HELT laglig. Det finns till och med mindre burar som säljs som också är lagliga. Kaniner från 5 kg och mindre får även de vistas i min bur. Detta finns att läsa mer om på jordbruksverkets hemsida."

/ Stephanie-D

Rafflan
0

#6 det är visst en idé attt säga till om fel, ibland har folk helt enkelt fått fel information från djuraffären och då när man snällt påpekar vad som gäller enligt lagen rättar dom sig ibland :D

Creation
0

#11 Håller med dig när det kommer till den frågan.. det är inte svårt att få dem rumsrena, till skillnad från marsvin.

#13 Den där buren är definitivt olaglig för kaniner, under fem kilo eller inte. Kaniner på tre till fem kilo ska ha minst dubbelt så mkt plats, enligt jbv, 0,7 kvm. För kaniner under tre kilo är den också olaglig, där gäller 0,5 kvm minimum. Buren hon säljer är på 0,315kvm, alltså inte ens nära minsta mått för kaniner.
Vilken envis människa. På jordbruksverket går det ju tydligt att se att buren är olaglig för kaniner.

Om hon inte tror dig kan hon ju själv titta på sida 32 här. Där står det klart vad som gäller.

Rafflan
0

#11 varför skulle inte det vara tillåtet? Idag får man ju ha typ allt i bur :(

Dock kan ju, som #15 skrev, kaniner bli rumsrena och kan då gå löst i huset :)

tantnett
0

#16 Tycker du att kaniner är lämpliga djur att sitta hela sitt liv instängda i burar?

Tyvär är det tydligen lagligt och tyvär finns det allt för många kaniner som lever i burar och aldrig får komma ut.

Konstigt resonemang du har med att varför det inte skulle vara tillåtet? idag får man ju ha typ allt i burar.

Menar du då att: Så är det och då kan vi ju sätta in vad som helst i burar?

Abico
0

#17 - Jag skulle verkligen vilja sätta lillebror i bur ibland, så vet jag vart jag har honom ;)

Hanna 

tantnett
0

#18 Ha Ha. Ja men visst är väl det lagligt?  Flört Som sagt: Idag får vi ju ha typ allt i bur.

Abico
0

#19 - Ingen aning, finns det något minsta tillåtna mått för lillebrorar? ;)

Hanna 

Stephanie-D
0

#15 kan du inte skicka länk till den där sidan istället? så jag kan skriva den i mejlet :)

#18-20 haha :P

/ Stephanie-D

Rafflan
0

#17 nej men det är f*n inte bättre för marsvin att sitta i bur, eller för fåglar, eller reptiler, eller hästar och andra djur i box eller höns i gårdar. Eller tycker du det?

Min tanke med "varför skulle inte det vara tillåtet? Idag får man ju ha typ allt i bur :(" är varför syfta du på just kanin, det är inte mer synd om kaninerna än om nåt annat djur ju! Eller vad tycker du?

Så jag tycker det är du som är lite konstig när du resonerar att det är synd om just kaniner att sitta i bur, men dom andra djuren då :S

Och ja skulle vi inte ha kaniner i bur vad skulle vi då göra med dom? Ute i det vilda dör dom ju :/

tantnett
0

#22 Kaniner är ett djur med ett oerhört stort rörelsebehov, och tyvär är det som jag skriver alltför många kaniner som aldrig får komma ut ur sina burar.

I många trädgårdar finns det kaninburar med stackars kaniner som bara sitter där instängda samt även också i många barnkammare "bortglömda leksaker". Och det ifrågasätts överhuvudet taget inte?

Visst det är inte bara kaniner som är instängda dygnet runt, självklart är det synd om samtliga understimulerade djur. Men kaniner har trotts allt ett oerhört stort rörelsebehov jämfört med exempelvis marsvinen.

Det är det jag ifrågasätter hur det kan vara lagligt? Och hur kan det accepteras?

Rafflan
0

#23 genom att det är meningen att djuren ska få komma ur buren dagligen för att rör sig och gosas med men sen är det människan som är lite korkad.

Meningen är ju att vi har djuren i buren tillfälligt så den inte ska kunna skada sig när man inte ha koll på den (iaf enligt mig)

Kaninen i utebur brukar ju ha hage eller får komma in i huset och hoppa (på sommaren) och dom kaninerna som är "leksaker" till barn ifrågasätts starkt! Det är nog ett av dom vanligaste orsakerna till att en kanin far illa :(

Och enligt mig måste ju marsvin och övriga djur få möjlighet att röra sig utanför buren också, du har nog sett dom här hemska annonserna där ensama marsvinen sitter i en ner-bajsad hamsterbur (med mini mått för marsvin) och det är enligt mig hemskare än den ensama kaninen som bor i en utebur, den i utebruen får ju lite vädring och sen har ofta kaniner ett bajs hörn så det inte är lika skitigt i hela buren.

Nej tycker det e lika illa för alla djur som får pytte små burar och inte får komma ut å bara sitta där och långsamt vänta på att blir gamla och dö :'(

Stephanie-D
0

Så här skrev jag till henne "Men om jag var du så skulle jag ändra texten från "stor och rymlig bur" till "lite mindre bur" men det bestämmer du såklart , och att trycka in två marsvin i en sån där liten bur, det skulle jag aldrig få för mig att göra, men ha det så bra och hoppas du får buren såld!"

då svarade hon så här:

"Min bur är bland de största som finns i storlek och den är rymlig. Men sen att du inte vill sätta två marsvin i samma bur det är helt upp till dig. Jag förmanar inte någon i min annons att sätta in 2 marsvin i min bur, men jag sa att det är möjligt! Ta o ta upp ett måttband o kolla hur stor buren är i verkligheten innan du anklagar någon för att sälja en olaglig bur."

då skrev jag så här "Bland den största som finns i storlek och den är rymlig? så du kallar 70*45 cm stor och rymlig? det tänker jag inte ens kommentera!  Jag har inte sagt att den är olaglig, Jag har sagt att den är på gränsen till olaglig! så kolla upp vad jag har skrivit innan du svarar.  Så här skrev en tjej på en sida om din bur "Den där buren är definitivt olaglig för kaniner, under fem kilo eller inte. Kaniner på tre till fem kilo ska ha minst dubbelt så mkt plats, enligt jbv, 0,7 kvm. För kaniner under tre kilo är den också olaglig, där gäller 0,5 kvm minimum. Buren hon säljer är på 0,315kvm, alltså inte ens nära minsta mått för kaniner. På jordbruksverket går det ju tydligt att se att buren är olaglig för kaniner" här är länken till mått till kaniner : http://www.sjv.se/download/18.7502f61001ea08a0c7fff115873/2003-024.pdf och kolla på sidan 32. Men jag har inge intresse av att bråka med dig nå mer ville bara berätta det där om buren, hoppas du får buren såld hejdå!"

hoppas du inte blev arg nu Creation för att jag använde din text Skäms

/ Stephanie-D

Creation
0

#25 Jag blir inte alls sur ;) Dock kan jag tänka mig att säljaren till buren inte kommer att bli något vidare glad över att få veta att annonsen talats om på en sida. Förvänta dig inte vidare svar.

Att hon kallar buren rymlig och fick för sig att du syftade på att det var dåligt att ha två marsvin i en bur tyder på stor okunskap.. undrar vad hon haft i den där buren tidigare. Hoppas verkligen inte en kanin eller ett marsvin :(

Stephanie-D
0

#26 Hon skrev att hon hade haft ett marsvin i buren. Hon kommer säkert bli sur men det får hon allt tåla om hon lägger ut en annons på internet :P

/ Stephanie-D

Stephanie-D
0

Nu svarade hon så här "Om du inte är intresserad av buren så hade du ju inte ens behövt höra av dig!" hon vart förmodligen sur för att hon fick reda på att den inte var laglig för kaniner och så visste hon säkert inte vad hon skulle säga :P

/ Stephanie-D

emelie92
0

#28 - Hon tycker nog att du är en jobbig typ :P

Stephanie-D
0

#29 jao, men nu har jag inte skrivit något mer :D

/ Stephanie-D

FeliciaS
0

#23 Det håller jag med om. Just kaniner, som man kan ha utomhus, ser i varje fall jag lite varstans i olika villaträdgårdar…

Mvh Felicia

Emmipigs
0

Jag gillar Idefix räknare=)

Om vi flyttar till gård sen kommer jag ha sk. "sommarbete" för marsvin. då kan folk hyra in sina marsvin där under sommaren och marsvinen får beta gräs dagarna långa (dom bor ute med skydd, såklart).

Hiih, vad tyx om den idén;);)

Pm:a mig=)

kram

Moa-16
0

Men lagen är ju helt sjuk. Ska man ha två marsvin i en så liten bur. Dom som har det ska inte ha djur. Om man inte förstår det. Och att ha kaniner i såna små burar. Nej nej säger jag bara.