Himalaya = kallare?
Såg en annons på blocket om en som sålde 3st himalaya marsvin, hanar.
Det stod at tde skulle bo i ett rumt tunt 15 grader för att deras svarta färg ska synas, stämmer det? Är det inte för kallt för marsvin? Jag har alltid hört att de ska bo i rumstemperatur och det är väl runt 18-20?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Det tyckte jag lät snurrigt… :/ men jag vet inte …
Deras färg är som tydligast vid lite svalare temperatur, det stämmer. Väldigt annorlunda, men fräckt tycker jag. Om det är så att rasen (teckningen) i övrigt mår bäst av det vet jag inte, det låter konstigt.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Gäller det bara dom svarta, typ att färgen blir djupare?
Marsvin 4-ever
.
#3 Ja, alltså teckningen (färgen) blir tydligare. Det borde gälla alla oavsett färg, Black himalaya, Choklad himalaya…
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#4 Ok.
Ser att det blev ett hast fel i mitt inlägg, menade "det svarta" inte "dom svarta". Men du förstod. 
Marsvin 4-ever
.
#5 Fast det är ju inte alltid svart-tecknade de är ;)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Jag var naturligtvis tvungen att kolla upp denna annons - och mycket riktigt. De är två himmisar som kommer från mig. Åhh vad jag blir ledsen när jag hittar dem på Blocket drygt två månader efter det att jag sålt dem. 

#7 Nej vad tråkigt :/, kan du inte mejla säljaren och fråga varför dom säljer marsvinen och kanske du kan ta tillbaka dom?
/ Stephanie-D
Medarbetare på Jack russell terrier iFokus, Tonåringar iFokus och The Sims iFokus

#8 Såklart har jag mejlat henne. Förstår inte varför hon inte tog kontakt med mig först. Hon har ju för jösse namn nyss köpt dem.

#9 Väldigt tråkigt :/. Har du fått något svar än?
/ Stephanie-D
Medarbetare på Jack russell terrier iFokus, Tonåringar iFokus och The Sims iFokus

Jag har inte fått svar från henne ochmin tanke med att sälja dem var ju inte direkt att jag skulle ha tillbaka dem. Fast två mer eller mindra var kanske detsamma…
#0 Sorry om jag kapade din tråd. En himalaya kan du mycket väl ha i vanlig rumstemeratur om du inte har tänkt ställa ut dem i rasklass. Jag har alla mina marsvin mellan 10 - 15 grader och de trivs alldeles utmärkt. Några skinnysar har jag då inga funderingar på att skaffa pga den lägre temperaturen.
#12 oj har du dem så kallt, konstigt… men mår de verkligen bra av det , men då kan alltså alla marsvin klara av det ? Hm eller kan man ha dem utomhus hela vintern då egentligen 

Jag har mina marsvin ute i förrådet i garaget, och där blir temperaturen ner mot endast några plusgrader när det är som kallast på vintern…och dom har inte tagit någon skada utav detta. Kullar har fötts utan problem. Min erfarenhet är att marsvin klarar kyla MYCKET bättre än dom klarar värme! Är det nån gång jag sett att dom mått dåligt så är det på sommaren när temperaturen är runt +25 och varmare….
Enligt lagen får du inte ha dom utomhus på vintern, eller dom får inte vistas i kallare temperatur än 0 grader.
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
#12 Det är lugnt med trådkapningen :)
Detta var ju intressant med färgen, är det bara så med himalayor eller är det andra raser med annorlunda färger också?
Ingen som har en bild på en himalaya som bor i kallare och en som bor i varmare så man kan se skillnaden?
Och ännu viktigare, HUR kan det bli så att färgen syns bättre när det är kallare? Är det stor skillnad? Tar det många dagar innan det märks någon skillnad? Eller går det snabbt, nån timme kanske?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
HÄR finns en jättebra tråd om ämnet :)_
(Ryssteckning=kaninernas motsvarighet till himalaya)_
Det funkar förmodligen så hos marsvin också.

Jag födde upp selfar i färgerna beige och lilac ett tag, och märkte även på dom att efter ett tag i mitt "kalla" förråd" (typ 2-3 veckor) blev deras färger mycket djupare och mustiga, eller hur man ska säga.
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
Himalayateckningen blir som sagt bättre som marsvinen bor lite svalare, men himalayamarsvin är inte annrolunda är några andra marsvin i att tåla lägre temperaturer. Däremot så verkar marsvin i allänhet må utmärkt i att bo i runt 10-15 grader. Om det är något som marsvin inte mår bra av så är det lite högre temperaturer, runt 25-30 grader.
Någon annan färg som ändras i annan temperatur finns det inte. inte på det sättet. Däremot så ändras pälsarna och därmed kan färgerna se lite annorlunnda ut också.
#18 Men hur kan himalayateckningen bli bättre i lite kallare? Är det någon som vet det? Speciellt nu när du säger att det bara är just den rasen som färgen blir bättre på
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Alla färger beror på pigment och pigment är proteiner. Just himalayateckningens protein är temperaturkänsligt. Det bildas mindre av det proteinet ju varmare det är. Det är det som är själva anledningen till att teckningen sitter just på fötter, nos och tassar - det är de områdena som är svalast på djuret. Samma typ av färg finns på kanin, katt, mus m.m. Jag har läst om någon som rakade av delar av pälsen på en rysstecknad långhårig kanin och då blev den första pälsen som växte ut där mörkare… :)
#20 åh tack det var bra svar :) Man lär sig något ntyt varje dag!
Spännande teckning det där faktiskt
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Tjejen som hade annonsen har löst sina problem, så nu ska de inte säljas.
#16 Alla kaniner ser kritvita ut. Eller är de för att deras smut (heter det så hos kaniner också?) är mindre än de hos marsvinen? Det brukar liksom hänga ihop hos marsvinen, har de en stor smut, så vill de gärna bli sotade och efter standarden så ska smuten sträcka sig upp mellan ögonen.
#22 Så kul att höra :)
Men vad är smut för något? 

Smut = nosteckningen
#24 Aha, okej :)