Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettminneslund
Läst 1121 ggr
AusaBausa
0

Död marsvinsunge

Vi har precis köpt vårt första marsvin och det är jätte spännande. det är felle som också är medlem i marsvin ifocus som äger den men jag kommer också hjälpa till så klart. Till min fråga: vi skulle egentligen köpt en marsvinsunge av en kompis men dagen innan vi skulle hämta den dog den…tragiskt. Nu undrar jag om marsvin kan dö av sorg för till saken hör att mamman dog för 2 v sedan och nu i helgen var de lagom först att tas. eller var det en sjukdom, vilket var troligast?

AusaBausa
0

Ingen som vet ngt eller har en tanke???

FeliciaS
0

Jag fattar inte riktigt! Dog mamman av sjukdom 2 veckor innan ungen?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

AusaBausa
0

ung mamma med infektioner efter förlossningen… dog av detta.

Min fråga var om  marsvin kan dö av sorg?

alimina
0

När jag hade möss dog en av de bara en vecka efter den andra av sorg .. Men jag vet faktiskt inte om det är så med marsvin också .. skulle nog tro det ..

Pheobe
0

kanske dog den av infektion. Om mamman var sjuk fick den kanske inte antikroppar vad den behövde

[MatildaW]
0

Marsvin kan faktiskt dö av sorg.. Dom är flockdjur, och när dom är speciellt vana med en partner kan dom verkligen få sorg om partnern hastit försvinner.

alimina
0

tragiskt det där ..

[MatildaW]
0

Jaa, verkligen, det är så synd att dom inte förstår oss.

Diana61
0

Marsvin kan dö av sorg, särskilt om den har haft en kompis länge och den kompisen dör. Då kan marsvinet liksom ge upp livsglädjen och bara sitta i en hörna och sakta dö.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

alimina
0

#8  ja, verkligen .. och det  är synd att vi ibland iinte förstår dom ..

[MatildaW]
0

#10. Mina brukar göra sitt bästa (ser det ut som) för att få mig att förstå, oftast går det jätte bra och dom gör glädjeskutt om det är något dom "tjatat" efte länge :)

Men som sagt, det är inte alla som kan förtydliga sitt språk så bra.

FeliciaS
0

Ja, marsvin kan dö av sorg. Men det är ju inte säkert att ungen gjorde det, den kan ju ha blivit sjuk den med…

Mina första marsvin var två tvillingpojkar. När Cacao dog 29/1-04 blev Cocos (och jag) väldigt ledsen. Några veckor innan dess hade Cocos börjat äta mindre och mindre. När Cacao dog åt han ännu mindre. Jag matade honom med morotspuré och krossade pellets (det var det ända han åt) 3 gånger om dagen (åkte hem efter lunchen i skolan). 15/11-04 avlivades Cocos. Vi hade åkt till veterinären med honom eftersom att han hade gått ner 100 g den senaste veckan. Veterinären sa att han hade något fel inuti munnen som orsakades av tänderna eller ngt sådant. Han kunde alltså bara äta puré (inte tugga med de bakre tänderna) och inte hö, pellets osv. Säkert kan det ha varit lite av sorg som Cocos fick en så tidig bortgång…

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus