Maskrosblad och gräs istället för hö?
Nu när marsvinen kan börja äta maskrosblad gräs osv så undrar jag om man kan ge dom bara maskroblad och gräs (det är vad dom får av mig här hemma) istället för hö nu under sommaren? :)
/ Stephanie-D
Medarbetare på Jack russell terrier iFokus, Tonåringar iFokus och The Sims iFokus
NEJ!
dom måste ha hö.
det är viktigt för ämnesomsättningen
Hö är en av dom viktigaste sakerna i marsvinets kost!
Om man plockar riktigt grovt gräs så visst kan det ersätta en del av höet, men marsvinen behöver det där grova för att magarna ska fungera bra. Så fri tillgång på hö är ändå att rekommendera. Däremot så kan man ersätta grönsakerna med gräs och annat grönt utifrån.

#1 Du behöver inte använda stora bokstäver, jag fattar ändå.
#2 Okej, tack för svaret!
/ Stephanie-D
Medarbetare på Jack russell terrier iFokus, Tonåringar iFokus och The Sims iFokus
Marsvinens tarmar måste ju hållas igång hela tiden, och då behövs höet. Gräs och maskrosblad kan ersätta en del, men de innehåller ju massor vatten. Skulle man ersätta allt hö skulle det behövas massor gräs och maskrosblad, och marsvinet skulle nog lätt kunna få diarré av allt det onödiga vattnet som följer med.
Värd på Choklad iFokus
Ursäkta att jag skrev NEJ med stora bokstäver då;)

Ursäkt accepterad (eller vad man nu skriver haha) ;)
/ Stephanie-D

Hö är även viktigt för deras tänder.
Nu sommartid får mina hö till natten.
Marsvin 4-ever
.

#7 Okej, men det kan man väl även använda grenar till?
/ Stephanie-D
nu sommartid får mina hö till natten?
Vad menar du?
Ja dom ska ju självklart ha grenar att gnaga på också.

1 Dom ratar höet på dagen.
2 Hö slipar även deras tänder.
3 Jag ger hö på natten då dom inte kan pocka på att få grönt.
4 Självklart får dom gnaggrenar.
Marsvin 4-ever
.
Det är viktigt att de har fri tillgång på hö året runt eftersom det håller deras magar i form. De behöver alla fibrer de kan få från höet.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jag funderar lite på det där att det är så viktigt med hö till marsvin och kaniner. Vildkaniner har ju inte nån tillgång till hö. Marsvin i länder där dom finns vilt har ju inte heller nåt hö, men det går tydligen bra ändå. Hö är ju inte nåt som vilda djur har tillgång till, dom äter väl det dom får tag på, så det kan ju inte vara livsviktigt. Känns som att det är nåt som människan har hittat på.

#12 Visst den tanken är väl lätt att slås av.
Men våra tam marsvin skiljer sig väsentligt från sina vilda släktingar.
Bland annat i tarmsystemet.
Dom vilda marsvinen har en liten mage, kort tunntarm, lång blind och tjocktarm.
Tam marsvinen har precis tvärtom en stor mage, lång tunntarm, kort blind och tjocktarm.
Marsvin 4-ever
.

#14 Det var bara en fundering, om det är mitt inlägg du menar. Självklart har mina marsvin fri tillgång till hö. Vi var och köpte 10 balar i dag av en bonde för 10:-/bal, så dom får frossa på hö hur mycket dom vill.
#15 What? Det var billigt hö minsan! Vi köper av en bonde som tar en femtiolapp per bal och de tycker jag är billigt. Vilken bonde köper ni av, eller är det så där billigt för att ni köper såååååååå mkt? =)
PM eller Mejl. =)
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
#16 av mig får alla köpare gratis hö, även du, men det var ju så krångligt ta det ända till Lule ju…hihi
#17 Ja jag vet men det som du skrev, krångligt :)
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"