Funderingar på att skaffa marsvin
Hej. Jag har funderingar på att skaffa marsvin. Men undrar över lite saker, som jag hoppas att jag kan få svar på här av er. Eftersom jag aldrig haft marsvin tidigare, så är det ganska många saker som snurrar i huvudet..
Ska man köpa en unge, eller någon lite äldre från någon annan? Läste nåt om att det är lag på att ha två, gåller det även om man har andra djur i huset, som marsvinet förhoppningsvis ska komma bra överrens med? Hur olyckligt blir ett marsvin om man har det ensamt, men spenderar mycket tid med det själv? Vad för kön ska man välja, och vilken ras? Behöver dom någon speciell pälsvård? Vet att man kan träna kniner till att bli rumsrena, så att dom kan vara lösa i huset/lägenheten, är det möjligt att göra samma sak med marsvin?
Tacksam för svar och hjälp med mina funderingar.
Skoj att du funderar på marsvin :)
Det spelar ingen roll, men som första marsvin kan det vara bra att köpa ett något äldre marsvin eftersom dom lever ganska länge, upp till sju år. För att se om man vill fortsätta med dom.
Ja, marsvin ska hållas två och två, det spelar ingen roll om du har andra djur i ditt hem. Marsvin kan inte prata med andra djur och ett ensamt marsvin är oftast ett olyckligt marsvin.
Kön spelar ingen roll, om du inte tänkt att ha mer än två stycken. Ifall du ska ha mera än två marsvin rekomenderar jag att du köper honor eftersom dom är lättare att ha i flock. Men i vissa fall funkar även hanar i större grupper. Inget av könen luktar mer än dom andra som det är i vissa djurarter.
Långhåriga och korthåriga marsvin innebär samma sak, det enda är att om du vill ha långhåriga kan det vara bra att klippa pälsen då och då och att även reda ut tovor som kan bildas. Tänker du inte ställa ut eller liknande tycker jag du kan skaffa korthår. Dom behöver ingen pälsvprd alls inprincip, men alla marsvin kan såklart få Ohyra, men det är en annan sak.
Ja, det går att få marsvin rumsrena. Men kaniner är redan "rumsrena" i det vilda, vill säga att dom bajsar och kissar på samma ställen även ute i naturen, det gör inte marsvin vad jag vet. Därför är det mycket svårare med vissa har lyckats.
Hoppas du fått dom svar du vill ha, och marsvin är undebara! Mvh Alma.
Har hittat två hanar i en annons som båda är runt 1 år, och levt ihop hela tiden. Kanske vore något? Var ett vivel- och ett teddy. Vad det ser ut som på bilderna så är ingen av dom särskilt långhårig.. Kanske är en bra idé att köpa två som man vet reda funkar ihop? Eller går det att para ihop dom hur som helst?
Nej, jag har inte tänkt ställa ut. Mer att ha som sällskap när jag flyttar hemifrån. Vill då ha ett personligt och sällskapligt husdjur, men som ändå är lätt att ta hand om och om man skulle ha en stressig dag, elelr behöva jobba över, så har man inget "måste" som väntar - så som det är med en hund som måste ut. Tänkte att marsvin då kunde vara ett bra alternativ.
Vet du någon man kan få tag på som fått sitt marsvin rumsrent, som man kan prata med och få lite tips på hur man ska göra? Har läst om hur man gör med kaniner, men jag antar att det inte är samma sak med marsvin eftersom dom inte är rumsrena av sig själva liksom.
Vet du hur marsvin är vid allergier och liknande? Jag är allergisk mot vissa pälsdjur, men har än så länge inte reagerat på varken marsvin eller kaniner (som jag vet många reagerar på lättare). Men om det skulle vara så att jag köper, och det visar sig att jag inte klarar av att ha dom, kan man då ha dom utomhus eller måste jag göra mig av med dom isf? Har även hästar, så det kanske funkar att ha dom i stallet? Många har ju kaniner och hästar i samma box, kanske går att göra samma sak med marsvinen? Tanken är ju att dom ska bo med mig, inomhus. Men skulle det köra ihop sig så har jag ju dom hellre i stallet eller utomhus, än att göra mig av med dom. Men frågan är om det skulle funka med dom, och om dom skulle trivas så. Är det något som du vet något om?
Dyker hela tiden upp mer frågor.. Vet du om det finns någon bra sida man kan läsa på, förutom här? Vore bra med någon "faktasida", eller är böcker bättre då? Eller ska jag fortsätta ställa mina frågor här, och eventuellt uppfattas som väldigt frågvis och tjatig? :P
MVH Jonna
Utomhus kan man inte ha marsvin iaf inte på vintern/hösten det bästa är att ha dom inne. Tycker att det går lika bra att skaffa unga marsvin som äldre men dom kan bli upp till 9 år. Jo marsvin går att få rumsrena, Men bara att dom kissar på samma ställe bajsar gör dom överallt ändå, Mina är ganska så rumsrena men klart det händer olyckor.
#3, anledningen till varför jag frågar om det går att få dom rumsrena är för att jag vill kunna ha dom lösa i mitt rum/lägenhet, så som man har en innekatt. att dom går på lådan vid behov. självklart är det tänkt att dom ska få ha en bur också, som alltid står öppen och dom kan hoppa in och ut som dom vill, men tanken är liksom att dom ska vara lösa hela tiden, eller åtminstone då jag är hemma.
så det går inte ens att ha dom inne i stallet under vintern/hösten? går ju att stänga ytterdörren så man inte släpper in kylan, och eftersom vi har ventilation och ett isolerat stall så går det nästintill aldrig under 5 grader under dagtid på vintern (då hästarna är ute i hagen och stallet blir kallare), på nätterna när hästarna är inne så brukar det aldrig gå under 12 grader även under de kallaste vinternätterna. men det kanske är för kallt för att ett marsvin ska klara av det??
hur har du gjort för att få dina marsvin rumsrena förresten? kanske är bättre att köpa ungar då, så man kan forma dom lite själv? dom jag hittat nu som jag är mest intresserad av är båda runt 1. men är det försent att lära dom att bli rumsrena då kanske?
förresten, vad bör man fråga om man ringer/mailar på marsvin? oavsett om dom är ungar eller lite äldre? kan vara bra att fråga, då jag börjar kolla på massa annonser, men inget vågat svara på någon än, eftersom jag inte vet vad man bör fråga..
Nä marsvin är känsliga för kyla så det går inte. Jo jag tog dom till toan var 10 min ungefär tills dom kissade där så då går dom och kissar där nästan hela tiden man får sätta upp små toaletter i hörnen av rummet Är bättre att dom bara får vara i ditt rum. Kan ju vara svårt att hitta dom annars dom är ju kanska rädda av sig också speciellt i början. Jo det går nog att lära dom vid ett års ålder men det är svårt att säga då alla marsvin är olika några lär sig det aldrig och då får man acceptera det. Och torka upp.

#2 Kul att du är intresserad av marsvin och vill skaffa egna.
Men tycker att du har lite för mycket frågetecken. Varför är det så viktigt att dom skall bli rumsrena? Det kan gå att få dom rumsrena men det hör till undantagen.
Då du ju tydligen har problem med allergi vill jag föreslå dig att kanske höra dig för om du inte kan få vara semestervakt åt några marsvin nu i semestertider. Då har du ju möjligheter att se om du tåler det djurslaget. Utan att ha bundit dig med egna.
Är du inte intresserad av att skaffa kanin? Dom blir ju som sagt lätt rumsrena och kan ju bo i stallet.
Hur du nu än gör så önskar jag dig lycka till.
Marsvin 4-ever
.

Det kan vara svårt att få marsvin helt rumsrena, så du får vara beredd på att de kissar och bajsar lite överallt när de är ute och springer, och marsvin ska alltid ha minst en marsvinskompis.
Om du vill ha marsvinen i ett stall så kanske det är bättre att du skaffar t.ex. en kanin istället?(precis som föregående talare skriver) För de tål kyla bättre än vad marsvin gör och en kanin kan leva utan en kaninkompis.
Ja bajsar gör dom ju överallt då dom har snabb ämnesomsättning. Så det går inte att få dom 100 procent rumsrena. Jag har haft kaniner (Fast det var läääänge sen) Dom bodde ute i ett litet stall kan man väl säga. Försökte få dom rumsrena men det gick inte. Men jag kanske gav upp för lätt då……..;)
#7 Jag frågar mycket just för att jag undrar om marsvin är rätt djur för mig. Gillar dom mer än kaniner, och tycker det är mycket mysigare och mer personliga djur. Men jag kan inte så mycket om dom än, och därför frågar jag mycket så jag vet om jag kan ta hand om dom på rätt sätt, vill ju självklart ge dom ett så bra hem som möjligt OM jag skulle köpa några. Vet inte om det var här jag skrev det, eller om det var som svar på någon annan tråd.. Men det jag träffat marsvin sen tidigare så har jag inte reagerat på dom alls (PRAO i en djuraffär visserligen bara en dag men då var jag med marsvinen hela tiden. Och sen har jag precis tagit studenten från ett naturbruksgymnasium där vi även hade som inriktning djurvård, och jag har spenderat ganska många timmar i smådjursstallet, framför allt hos marsvinen just för att jag gillar det djurslaget, trots att jag inte läste den inriktningen.) så jag tycker att jag har spenderat såpass mycket tid tillsammans med marsvin för att vara säker på att jag i nuläget inte kommer ragera på dom. Men sen kan allergier självklart utveckalas! Men jag är allergisk mot katter också, och har två som är 12 och 13 år. Sen finns det ju alltid medicin, och jag är beredd att ta sånt för att få ha ett djur jag tycker om.
Och nej, jag vill helst inte ha kanin. För som jag skrev så tycker jag om marsvin mer, tycker det är ett mysigare och mer personligt djur än kaniner.
Är jättetacksam för dom svar jag fått. Just nu har jag bara ett svort frågetecken kvar: vad bör jag fråga då jag svarar på olika annonser om marsvin till salu?
Bor du i Göteborgsområdet tippsar jag om; www.eragons.se och om du bor i Stockholm; www.marsvinshjalpen.se .
#9 Tanken är inte att dom ska vara i stallet, utan självklart vill jag ha dom inne hos mig i mitt rum, och senare i min lägenhet när jag flyttat hemifrån. Men eftersom jag är allergisk mot vissa pälsdjur, och är orolig för att det kan utveckla sig så jag kanske blir allergisk mot även marsvin senare (vilket jag inte reagerat minsta lilla på nu under de gånger jag varit med marsvin tidigare!) så ville jag bara kolla om det går att lösa så jag kan ha kvar dom ändå, men kanske inte inne hos mig eftersom det kan bli för mycket. Men jag har dom ju hellre i stallet (OM det funkar med dom) än att göra mig av med dom helt. Var aldrig tänkt att jag skulle ha dom i stallet med en gång, utan det är bara en reservplan ifall jag inte kan ha kvar som inne hos mig. Jon jag har förtsått att dom behöver ha en kompis av samma art. Visste det inte innan, det var därför jag frågade. Självklart vill jag göra det som är bäst för djuren, men tänkte att det kanske var lättare att börja med ett OM det hade gått, men har nu förstått att jag måste ha minst två. Så då får jag ju köpa det? :)
#12 Jag bor i borås, och jag antar att det är vad man kan kalla "göteborgsområdet". då ska jag gå in på den länken senare och kolla lite.
#13 Nej, jag har inte svarat på några annonser än. Hittat flera intressanta, men inte vågat svara än eftersom jag var osäker på om ett marsvin var rätt djur för mig, och framför allt så visste jag ju inte vad jag skulle fråga, vilket jag fortfarande inte vet. Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig med det? Nej jag vet att det inte alltid behöver vara så, men dom kaniner jag har träffat (haft egna innan också) och de marsvin, vilket är ett 30-40tal av båda djurslagen, så tycker jag mer om marsvin. Tycker dom är mer personliga, och stora delar av de marsvinen jag har träffat har varit mysigare än kaninerna.
Om du ska mejla på en annons, fråga om bakgrund, tex hur mycket dom har flyttat runt innan, om dom vet någon bakgrund som föräldrar osv och var ifrån djuren kommer från början (privat uppfödare, djuraffär)
Sen hur tama dom är, om dom går bra att klippa klorna på, vad dom äter för mat och hur ägaren gör med c-vitamin tillskottet.
Är väl det som kan vara bra att veta :P
#14 finns folk som har dom i typ "uthus" där det är lite kallare, inte att rekomendera, men det går ;)
#15 Tack så jättemycket för svaret. Äntligen någon som velat svara på den frågan jag i nuläget tyckt var viktigast! Nu kanske man kan börja svara på lite annonser, och senare hälsa på marsvinen om det skulle vara så att det låter som att dom passar. Sen får vi se hur det blir, kanske kommer jag hem med två stycken, kanske inte..
#13 men det är jus tor skillanbd på att ha en kanin och ett marsvin, det är helt olika djur arter och det e ju inte samma sak om hon skaffar kanin när hon vill ha marsvin :P
#18 Äntligen någon som förstår att det är marsvin jag vill ha. Inget mot er andra, men det känns som att ni inte riktigt förstått att det är marsvinen jag gillar, utan bara försökt lyfta fram att en kanin skulle passa bättre eftersom jag då kan ha den i stallet..
Men hon pratar så om kaniner, Kaniner kan ju blir rumsrena. Så jag tänkte att kanin var ett bättre djur för henne om hon vill ha dom ute och så behöver man ju inte skaffa två kaniner….
Men bara du läser på en hel del innan du skaffar dom och verkligen funderar om du passar att ha marsvin)
#19 det går som sagt att få marsvin rumsena men är svårt, har försökt med mina men gick inge vidare XP
Och jag tycker att gillade du dom #2 och känner dig säker och redo så skicka iväg ett mejl ;)
Du skrev ju som sagt att du hållit på med skolans(?) marsvin så du kan ju grund skötselna iaf :D
#20 Anledningen till varför jag pratat så om kaniner, eller mer enligt mig gjort liknelser, så är det för att jag först funderade på kaniner just för att dom går att ha ute eller i stallet. Men har hela tiden tyckt om marsvin mer, och hela tiden så har det känts fel när jag tänkt på kaniner..
Just därför undrar jag om det finns någon bra sida jag kan läsa på, eller om ni kan tipsa om böcker jag kan läsa? Annars blir det ju att jag kommer fråga er en massa här, och ni kommer uppfatta mig som att jag inte kan någonting, inte bör ha marsvin och antagligen som något trögfattad och väldigt frågvis.. Tror vi alla vill slippa det, därför ber jag tacksamt om tips på någon bra sida eller bok jag kan läsa på en del om :) Så jag sen akn avgöra om jag verkligen passar till att ha marsvin.
Finns massa bra fakta på :D
#21 Aha, då får jag tåla att städa en del efter dom då om jag ska ha dom lösa hela tiden. Men alltid värt ett försök, lyckas man få dom rumsrena så är det ju toppen. Annars så får jag väl dammsuga och torka efter dom lite titt som tätt :P Såå mycket kan det ju inte bli att städa efter dom om man bara har två och i en lägenhet på runt 25 kvm.
Jo, har hållit på en del med skolans även om de flesta timmarna jag var där så myste jag mest med dom. Men hade APU i smådjursstallet i 2 dagar, och även PRAO i en djuraffär i en dag. Sen är det väl inte jättebra erfarenhet om hur man tar hand om marsvin, men jag kan grunderna iaf och mycket kan man ju läsa sig till, eller fråga om.
#24 ja mina marsvin kom till mig som en impuls(akut, avlivningshotade, missköta)
Så blev bara att bombardera folk med frågor här och lära mig med tiden och alllt har gått super ^^
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

#19 I ditt inlägg #2 skriver du att du söker ett personligt sällskapligt djur, som är lätt att ta hand om och som inte kräver att gå ut och rastas om man exempelvis skulle ha en stressig dag.
Och du skriver också att det finns risk att du kan utveckla allergi. Då är visst alternativet för dig att sätta ditt/dina eventuella djur ute i stallet.
Min första tanke var då att en kanin är ju ypperligt för dig då ju marsvinen inte är lämpade för ett eventuell stallboende.
Jag proppsar ingen kanin på dig. Ville bara ge dig ett tips på ett trevligt djuralternativ som kan utan problem flytta till stallet om det skulle visa sig att du utvecklar allergi, vilket ju är värre med marsvinen.
Du frågade faktiskt om dina möjligheter var lämpligt för marsvin. Konstigt då du ju tydligen redan hade bestämt dig för att skaffa marsvin.
Marsvin 4-ever
.
#24 Varför ska du ha dom gå överhela lägenheten?. Räcker att dom får springa i rummet. Dom känner sig också tryggare då. Har hört såna som har det som har trampat på sina marsvin:(. Inte kul. Och sen om dom går över hela lägenheten går det absolut inte att få dom gå på låda om du inte har 4 i varje rum.
Hej och välkommen hit, det var inte så länge sedan sen vi kom hit, och är numera marsvinsägare sedan slutet av april.
Det är ju bra att du tar kontakt innan, det som är viktigt är ju hur du vill att dina marsvin ska vara, en del marsvin är framåt, vissa är lugnare, och andra kanske lite mer rädda..
Det jag tycker är viktigt att kolla/tänka på när du köper marsvin ungt som gammalt är :
Är nos & ögon torra och fina, de ska inte vara klibbiga.
Läs gärna på om vilka ohyre problem du kan stöta på, det finns marsvinsägare som inte observerar att de faktiskt är sjuka.
Kolla så att tänderna ser ok ut.
Kolla så att pälsen ser hel & fin ut, annars kan det vara någon form av problem.
Tänk på att de kräver speciellt foder, gnagarblandningar är fel komponerat, varför man ska skaffa ett foder med bra sammansättning så att man förebygger problem som annars kan dyka upp.
Undvik att köpa marsvin i djuraffär, ja jag vet jag föll för det, då är det bra att undvika att besöka djuraffärer och titta på marsvin, för annars så vips så har man blivit förälskad i ett litet knytte (som mig) och så köper man det. Större risk att få fel kön, få Ohyra, osäkra födelsedatum m.m. Samt fel utfodrings råd dessutom !! (absolut ej mineral/saltstenar till marsvin)
Bäst är att förkovra sig på Humlans marsvin & eragons hemsidor innan man köper sitt marsvin så man inte köper onödiga c-vitamin droppar (ge i stället rätt grönsaker till dem dagligen), felaktigt foder, för små bur m.m.
Och framför allt när du är osäker på något fråga här, du får oftast svar ganska omgående, men ibland får du kanske fråga sätta svaret, om det är korrekt, för alla tycker olika, men ganska snart efter viss tids aktivitet här så vet du vem /vilka du känner att du har förtroende för.
Ha inte höhäck, godis gömma i metall till dem, det skadar tänderna.
Sök hjälp omgående om de blir sjuka
De lever upp till 8 år något att ta med i beräkningarna för hur livet kommer se ut de närmaste åren.
Lycka till med allt på denna härliga resa in i marsvinslandet, du kommer älska det, om du bara ämnar att göra ditt allt för marsvinens bästa..
#29 jätte bra :D
# 14, en sak du kanske stöter på när du läser är att frigående marsvin bör ha större delen av den yta de rör sig över med flexibelt underlag, ex. en tjock matta. Att enbart vistas på hårda stumma golv belastar leder & tassar på ett felaktigt sätt. Ett tips är att ha en stor bolåda (bur) i hörnet av lägenheten med ex. spån & hus i som de kan röra sig in & ut i som de själva vill. Detta skulle säkert minimera en del kiss & bajs på golvet i lägenheten, & det skulle vara en ypperlig matplats för hö & vatten.
#4 nu såg jag ju att du redan hade idén om en öppen bur :P
Tyvärr är den normala stalltemperaturen du beskriver alldelens för låg för marsvin. Det drag som ofta uppstår med hästar & människor som passerar ut och in genom dörrarna på vintern är oxå riskfyllt.
Ni har ingen uppvärmd sadelkammare/fikarum/omklädningsrum att ha dem i istället?

Marsvin tål ju viss kyla, så 5 grader är nog OK, men man ska inte ha dom i minusgrader. Det finns dom som har marsvin ute på vintern, men det är inte att rekommendera.
#33 Jag skulle inte ha mina marsvin någonstans där det är 5 grader. Som sagt marsvin är verkligen väldigt känsliga för kyla så jag tror inte att det är att rekommendera. Marsvin kommer ursprungligen från varma länder. :)
#14 Vad bra, för Eragons kommer två av mina ifrån och det är toppen. Att ta omhand om ett oönskat litet djur och få det älskat. :)
#25 Vad tråkigt att höra att dom låg så risigt till innan dom kom till dig. Men skönt att dom har fått det bra nu. Lite så jag känner inför att ta några som är lite äldre också, för man kanske räddar dom från att bli avlivade eller liknande om man tar dom. Och det känns alltid bra att göra en god gärning och rädda några djur :)
Vad skönt att någon annan också gjorde så som jag tänkt göra. Känns mycket som att alla här kan såå jättemycket, och kunde det redan innan dom köpte sina första marsvin.. Vill inte känna mig som en dålig djurägare om jag köper några, men det är svårt eftersom alla andra här kan så mycket och jag kan så lite i nuläget..
#27 Alternativet var itne att sätta dom i stallet om jag skulle utveckla allergi. Det var en tanke bara, så jag kanske slipper göra mig av med dom vilket känns tråkigt om jag hunnit fästa mig vid dom. Men om dom inte mår bra av det, så självklart ska dom inte bo i stallet! Var bara en tanke som sagt, som jag ville kolla med er hur det skulle funka.
Däremot vet jag inte om kanin vore något bra allternativ.. Eftersom jag vet att många som är pälsallergiker oftast är mer känsliga för kaniner än marsvin. Vet inte vad det beror på, men så är det. Sen att den kan bo i stallet, och inte behöver någon kompis. Men tanken är ju ändå att jag ska ha mitt/mina djur hos mig, inomhus, och jag vet inte om jag är så pigg på att ta in något djur som jag vet att det är större risk att jag reagerar på. Sen läste jag i någon annan tråd att det finns något sorts medel man kan lägga i pälsen på marsvinen, vilket gör att en allergiker knappt reagerar alls på dom. Så det finns ju också som allternativ om jag inte skulle tåla dom.
#38 Skaffa honor om du är lite allergisk. Min sambo är allegisk mot djur, och han klarar av mina honor, men inte hanar
#28 Tanken är att dom ska vara på mitt rum medans jag bor hemma, men sen när jag flyttat hemifrån så lär jag antagligen bo i en etta eller väldigt liten tvåa. Och då tycker jag att det verkar ganska logiskt att dom ska få gå i hela min lägenhet, möjligtvis att man spärrar av in till köket och hallen..
#29 Tack för tipsen! :D
#31 och 32 Jo jag har funderat på det också. Vet att dom hade så till honorna på skolan. Då var det väl en 8-9 stycken i en stor bolåda. Men dom hade däremot bara tillgång till den. Kan tänka mig att det är svårt att lösa så dom blir helt frigående eftersom det blev en del spring in och ut ur det rummet dom var i. Risken var nog stor att någon trampade på någon av dom isf.
Jo vi har en uppvärmd sadelkammare. Men helst vill jag ju kunna ha dom inne hos mig. Tror risken är ganska stor att dom inte får den tid dom behöver om dom är inne i sadelkammaren. Är dom i en box i stallet så kan man alltid lägga lite extra tid där med dom. Eftersom jag ändå spenderar ganska mycket tid tillsammans med min häst i hans box, så tror jag inte han dör av att man är där en stund extra och håller på med marsvinen. Men inne i sadelkammaren är man sällan om man inte har något ärende dit, och tyvärr tror jag att risken då blir stor att dom inte får den uppmärksamhet jag tycker dom förtjänar.
#36 Har inte hunnit kolla upp länkarna jag fått än, men vad jag har förstått så är Eragons någon form av omplacering eller något liknande?
#39 Så du menar att honor inte är lika allergiframkallande som hanar? Vet att det är så med t.ex. råttor. Kommer inte ihåg vilket kön det är som luktar mer - och därmed är mer allergiframkallande. Men kan tänka mig att det är hanar eftersom dom kan vara mer belägna att markera revir med urin, vilket då leder till att det borde lukta mer. Kanske borde köpa två honor istället då? Eller kanske kastrerade hanar, dom kanske inte luktar lika mycket? Är det vanligt att man kastrerar marsvins hanar förresten?
#44 Vill egentligen inte erkänna det, eftersom jag vet att det låter som att man inte bryr sig om sina djur så mycket då. Men jag känner mig själv, och vet att risken är ganska stor att man tröttnar, eller tappar motivationen att umgås med sina husdjur om jag måste sitta inne i sadelkammaren och mysa med dom. För djurens skull så är det nog nästan bättre att jag gör mig av med dom med en gång isf om det skulle vara så att jag upptäcker att jag inte kan ha dom inomhus hos mig, och det inte funkar att ha dom i stallet som ni sagt. För jag lär inte tycka att det är särskilt kul att sitta instängd i sadelkammaren och mysa med mina marsvin. Kommer säkert göra det, men jag kommer inte göra det för min egen del eller för att jag tycker det är kul och mysigt, lär bli väldigt korta stunder och mest för att man ska göra det.. TYVÄRR!
#48 Nejdå klart jag inte tröttnar då. Men en förutsättning är att jag kan ha dom inomhus, eller helst i stallet (vilket jag förstått nu att jag troligtvis får glömma). Men så länge jag har dom inomhus hos mig så är det ingen som helst risk att jag kommer tröttna. Men det är just det där med att man måste gå till stallet, stänga in mig i sadelkammaren och sitta där med mina marsvin. kommer bli jobbigare sen när jag väl flyttat hemifrån, eftersom jag då också måste köra till stallet. Vet att det antagligen låter som att jag inte kommer bry mig om mina djur, eller kommer tröttna på dom fort..

Jag tycker att du ska börja med att åka och hälsa på hos Eragons, oavsett om du väljer att skaffa därifrån eller via annons. Där kan du få träffa massa marsvin och ställa alla frågor du har, så att du får lite bättre koll på vad du är ute efter och om marsvin verkligen är något för dig. Dessutom lär det ju vara det ultimata allergitestet.
#37 jo djuren såg ganska risiga ut också när dom kom hitt, men men, hade ju hela sommarlovet på mig att skämma bort dom så dom blev friska och glada små tjockisar ^^
Känns så skönt att kunna hjälpa ett oönskat djur till en bättre tillvaro :)
#38 det där som man har i pälsen är ju iaf värt att pröva om du nu skulle vissa allergi :D
#40 Där har du FEL!!! :D
Vissa allergiker tål ett kön bättre än ett andra, som hennes sambo som tål honor bäst och min killa tål hon hundar bra men blir jätte allergisk mot hanar. Så det kan i vissa arter och allergiker vara köns relterat :D
#47 Jag tänker som dig, vill inte ha mina kaninenr ute då jag vet att under det kallar tiden på året och när det är dåligt väder kommer dom inte få den uppmärksamhet dom får när dom är inne hos mig hela tiden ;)
Jag menar vem står och gosar med sin kanin ute i ösregn eller snö storm liksom, men det kan man ju göra inomhus utan problem :D
Så kanske är så att det inte känns så lockande att sätta sig i sadelkammaren en kall vinter kväll och mysa med marsvinen, utan då känns det mysigare inomhus i soffan att gosa med dom framför tv:n eller nåt typ ;)
#40 Jo de gör de! Då hanar revirmarkerar och har då både en starkare lukt, och mer, vad de nu är för ämne som doftar i urinen. Samt att de då kissar på ett annat sätt än honor. (detta är inte något man behöver känna medvetet, alltså inget du fysiskt kan lukta dig till, men allergiker känner av det)
Därför brukar folk som är allergiska reagera mer på hanar än honor…
#46 precis! Min sambo känner dock av kastrater, vet inte om de är placerbo eller om de också har kvar något i urinen…
#51 Ja precis så känner jag med. Känns bra mycket mysigare att ta med sig ett eller två marsvin och mysa ner sig i soffan med en bra film eller nåt, och hela familjen som sällskap. Vem vill då sitta uppe i sadelkammaren istället, en kall vinterkväll?
Oj oj oj vad mycket det har skrivits! ;)
Jag tipsar dig om alla de Artiklar som finns på sajten.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#52 Kanske har att göra med att det är hanar bara. Inte säkert det ämnet går ur kroppen bara för att man kastrerar..
Fast jag är osäker på om jag vill ha honor.. Läste på Eragons hemsida att hon själv tyckte att hanar var bättre att ha om man "bara" ville ha dom som sällskap och att kela med. Eftersom hon tyckte att dom var roligare och lite jämnare i temperamentet (?). Sen har jag dessutom hört att honor blir större och har lättare för att gå upp i vikt än hanar? Är det något som någon här kan bekräfta om det stämmer eller inte?
#55 jag har endast haft & har hanar & de är verkligen påhittiga, ganska så tuffa när de är ute på upptäcksfärd o.s.v. men honor har jag ingen erfarenhet av så det kan jag inte uttala mig om.
Jag rekommenderar dig starkt att, som någon sa, åka till Eragons eller en uppfödare så att du får testa på om du reagerar allergisk först, kanske skulle du börja med att låna marsvin av någon först för att se om du får allergi eller ej. Det finns så ofantligt många marsvin som får flytta hit & dit just för att människor skaffar dem innan de vet vad de ger sig in på och tydligen var/blev allergiska. Något man verkligen bör undvika då det handlar om levande varelser & där man inte bör gå in med en inställning om att man hux som flux kan göra sig av med dem om det inte fungerar.

#55 Jag tycker nog att det ligger något i det. Skulle jag bara haft två marsvin till sällskap så hade jag valt hanar. Om man ska generalisera lite så är hanar ofta något coolare i sitt sätt att vara, men sedan handlar det självklart mycket om individer också - och man ska absolut inte tro att det är jättestor skillnad på hanar/honor. Min uppfattning är väl mest att hanar mognar och "lugnar ner sig" lite tidigare än honor. Båda blir lika tama.
#55 Det varierar väl från individ till individ.
Min ena hane är jätterolig att titta på när det kommer till hans påhitt. Han är jättenyfiken, framåt, orädd och sprallig, och inte så lugn/kelig av sig utanför buren.
Den andra hanen är som ett litet gosedjur utanför buren. :p Han är väldigt lugn av sig, men också lite känslig. I buren är han lite aktivare.
Tror inte man kan sätta alla av samma kön i ett fack.
Dock har min erfarenhet av de olika könen(mina två förra honor vs. mina nuvarande hanar) blivit att hanar är lite mer framåt och piggare av sig, och lite roligare därför. De kastar sig mot gallret när de vet att mat är på gång och kommer genast fram och nosar när jag sträcker ner handen i buren, jättekul!
Honorna var lite "för" lugna ;) Och ganska fega av sig. Men de var förstås superhärliga ändå.
Det går ju inte att veta hur alla är av den lilla erfarenheten jag har, men det är så långt jag kommit i tanken hittills.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Jag har erfarenhet av både hanar och honor.
Som vissa säger här så varierar det oerhört mellan individerna.
Mina honor är väldigt framfusiga och hanen är något mer samlad.
Men själv tror jag att dom blir vad man gör dom till.
Marsvin 4-ever
.
Du kanske kan prata med Eragon och åka ditt, regerar du inget då kan du ju välja ut 2 marsvin du vill ha och ta hem 2 veckor på prov och skulle du bli allergisk får du lämna tillbaka ;)
Angående hanar vs. honor. Skulle jag enbart ha marsvin för kel så skulle jag ha hanar, tycker att dom är mer framåt och mer vakna än honor på något vis. Lite mer orädda. Men sen har jag ett par honor som liksom hanarna hänger över burkanten när jag kommer med (eller utan) mat och alltid ska ut och upptäcka världen utanför buren. Men överlag tycker jag ändå att hanar är härligare om man bara vill ha två kompisar att ha kul med :)
Hanna

#62 Ha Ha gissar Tilda tillhör dom? Ella Rätt o Slätt hänger på burkanten nu. 
Marsvin 4-ever
.
#61 Får man göra så, att ha dom på prov då? Jag menar, dom här marsvinen har ju flyttat en del innan, känns taskigt att dom ska behöva riskera att flytta ännu mer, för då blir det ju hem till mig, eventuellt tillbaka till Eragon och sen till någon ny familj igen. Blir väldigt mycket åkande och nya miljöer och människor för dom då ju. Borde inte det innebära en ganska stor stressfaktor? Vet att jag inte kommer reagera nåt när jag är där, eftersom jag varit i skolans smådjurstall (och då mestadels hos kaninerna och marsvinen hela dagarna) och inte reagerat där. Heller inte när jag hade prao i en djuraffär som yngre, och då fick marsvinen som mitt ansvar under den dagen. Men det är just det där med om jag ska ha dom inne i mitt rum, leva med dom 24/7 som jag är osäker på om jag kan tänkas reagera på dom. Vissa allergier kan ju utvecklas med tiden, om man utsätts för något tillräckligt mycket under en tid, om man är ovan. Men den kan man samtidigt utveckla en "immunitet" mot det man är allergisk mot, om man står ut med att vara "dålig" eller sjuk tillräckligt länge. Men frågan är om 2 veckor kanske inte är för kort tid för att hinna utveckla en allergi, eller om inte annat märka om den kan tänkas gå över så man blir "imun" mot just dom individerna..
#64 om du känner så ta några omplaceringar som inte behövt flyttat så mycket innan eller köp två ungar från en uppfödare med möjlighet att lämna tillbaka dom ;)
Och om du sen utvkeclar allergi så har du iaf gjort vad du kunde i början och sen får man se vad man kan göra åt allergin. I värsta fall får du väl sälja, om det inte fungerar med det här allergi medlet och alla andra allergi tips du fått :(
#64 Fördelen med Eragons är väl att de är väldigt kunniga, och där kan du lämna tillbaka Marsvinen även om allergin dyker upp senare. Ring och diskutera ditt problem med dem direkt istället. Det kan vara så att just de marsvinen du faller för kan ha varit där länge ( du kan ju också fråga dem om de har djur som har varit där väldigt länge ) så kan du göra så att de får komma till ett nytt hem äntligen. Där vet du att marsvinen mår bra & att det är fina djur.

Jag gav dig ju ett tips i ett inlägg ovan, att du kunde ju höra dig för om någon behöver marsvinsvakt under semestern.
Marsvin 4-ever
.
#55 Man brukar säga att hanar är större, och så är det i de flesta djurslag. Mina två första marsvin var hanar, helmysiga! Men jag har haft flertalet honor också och de är underbara de med. Vill man bara ha två stycken till kel så är hanar utmärkt, planerar man att utöka sin flock så är det inte lika lätt att få ihop en flock hanar att fungera.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#63 - Utan tvekan ;) Det är helt klart self honorna som är värst när det gäller att hänga över kanten - och skrika efter mat :P
Hanna