Rädda att bli lyfta
Mina grisar är jättesvåra att få upp ur buren, för att inte tala om ur hagen eller från golvet. De springer och gör allt för att komma undan. Men när man väl fått upp dem sitter de och äter i knät, kuttrar och är lugna och verkar mysa. Varför är det såhär?? Nån som vet hur man kan få de lugnare?
Jag försöker locka oftast med gurka eller något annat som de älskar , men har ändå lite problem, viktigast är väl att man har lugna rörelser så långt det går, och öva , öva öva antar jag ;)
Ta upp dem ofta, och försök klappa dem innan så de känner sig trygga. Kommer man för fort tror de lätt att det är en örn som ska sätta klorna i dem, typ ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Gör som ovanstående har sagt
När du väl får upp dem, så klappa de, ge de lite godis m.m. Efter en tid blir de tamare och då blir det lättare 
De kanske har sån fin bur att de inte vill lämna den
hehe
Klappa dem i buren också, utan att ta upp dem, så blir de inte "tagna" varje gång :) Och som de andra sa, träna massor. De lär sig med tid och tålamod ^^
De är inte så gamla va? eller? Yngre marsvin är överlag mer räddhågsna/ovana, så utöver den träning som mildrar deras rädsla med tiden (som du fått bra tips på om ovan) så lugnar de även ner sig med åldern, vilket iofs går hand i hand.
När mina var ovana lyfte jag upp dem med en mössa som hiss, just för att de inte skulle associera mina händer med de obehagliga upplyftet & "gripandet", när de hade tamat till sig lite började jag lyfta dem med händerna. Så försök att inte "jaga" dem utan låt dina händer bli något förknippat med positiva upplevelser.
#5 håller med :)
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet
Hanarna är ca 1,5 år, den ena av dem är jätterädd och men den andra går det lite bättre med. Honorna är ca 4 månader och är väldigt svåra att ta upp.