Varför äter inte mitt marsvin sina grönsaker?
Jag vet tyverr inte, men han var rysligt söt!
Hoppas han blir bättre snart!
tack :)

Jag vet inte varför han inte äter , men du kanske kan testa att hand mata honom med grönsakerna. Torr om läpparna kanske beror på att han inte får i sig någon näring.
Jag håller med #1 , han var väldigt söt!!
Jag har testat att hand mata honom flera ggr, men då ser han bara äcklad ut och vänder bort huvudet. :/
PS. tack :)
Men vad matar du honom med för grönsaker då?
Det varierar, gurka, morot osv.
Ok. Mina marsvin tycker om rädisor
Har du provat ge honom lite gräs?
nej, ska gå och plocka lite sen och se om han vill ha :)
Då blir han nog glad:)
Om han kommer från djuraffär så kan det mycket väl vara så att han aldrig fått smaka grönsaker tidigare. Muta honom med mycket gott, gurka går ofta ner.
Hanna
Ok, tack :)
Jag har märkt att vitkålen är mest eftertraktad av våra marsvin, persilja också, och sen även maskrosblad är ju jätte gott, selleri köpte jag en hel bunt, men det har de nästan hel ratat :( och även paprika var ingen hit heller, men trägen vinner hoppas jag, ger ändå lite sånt så får vi se om de börjar äta det till slut iaf ;)
Han har en kompis, va? Annars kan saknaden av en kompis vara anledningen.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Mina småtjejer som köptes i en djuraffär var lkikadana. De hade antagligen inte fått grönsker tidigare och förstod inte attd e gick att äta.
Fick då rådet (här?)att testa sätta in olika typer av grönsaker i småsmå bitar och snart började mina mumsa i sig. Nu är de fullständigt tokiga i alla mljliga sorter och äter även stora bitar av allt. En idé är annars att blanda de små grönsakbitarna i fodret han äter.
Torr om läpparna? Kanske har han munsvamp, då svider det kanske med grönsaker i munnen. Är det bara torrt eller är det skorpor och rött också?
Bara torrt men det har börjat försvinna nu
Om marsvinen får sk. gnagarblandning eller (för) mycket torrfoder som de tycker är gott struntar de ibland i att äta grönsakerna. Det är absolut inte bra då de behöver alla vitaminer som finns i dem och inte fettet från torrfodret…
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Hoppas han snart tar grönsakerna. Persilja brukar ju vara väldans gott.
Han är en riktig "sockerbulle" så sööt!
#18 - Om han äter både hö och torrfoder men ratar grönsakerna är det inte tänderna det är fel på. Att ta honom till veterinär då är fullständigt onödigt.
Hanna
Om han inte vill ha grönsaker måste det ju vara något fel på honom?
Grönsaker tycker ju marsvin är det godaste som finns.
#21 Marsvin som aldrig fått grönsaker under uppväxten brukar inte alltid tycka om grönsaker. Normalt smakar de ju på det som deras mamma äter och lär sig vad man ska äta och inte äta, så det är inte konstigt att de är skeptiska till helt nya saker.
Men C vitamin då och vitaminer.
Dom blir ju sjuka utan grönsaker.
#23 - Men vad ska en veterinär göra åt det om det skulle vara så att han har c-vitaminbrist? Hela turen till veterinären kommer bara att stressa honom. Då är det bättre att hon låter honom vara hemma och fortsätter att försöka locka i honom lite gott :)
Hanna
C vitamin brist är allvarliga Kramp i bakbenen bl,a
Veterinären kan nog se om det är något fel på honom.
Klart att de kan bli sjuka av att inte äta grönsaker. Men det betyder inte att de grönsaksvägrar för att de är sjuka. :)
Om man ska ge några tips så är det att dra ner på kraftfoder och bara ge litegrann varje dag. Testa med maskrosor och gräs, det brukar vara svårt att motstå. Och skaffa en kompis. Helst då inte från djuraffär utan ett marsvin som är uppvuxet med blandad mat och är van vid grönt.
Har du bara ett marsvin???
#25 - Jag har aldrig haft c-vitaminbrist på mina marsvin men en av mina honor hade det hos tidigare ägaren. Har fått det beskrivet för mig som att dom blir förlamade i bakkroppen snarare än kramper.
Risken är att veterinären inte kan marsvin och antingen ställer någon helknasig diagnos (har alldeles nyligen fått höra ett riktig skräckhistoria om en veterinärs insats då ett marsvin hade tandproblem) eller ändå inte kommer fram till någonting, eftersom det mest troligt inte är något fel på hanen - han har bara inte fått lära sig att äta grönsaker, och det slutar med att ägaren till marsvinet fåt lägga ut en massa onödiga kostnader istället för att bara låta det ta sin tid för honom att lära sig äta grönsakerna.
Sålänge han äter bra i övrigt av såpass tråkiga saker som hö och torrfoder, i jämförelse med grönsaker, anser jag att man kan utesluta tandproblem.
Hanna
Du svarade inte på frågan men ändå.
Kom igen tror du han inte äter för han inte lärt sig det?
Hel knasigt om du frågar mig
Menade förlamning skrev fel.
#29 - Vilken fråga? ^^
Ja, det tror jag. Det är inte alls ovanligt och jag har själv stött på ett par fall där marsvinet inte serverats grönsaker hos "uppfödaren".
Hanna
Men Foder har han lärt sig ätaoch hö
Men han har inte l"ärt sig äta" grönsaker
Kom igen han är 11 veckor.
Klart han "Kan" äta grönsaker.
#31 - Det krävs väldigt, väldigt lite anstränging från en oengagerad "uppfödare" att köpa hö och foder. Jag säger dock inte att h*n är en dålig oengagerad djurägare men om h*n fått dålig information när hon skaffade föräldradjuren så kanske hon helt hoppar över grönsaker eftersom marsvinen "kan fylla hela sitt vitaminbehov med hjälp av c-vitamindroppar". Vilket är precis vad majoriteten av alla djuraffärer jag besökt hävdar. Grönsaker är dyrt och c-vitamindroppar kostar inte mer än max 50kr och då behövs bara 4 droppar i vattnet dagligen så är det klart sedan.
Hanna
Det är faktiskt ganska vanligt att de inte vill äta grönt i början om de inte fått det tidigare. Jag har hört samma sak många gånger. De stora grossisterna ger c-vitaminberikat foder och i regel inga grönsaker så de flesta marsvi som man köper från djuraffärer har aldrig sett en grönsak.
Dessutom beter sig ensamma marsvin rätt annorlunda mot marsvin med sällskap. De brukar överhuvudtaget äta mindre. Marsvinen stimulerar varandra att äta.
#32.. C-vitamin dropparna kostade 79:- :( som jag köpte, nu verkar ju mina små ändå äta lite grönsaker,
Gillar: Morötter, vitkål & Kinakål
Ratar: Kålrot, Selleri & Paprika men skam som ger sig, ger ändå de här sorterna, ibland försvinner lite, men tänker som så att om de testar tillräckligt många gånger kanske de börjar gilla dem..
#34 - Nåja, jag har eg. ingen koll ;)
Men släng du dropparna, dom gör ingen som helst nytta ändå eftersom c-vitamin dunstar i kontakt med dagsljus. Att dom äter grönsaker är ju jättebra :)
Hanna
#34 Persilja, palsternacka, rotselleri, broccoli, grönkål, persiljerot, rödbeta, potatis… Och alla vilda örter och grönkost förstås ;) De har massa kvar att upptäcka. Dessutom är det mycket möjligt att de lär sig äta mer och mer grönt med tiden, sånt som de har ratat ^^
Släng du c-vitamindropparna, onödigt att ge marsvinen sådana konstgjorda saker.
Mvh Felicia
#34 Hehe, jag har inte använt dropparna.. ;) Men jag tyckte de var svindyra men det var som sagt var bara för att blidka affären som sa att jag MÅSTE köpa något…( annars typ misshandel av djuren)
#36 Fortsättning.. :)
Gillar: Persilja, Broccoli (ibland), Gräs & Maskrosblad
Otestat: Palsternacka, Rotselleri,grönkål (har sökt med ljus och lyckta finns ingenstans, finner någon här det ?) ; Persiljerot, Rödbeta Potatis, hur mycket ger man av det ???

# 37. Lämna tillbaka dropparna igen då! 
Envishet och drömmar
#34 men de är mina sista djuraffärs marsvin iaf =) hade jag inte funnit Twiggy (som jag bara var tvungen att köpa) hade jag säkert blidkat min tid och köpt från någon här, men de kändes ju bra att de fötts upp i hemmiljö..men frågan är om det verkligen är sant…de är ju trots allt ganska skvättiga…
#37 Grönkål hittar du i princip bara under höst/jul i vanliga mataffärer om du inte odlar själv.
Allt utom rödbeta och potatis kan du ge i princip hur mycket som helst av (som med morot). Potatis innehåller ju jättemycket stärkelse, jag ger max ½ potatis till tre marsvin varannan vecka :P Rödbeta samma sak, men det är jätteuppskattat faktiskt!
Mvh Felicia
#35 mitt svar #39 var till dig också ;)
#37 Aha, vad tråkigt, köpte grönkål i julas och vart överförtjust själv i det men hittar inte det nu, ,men jag har faktiskt sått lite grönkåls plantor själv nu *S* så på ett tag har jag i landet :)
Jag gav honom vitkål igår, det gillade han :D
#42 - Vad bra :)
Hanna

Satt precis och undrade om lilla Bibi (som jag köpte i en djuraffär måndags) aldrig fått grönfoder, för hon vägrar att äta det.. 

#44 Det brukar ge med sig efter ett tag, när dom ser att burkompisarna äter 

Låter bra eftersom Maxi blir helt överlycklig och skuttig när han får det ;)

Vet inte om detta stämmer, men jag har hört att vitkål och liknande inte är bra för marsvin eftersom kålen gör att det bildas gaser och att marsvin inte kan prutta?!

#48 Tack så mycket för svaret!
Skönt att veta att det inte är farligt :)

# 47 jodå, marsvin kan prutta! Mina pruttar både högt och ljudligt…och det luktar ;)
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......

Kan marsvin äta rå palseternacka och rödbeta? Kan de äta rädisor?
Mina älskar rädisor =) De blir helt galna när de får det!