Hjälp fort!
Min Disa fick ungar den 19:e maj, de blir alltså 3 veckor på tisdag. Det är en hane och en hona, och hanen hade vi tänkt flytta över till de andra killarnas bur den dagen han blir 4 veckor. Men nu jagade han sin "moster" i buren tills han ställde sig på henne bakifrån och när jag lyfte upp honom såg jag att snoppen var ute..eller vad man nu ska säga. Har han blivit könsmogen redan?? Han får ju inte para sig med sin mamma eller syster nu, det vore ju livsfarligt. Ska jag flytta över honom till hanarna? Han diar ju lite fortfarande…
Såg nu att han försökte gå på mamman med men hon sa ifrån.. kanske måste flytta honom nu då?
Jag funderar på om han är könsmogen eller inte, det är ett svårt val, man vill ju inte att någon av honorna ska bli dräktiga. Men han borde inte vara könsmogen på knappa tre veckor..
Helena
Usch vad svårt.. provade att sätta honom till hanarna, men de sprang runt och jagade honom och han ställde sig mot gallret som vätte mot honorna och pep efter sin mamma.. så nu satte jag tillbaka honom till honorna igen, det gjorde så ont i hjärtat av att se honom ledsen. Men han får ju inte göra nån dräktig.. :(

Nej, tre veckor låter väldigt tidigt, tror inte ens att han skulle klara av att para sig med dom stora och honorna blir väl könsmogna senare har jag för mig. Har då haft hanar med mamma och systrar till 5-6 veckors ålder och aldrig råkat ut för nån parning av en unghane.
#4, ok, det var skönt att höra.. han får va kvar tills 4 veckors ålder.
Hehehe, "livsfarlig" lätt lite kul ;)
Men som #4 skrev borde han inte kunna para sig ännu då han är så liten ;)
Har hört talas om parningar som resulterade ungar från fyra veckor, men tre ¨låter lite litet. Du kan ju göra så att du flyttar ut honom en stund som du gjorde nu när han blir för på så han får lugna ner sig lite.
Marsvinshanar har parat strax innan dom varit 3 veckor. Vet att många rekommenderar att flytta hanarna från honorna vid 3 veckor just för att det faktiskt finns en risk. Är ungarna friska och växer normalt eller lite fortare så är det inga problem att sära på dom. Dom flesta brukar ändå sluta dia vid ca 3 veckors ålder.
Man får väl avgöra själv vad man tycker är värst, att flytta hanen lite tidigare eller att kanske nån av dom honor som finns i samma bur blir parad.
#3 Sätter man in en liten hane till ett par hanar är det inte konstigt att dom jagar honom lite extra. Risken finns ju också att dom äldre hanarna börjar bråka med varandra. Oftast fungerar det bäst att sätta ihop marsvinshanar i par.
#8, jag har hört att det brukar gå bra att sätta bebishanar till vuxna hanar, men det kanske inte alltid är så? Han är tingad så när han är 6 veckor får han flytta, men om det inte funkar att ha honom hos hanarna, vad ska jag göra då i 2 veckor? Vill ju givetvis inte sätta sötisen ensam..
Efter att vi satt honom hos hanarna en stund igår så lugnade han ner sig ett tag, men sedan försökte han gå på sin mamma igen men hon sa ifrån ordentligt. Sen dess har jag inte sett honom försöka igen. Så svårt detta, han får ju inte para sig med nån, om nu den risken finns, men att se honom pipa och hoppa efter sin mamma igår från hanarnas bur gjorde så ont i hjärtat så det pallade jag inte…
Visst finns det småhanar som lyckats para när de är så små som tre veckor, även om det är ovanligt.Oftast är det väl en syster som de lyckats para, men om mamman är liten så kan det hända att de lyckas para henne också.
#9 Bebishanar till en vuxen hane brukar funka bra. Att sätta bebisahanar till två vuxna hanar är en annan sak. Det kan funka om man har snälla hanar, men behöver absolut inte göra det.
Ofta visar det beteende innan de blir könsmogna också. När du ska sätta honom med de stora hanarna - sätt ihop dem på en neutral yta och bada gärna storkillarna innan. (för fler tips, se artikeln "Att sammanföra marsvin") Det borde gå bra att sätta ihop dem, lite gnabb får man räkna med.
Är han stor för sin ålder? Vad väger han?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag vet inte om jag skulle ha vågat sätta in en bebishane till två vuxna hanar, känns som om risken att de vuxna börjar bråka om den lille är ganska stor. Då skulle jag hellre splittrat på de vuxna hanarna under en period så att bebisen fick gå med en av dom. Å andra sidan finns väl risken då att det blir problem att sätta ihop hanarna sedan…
Men jag skulle inte ha riskerat att råka på en oönskad parning.
Hanna
Men kan han para sin syster om hon inte är könsmogen ännu? Jag menar om honor nu blir könsmogna senare?
Han väger ca 270 g och är ganska stor.. vägde 110 när han föddes.
Trodde ju det skulle gå bra att sätta honom till hanarna, men kanske måste man sära på dem då? Men då blir ju den ena ensam i 2 veckor och vill ju inte riskera bråk när de får gå tillsammans igen.. gah.. vad tusan ska man göra??
#14 Du kan ju sätta ett galler mellan honom och hans mor, eller en mindre bur i deras som han kan sitta i. Då har han kontakt med dem genom gallret men kan ändå inte para dem. Han kommer ju sakna kroppskontakten men det blir det bästa av tre onda ting…
Kan man sälja honom när han är 4 veckor? Han är tingad och jag känner personen som köper honom. Tänkte om det blir svårt att sätta honom till hanarna.. Han äter bra och har gått stadigt upp i vikt varje dag sen födseln.. Eller är det inte alls bra att lämna bort honom innan 6 veckor? Det måste väl ändå va bättre än att ha honom ensam här, eller med hanar som bara jagar honom?
#16 I en sådan situation och när du känner personen tycker iallafall jag att det går bra. Egentligen är det ju inte tillåtet men man måste ju ändå se till grisens bästa.
#16 Enligt lagen är det tillåtet att flytta marsvinsungen vid 4v ålder. Dock är det inte riktigt att rekommendera.. men verkar han stor och självständig nu, så är det väl okej.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#16 - Om han då får en äldre hane att gå med i nya hemmet så skulle jag ha låtit honom flytta vid 4 veckor, det är nog den bästa lösningen.
Hanna
Hoppas det löser sig med lill grisen som är lite för het för sitt eget bästa ;) Det är väl tur att han redan är tingad ;)
#20, Haha.. :D
Har ju en vecka på mig att fundera, tills dess får han iaf vara kvar hos mamman. Men antagligen blir det så att han får flytta, lillplutten.

Är han så stor som 270 gram redan vid tre veckor så kan han säkert flytta när han är 4 veckor. Har hört/läst att dom bör väga minst 300 gram då dom säljs och det kommer han säkert upp till.
Sen har jag väl för mig att honorna blir könsmogna senare än hanarna, så jag tror knappast att en hona kan vara könsmogen redan vid tre veckors ålder.
Honor blir inte könsmogna senare än hanar. I genomsnitt är det faktiskt tvärt om. Om man låter en vuxen hane gå med mamma och bebisar så brukar nästan alltid honungarna bli parade vid 3,5-4 veckors ålder. Har tyvärr sett flera såna exempel hos folk som inte tänkt sig för.
#22, Ja, han har gått upp i vikt stadigt varje dag sen han föddes och är jätteduktig på att äta.
Honan är inte könsmogen än iaf, Hade dem på golvet och hon smet in genom en glipa till stora killarnas bur och de brydde sig inte om henne alls, kommer de däremot nära de stora tjejerna blir de som tokiga. Har inte sett lilla hanen försöka para sig med systern heller.
Lutar åt att det blir flytt vid 4 veckor, det är nog det bästa.