Vad är det för fel?
Mitt marsvin håller på att somna in. Han har fram till denna vecka varit som vanligt, men nu har han slutat äta och magrat av rejält. Ögonen är insjunkna och han bara ligger ner i sitt hus. Jag vill inte lyfta på huset men mamma som upptäckte hans tillstånd idag säger att han luktar illa på nåt sätt.. Detta har kommit jätteplötsligt, han har inte många timmar kvar, om han ens lever just nu. Jag är inte så ledsen för det är det bästa för honom, han har sörjt sin kompis som dog förra året. Vi släppte då ihop Kurre (det marsvin jag har nu) med min syrras kanin som är några månader, och dom blev faktiskt jättebra kompisar, tro det eller ej. Sov tätt intill varandra och sådär. Men sen kunde de inte längre dela bur eftersom kaninerna är utomhus under sommaren och Kurre inte kunde gå på nätgolvet (är tvungen att ha nätgolv annars gräver dom sig ut, eller blir tagna av rävarna, finns kaniner som blivit det här i området).
Vad tror ni att detta är? Som sagt har det kommit väldigt plötsligt :(
Så tråkigt att höra. :( Tyvärr är det så att marsvin har en tendens att dölja sin sjukdom tills den nått ett riktigt dåligt stadie. Jag vet tyvärr inte vad det kan vara han har, de symptomen du talar om kan vara många olika sjukdomar.
Kanske är det pga saknad av någon slags kompis(kaninerna blev förmodligen han ersättare till en marsvinskompis, dock kan inget mäta sig med att ha en artfrände i buren istället), eller något fel på magen(du sa att han luktade illa?).
Personligen skulle jag varit så mycket jag kunde med grisen om den bara hade några timmar kvar, men det är ju olika, hur man hanterar bortgången bäst..
Ifall han fortfarande lever tycker jag att du ska ta honom till veterinär snarast. Kanske går han då att rädda, eller åtminstone avlivas och besparas smärta om det är så att han har ont av någon obotlig sjukdom.
*tröstkramar*
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Moa-16, tror du jag är dum i huvudet eller? Ursäkta språket men det du säger gör mig verkligen förbannad. Det finns inget "man ska inte ha marsvin och kanin tillsammans". Vet flera st som har det och det fungerar jättebra. Och detta har ingenting som helst med att göra att han inte fick komma utomhus, vi hade honom i en annan bur.
Det fanns ingen möjlighet att åka till veterinären heller då den enda veterinärstationen i närheten är stängd!
Kurre har nu somnat in. Vila i frid <3
Tack Creation för att du förstår situationen :) Kram på dig med!
Btw så var Kurre ca 4,5 år. Alltså en ganska medelålder för ett marsvin.
Tyvärr döljer marsvin gärna att dom mår dåligt in i det sista. När dom börja lukta illa och bara ligger så är det förmodligen magen som kraschat och då finns det inte mycket kvar att göra.
Vila i frid nu Kurre.
Hanna

Beklagar förlusten.
Vila i Frid.
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus
Vila i frid Kurre<3
Usch vad hemskt *tröstkramar*
Som alla redan sagt så döljer marsvin så länge det går att dom faktist är sjuka, och då kan det gå fort :( Han var ju inte så gammal heller, lill killen :(
Vila i frid Kurre<3
Så tråkigt :( Vila i frid…
Vila i frid lilla Kurre
Tack för alla snälla ord <3
Moa-16, du är känslokall.
Vad tråkigt :(
Vila i frid Kurre, i marsvinshimlen har du det bra!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Har sett flera inlägg av dig i liknande situationer, frågar provocerande frågor och bryr dig i princip inte om hur personen i fråga kanske känner det. Du kanske inte menar illa men du kan åtminstone tänka dig lite för…
#17 Oavsett hur ledsen man är är det väl ingen som är direkt glad när man har förlorat sin kompis? Att marsvin och kaniner inte ska bo i ihop är ganska orelevant i den här tråden för övrigt då marsvinet inte ens lever längre.
Vila i frid lilla gris
Helena
#4 Så tråkigt att höra :( Jag beklagar.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Moa-16, varför fortsätter du ens att diskutera det där, Kurre är död! Och jag är visst ledsen, även om jag inte gråter floder dagarna i ända! Du kan bara hålla käft och sluta klaga på min djurhållning, jag vet nog vad jag gör, har alltid haft djur i hemmet! Nu tkr jag vi lägger ner det här om det ska hållas på den här nivån.
Nej gör inte de Alexandrae. Stanna! De finns massor av snälla, kunniga & trevliga människor här.
Du skrev: Och kunde du inte ha tagit ut kurre i en annan bur?. Så skulle han ju iaf ha fått komma ut?. Och du skulle ha köpt ett nytt marsvin då hans kompis somna in.
Ganska orelevant va, när det liksom redan var försent?
Och om du tkr att det känns som att jag vill trycka ner dig, tänk då på vad du skriver till mig.
#22, klart jag stannar :) En person ska inte få mig att lämna alla andra hundratals underbara :D
Och vad exakt är "det här"? Men du behöver inte svara, har ingen lust att diskutera med dig längre, kmr ändå inte fram till nåt vettigt. Bye.
Är inte det det handlar om, utan att du ställde så provocerande frågor i den situationen. Visade liksom ingen hänsyn, vilket jag sett att du inte heller gjort i andra trådar… Men om du vill ha det så, fine :) Lämnar diskussionen med dig nu.
Beklagar verkligen sorgen! Det är hemskt tråkigt när ens husdjur vandrar vidare, familjemedlemmar som de är! *tröstkramar*
Tänk bara på att hålla god ton, Alexandrae, även om du är upprörd. Det är inte trevligt med svordomar. Det Moa-16 säger är ju riktigt, även om det inte alltid är så lätt att veta, och kanske inte hörde hemma i denna tråd. De flesta djuraffärer har och säljer ju tyvärr fortfarande marsvin och kaniner ihop. Trots att informationen kan tyckas irrelevant i nuläget så vet du ju detta till nästa gång du eventuellt skaffar marsvin! :)
Men snälla ni, kaninen och marsvinet var bara i samma bur en kort period, och ärligt talat så förstår jag inte vf man inte bör ha dem tillsammans? Ni har ju ingen information ni grundar er på. Om ni läste mitt första inlägg ordentligt så stod det att de blev jättebra kompisar. De sov tätt intill varandra, tvättade varandra, åt ur samma skål samtidigt osv.
Sorry för mitt språk ibland, men blir irriterad (plus att det känns väldigt onödigt att ens fortsätta diskutera det här, marsvinet lever inte längre) men jag och många med mig är ganska trötta på detta tjat om att man ej ska ha marsvin och kaniner ihop.
Vill avsluta den här tråden nu, så snälla, vi kan väl sluta diskutera detta efter det här inlägget..

#30 Bra inlägg.
Jag har flera gånger suttit och funderat på att skriva nåt liknande men ville inte riskera att trissa upp konflikten. Moa har faktiskt rätt i det hon säger, även om det kanske inte var rätt läge att ta den diskussionen här…
Beklagar sorgen, TS!
#31 Det är faktiskt lag på att marsvin ska ha sällskap av artfrände, dvs. av annat/andra marsvin, så en kanin räcker inte. Andra argument är bl.a. att kaniner och marsvin inte har något kommunikativt utbyte av varandra, att de inte har samma näringsbehov och kaninen kan råka skada marsvinet, etc. Det finns en jättebra artikel som tar upp detta mer grundligt om du går till artikelsektionen. "Varför ska man inte ha marsvin ensamma?" heter den! Lycka till i framtiden med dina djur, och som sagt, jag beklagar sorgen.

#31 Det finns flera anledningar till att man inte ska ha marsvin och kaniner ihop, och även till att marsvin alltid ska ha sällskap av en artfrände. Men som sagt - fel tråd att ta den diskussionen i.
Känns som att en del vill få mig att framstå som totalt okunnig. Kan någon Medarbetare (eller vilka som nu har hand om det här) låsa den här tråden? Den har redan urartat helt.

#35 Okunnig skulle jag väl inte säga, eftersom jag utgår ifrån att du har fått den här informationen men av någon anledning inte tagit den till dig? Oavsett vilket så har det inte med trådens ämne att göra så nu lämnar vi det. Återigen: beklagar sorgen & lycka till i framtiden!

Hon hade kanske kaninen med marsvinet för att det inte fanns nåt annat marsvin just då antar jag. Kaniner och marsvin kan komma jättebra överens. Även om det nu är lag på att marsvin ska ha sällskap av marsvin, så kan man kanske inte ha det alltid av olika anledning, ex kanske man har en hane som inte går ihop med andra hanar, man kanske har ett ensamt marsvin för att kompisen dött och marsvinet är gammalt och man inte vill skaffa fler.