Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1790 ggr
Camilana
0

De slåss hela tiden!

Jag behöver kvalificerad hjälp! Mina två 6månaders marsvinsbröder slåss så fort de kommer ihop. De har suttit med galler emellan sig i flera veckor, men har varit tillsammans när de har varit på golvet.  Förra söndagen satte jag ihop dem i buren för att jag tyckte att de varit så lugna och "snälla" mot varandra länge. Men det skulle jag inte gjort! De var som målsökande torpeder! De drogs till varandra och slogs som bara den, dum som jag var försökte jag att lyfta upp den ena för att sära på dem. Fick ett rejält bett mitt mellan tummen och pekfinger. (Fick åka till vårdcentralen dagen efter för stelkrampspruta och antibiotika, så marsvinsbett är inte att leka med!) Har åter särat på dem men tycker att det är tråkigt att de ska sitta isär. De ser ju varandra hela tiden, men ändå. Vad ska jag göra?

haaanna
0

Jaa sära på dom, annars kan du ju kastrera båda och köpa en hona var till dom :) Kanske ej vet om det blir bättre med två kastrerade hanar?

Moa-16
0

Men om du särar på dom blir det värre då du sätter ihop dom. Låt dom klara av rangordningen så blir det säkert bättre efter någon dag bara…

#1 var väl inget jätte bra tips kanske.

haaanna
0

#2 Nehe men hon har ju testar mkt varför var det dåligt nu då? typ det ända man kan göra. tack…

[Alexandrae]
0

Eller så låter du dom helt enkelt bara ha ett galler mellan sig, att låta dom göra upp rangordningen själva låter som att det skulle kunna gå illa..

Aja hoppas du hittar på nån bra lösning iaf :)

haaanna
0

Testa även att städa buren väldigt odentligt skrubba hela buren med såpa kanske, och möblera mkt om, å köp nya saker t.e.x som dom inte haft innan så kanske dom ej får så mkt revir ? :)

agnes_S
0

Slåss de så pass mycket som det låter som skulle även jag vilja sära på dem…

haaanna
0

#6 Håller med dej annars är det ju kastrera så dom ''får'' en hona var :)

Moa-16
0

Det låter som om hon särar på dom när dom börjar bråka. Vilket bara gör det värre.

haaanna
0

#8 Kan dej ju knappast vara då dom är bröder och har varit hela tiden tsm tills dom blev könsmogna då bråka liksom..

Camilana
0

För att klara ut en del då: Dessa två killar är bröder som har suttit tillsammans sen de föddes.  Vi fick dem när de var 4-5veckor gamla. Allt var lugnt tills de blev ca 9-10veckor. Den ena (Ville) var väldigt tidig i sin könsmognad och sprang efter och ville para sig med den andre(Ludde). Efter ett par veckor blev det omvända roller och Ludde var på Ville och det var då det började. Ville började att säga ifrån när Ville gjorde närmanden. Det blev till slut så att båda hade en del sår och vi beslutade för att sära på dem med galler emellan dem (i samma bur). De har hela tiden fått vara tillsammans på golvet och då har det inte varit så mycket bråk. Nu däremot gnisslar de tänder och hugger efter varandra.

Frågan är vad jag ska göra: Låta dem göra upp rangordningen eller låta dem sitta på var sin sida av buren ett par månader till? Att kastrera dem tror jag inte löser problemet, efter vad jag läst och frågat tidigare här på sajten. Att skaffa nya kompisar till var och en av dem är inte heller den ultimata lösning eftersom vi inte har varken plats eller tid för fler.

Camilana
0

#5 Buren skrubbas varje vecka och alla saker rengörs ofta.

[Alexandrae]
0

Jag skulle låta dem sitta på varsin sida av buren ett tag till. Eftersom det låter som att de slåss så pass mkt så låter det lite väl farligt att låta dem göra upp rangordningen själva :/

Moa-16
0

Låt dom göra upp rangordningen röstar jag för iaf. Tror att det är det bästa att låta dom sitta ensama i några månader till tror inte jag på.

deluxe
0

#10 Slåss dom så att dom skadar varandra tycker jag att du gjorde rätt i att sära på dom. Något enstaka bett kan väl förekomma, men om det fortsätter och inte lugnar ner sig så är det bättre att ha dom separat - men det är ju ingen hållbar lösning på problemet i längden.

Om du har gett dom en ärlig chans att göra upp om rangordningen och det inte har funkat så finns det ingen anledning att sätta ihop dom igen, det kommer inte heller bli lättare om dom sitter separat och sedan flyttar ihop igen om några månader. Alternativet är i så fall att dela på dom för gott, och skaffa nytt sällskap åt dom på varsitt håll. Det kanske vore det bästa?

Men det är ju bara du som kan avgöra hur "illa" det är. Hur stort utrymme har dom att röra sig på? Om det inte är helt kört mellan dom så kan det underlätta om dom har gott om utrymme och inte behöver konfrontera varandra i onödan, tex. kan du se till att maxa tillgången på mat, ge dom varsitt hus, varsin vattenflaska, varsin matskål etc. så att dom har möjlighet att dra sig undan.

[Alexandrae]
0

Det som deluxe säger låter som en bra lösning, kör på det tkr jag :)

liliane
0

#1 Jag tycker att ditt tips låter som en mycket bra ide i detta fall.

Moa-16
0

#14 Ja det låter ju bra.

#16 Tycker du det låter bra?. Kastrera och köpa honor till dom;)

liliane
0

#17 Ja, för då kommer de nästan garanterat att gå bra ihop med sin framtida kompis. Jag gjorde så och idag är jag mycket glad för det!

Jag testade aldrig att sätta ihop min hane med andra, eftersom hans förra ägare gjort det flera gånger utan resultat. Verkar mycket svårare att sätta ihop med en ny hane tycker jag..

deluxe
0

#16 Kastrering tycker jag att man ska se som en absolut sista utväg, med tanke på riskerna ett sådant ingrepp faktiskt innebär.

Hellre i så fall låta dom bilda nya par med varsin unge, eller eventuellt försöka få det att funka (om det är en möjlighet, det kan ju bara TS avgöra). Men det absolut sämsta man kan göra är att dela på dom och tro att det ska funka bättre om ett tag, då skjuter man bara problemet framför sig.

liliane
0

Om man har tid och ork så är det nog värt att prova med en liten hane till varje, men jag är som sagt toppennöjd med mitt val. För trots att det troligtvis var en sista utväg för min gosse så hade jag inte ens tvekat att kastrera honom före att prova med en liten babyhane.

Dessutom har min hane lugnat ner sig sedan han kastrerats. Han är mer kelen och inte ens intresserad av att para sig med honan.

Linnet
0

Tyvärr så händer det ibland att vissa hanar inte går ihop. Har du tillräckligt stor bur? Har hört två fall där lika gamla marsvin börjat bråka just i 5-6 månadersåldern och båda särade på dom ett tag. En skaffade en mycket större bur och då funkade det när hon satte ihop dom igen. Den andra hade dom isär ett tag och sen fick dom liksom börja om att göra upp rangordningen och sen funkade dom igen. Tog hand om dom killarna sen. Kastrering verkar lite riskfyllt tycker jag.

Men det är ju det där när dom är lika gamla också, det är nästan bättre att sätta ihop en unge med en vuxen hane för då blir det automatiskt den äldre som bestämmer.

Camilana
0

#21 Buren är 60*120cm. Den största de hade. Tror att jag ska sätta ihop dem igen till helgen och ta ut hus och annat ur buren under dagen. Ska lära dem att hoppa ur buren oxå, så de kan hoppa ut när de känner för det.

#20 Vad skönt att läsa att det finns de som ha lugnat ner sig efter kastrering. Vad jag har läst innan så har de haft samma beteende som innan. Känner ändå att kastrerong är sista alternativet.

Aristarcos
0

#22 Det finns burar så stora som 150x det kanske krävs till dina hannar..

Rafflan
0

Jag tycker att du kan prova ha galler emellan och sen börja släppa ihop dom på golvet och sen mindre och mindre yta hela tiden tills du kommer till den 120x60 bur.

Skulle det inte funka trots att du ha provat allt

(prova även att bada dom och tvätta hela buren så att dom luktar lika och buren blir "ny" för dom, ev låna ungar från en uppfödare och prova ge dom varsin bebis kompis, med möjlighet att lämna tillbaka ungarna om det inte funkar)

Så tipsar jag som sista utväg sälja en av dom och kastrera den andra och skaffa en hon kompis till kastratet (om du inte vill betala ta en grattis hona från blocket)

FeliciaS
0

Ofta blir de inte bättre kompisar om de får sitta med galler emellan, tvärtom.

Satte du bara ihop dem eller badade du dem, lät dem träffas på en neutral yta med mat osv? För att underlätta sammanföringen läs artikeln här. Det kan vara en liten detalj som är avgörande just för att dina marsvin ska acceptera varandra! :) Lycka till!

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus