Hjälp! Marsvin med ögonproblem
Usch, det ser inget vidare ut.
Har ingen aning om vad det kan vara dock, skulle nog ha försökt att skölja det med koksaltlösning.
Det finns recept i den här artikeln: http://marsvin.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=e3a67b92-32ac-4d9e-9d1a-a80c4f3c7665&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ArticleGroup&ThreadListPage=2
Hanna
Fanns inga tider förren på tisdag…Det verkar som det bara dök upp på eftermiddagen, har aldrig haft problem innan. Koksaltet, droppar man med pinpette eller hur får man in det i ett livligt marsvinsöga? är det infektionsdödande? Läser på Humlans marsvin om Cherry eye? Tror ni det kan vara något sådant?
När det kommer sådär plötsligt brukar det handla om en skada eller infektion. Det finns receptfri ögonsalva på apoteket som brukar kunna hjälpa, Noviform heter den. Titta först efter så att det inte sitter något litet höstrå eller så fast. Om det inte blir bättre inom några dagar eller om det blir sämre så är det veterinär som gäller.
#3 - Försök hålla upp ögat med tumme och pekfinger och spruta försiktigt med en liten plastspruta utan nål eller liknande.
Hanna
Jag hade en marsvinshane som fick lite bös under ögat och det såg riktigt hemskt ut innan jag fick tips från uppfödaren om att kolla under ögonlocket. Sagt och gjort - där satt ett litet höfrö och jag plockade försiktigt bort det med en pincett. Bara ett par timmar senare var ögat normalt igen :) Så kolla efter skräp innanför ögonlocket.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Usch, vad jobbigt med ögonproblem! Ögat ser i alla fall relativt torrt ut på bilden, då jag inte kan se att det är infekterat med en hinna av var. Rinner det vätska från ögat? Marsvinet kan ha fått in skräp, men det kan också orsakas av drag (kontrollera m.a.o. att buren inte står på en dragig plats). Min hund får lätt ögoninfektioner pga. att hon har nedsatt tårvätskeproduktion. Fast då har det sett mycket värre ut med så pass mycket var att hon inte ens har kunnat öppna ögat. De gångerna har jag fått utskriven en ögonsalva av veterinären med antibiotika i som heter Fucithalmic. Men ditt marsvins öga ser ju som sagt ut att vara av en lindigare art, som tur är, så det räcker nog med receptfria medel. I förebyggande och rengörande syfte kan man köpa engångspipetter med ögondroppar speciellt avsedda för irriterade ögon på Apoteket. Kan också rekommendera den bakteriehämmande salvan Noviform som hjälper mot lindrigare ögonproblem. När man applicerar ögondroppar och ögonsalva är det viktigt att hålla pipetten bakifrån och ovanför huvudet och ögat på djuret. Ifall djuret då rycker till med huvudet blir pipetten på så sätt "följsam" och man riskerar inte att skada hornhinnan av misstag med den. Jag brukar hålla under hakan med min vänstra handflata samtidigt som jag med fingrarna (försiktigt) håller upp ögat underifrån. Pipetten håller jag i höger hand mellan tumme och pekfinger samtidigt som jag håller upp den övre delen av ögat med lång- och ringfinger. Lycka till!
#7 Ja, just ja! Såna där engångspipetter är jättebra att ha hemma (och med till utställnngar också tycker jag) om de får skräp i ögonen. Mycket enklare att bara öppna en liten pipett än att koka vatten och hålla på. :)
#8 Javisst! :) En annan fördel med pipetterna är att man vet att de är helt sterila, vilket är jätteviktigt när man håller på och droppar i redan irriterade ögon.
Jag kollade f.ö. upp märket på de engångspipetter jag använder och de heter Cellufresh. De har i alla fall fungerat bra på min lilla hund. Men annars det finns en hel hög med olika varianter på Apoteket.