Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1235 ggr
Rafflan
0

Hona och hane ihop?

Hur länge brukar ni behöva ha hanen och honan ihop innan honan blir dräktig?

Aristarcos
0

Vad konstigt forumet beter sig, blev ingen vanlig länk :/

Rafflan
0

http://marsvin.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=ec896701-daff-48c0-818b-2ba5fa68b6ca&GroupId=063cdc30-7887-4e89-a578-f66272986a6d&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ArticleGroup - länk ^^

Stod 2-3 brunster på 5 veckor, hon har bott med honom i 4 veckor tidigare och sen särades dom på (trodde hon var dräktig men hade fel) och nu har dom bott ihop igen i 7 veckor (nytt parnings försök) hon borde väl bli dräktig snart?

Kan hon vara för gammal? Har ju sett honom försöka para henne ;)

Aristarcos
0

Alla personligheter kanske inte passar ihop, hur gammal är hon, har hon haft kull sedan innan ?

Sandra-B
0

Man brukar säga att de behöver gå ihop i ungefär fem veckor men det varierar.

Vissa honor och hanar är sterila, det finns honor som har problem med att bli dräktiga och det finns hanar som har svårt att pricka rätt:-)

Jag har själv varit med om två honor som gått länge (upp till sex månader) men hanar utan att bli dräktiga. Sen har jag tyckt att de varit för gamla och därför låtit det vara.

Har just nu en hona som gått med en hane från mitten/slutet av februari (har inte exakt datum i huvudet men runt den 20) fram till runt den 10 maj utan att bli dräktig. Nu går hon med en annan hane och har gjort det sen den 16 maj. Parad har hon blivit flera gånger, men än så länge (så vitt jag kan märka) inte blivit dräktig.

Har din hona respektive hane fått ungar tidigare?

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Rafflan
0

#4 hon ska snart bli 3 år och skulle fått en kull innan hon han bli 3 men verkar inte bli så nu :/

#5 honan har fått ungar förr men inte hanen dock :/

Kan dom bli sterila med åldern?

Sandra-B
0

Då kanske hanen är steril.

Har du möjlighet att byta hane till henne?

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Rafflan
0

#7 nja, ev om jag lånar hem någon hane typ. Min andra hane är en Abby och honan är ju Ridgeback och man vill ju inte ha virvlar på dom så ;)

Så ev om jag lånar hem en släthårig hane :)

Aristarcos
0

#7 hur är det med honor som haft kull innan, tex strax innan 1 år, sen tar man inga kullar sent tex parar närmare 2,5 år är det ok ? Undrar just bara för att jag är nyfiken ;)

Rafflan
0

#9 jag har hört att man inte ska vänta för länge mellan kullarna då det kan bli problem för dom att föda fram ungarna (rätt mig om jag har fel)

Aristarcos
0

Hur länge sen är det honan hade ungar då ?

Aristarcos
0

Eller rättare sagt menar hur lång tid får det max gå emellan parningar ?

Creation
0

#12 Det finns ingen uttalad siffra "si och så många månader får det gå max för honan innan man inte bör ta en kull på henne". Det är inte lika för alla honor.

Största problemet brukar vara att honan lätt lägger på sig, därför får man inte vänta för länge(övervikt ökar risken för toxicos) och det varierar från hona till hona hur fort hon lägger på sig och så vidare. Förr eller senare blir ju bäckenet lite mindre elastiskt, så man ska inte vänta för länge, men innan dess kan man ju vänta ganska länge om honan bara håller sig i bra kondition.

Men som jag förstått det brukar man normalt vänta ca tre månader efter senaste kull tills honan sätts med hane igen. Men så finns det vissa honor som behöver mer vila för att de slitits en del efter senaste kullen och vissa honor som lägger på sig jättefort efter bebisarnas födsel och därför behöver sättas med hane ganska snart igen.

Och max 2-3 kullar per hona tycker jag räcker.
Eventuellt upp till fem om det är någon svår och ovanlig variant. Men det är inget jag skulle rekommendera i alla fall.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

isabelle_
0

7 Veckor brukar väl rekommenderas om jag inte har fel?

Rafflan
0

Min hona fick sin senast kull i augusti, börjar det ha gått för långt nu kanske?

FeliciaS
0

#15 Det beror på hur mycket hon hunnit lägga på sig, i vilken kondition hon är. Men hon hade väl fått rätt många kullar innan om jag inte minns fel?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Linnet
0

Tror jag hört att det inte ska gå mer än 6 månader mellan kullarna.

Rafflan
0

8 veckor 4 dagar har dom gått tillsammans och fortfarande inte dräktig. Såg hanen försöka para henne för flera veckor sen men det verkar inte som det tog sig.

Hon fick sin senaste kull i augusti. Ska jag låta dom gå ihop eller ska jag börja inse att det inte blir någon kull?

Rafflan
0

Kan även tillägga att jag bantar henne lite då hon var fet när jag fick hem henne ;)

FeliciaS
0

Det låter ju inte som om det lär bli någonting… =/ Och det har gått 10 månader sedan hon fick sin kull sist, och är inte i kondition? Jag hade inte låtit henne få någon kull.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Rafflan
0

Hon är i bra kondition nu ;)

Nej, ska mejla förra ägaren och prata med henne om det, liksom 8 veckor, jag har gjort vad jag har kunnat liksom, sen fick hon persilja (tror jag det var?) som ska skynda på brunst å så ;)