Vikt 14 veckor & 5 dagar
Jag har vägt de för första gången, Twiggy tog det med ro, men Sita skrek massor, gillade inte alls det.. hm tror jag verkligen köpte grisen i säcken numera med Sita… hon är orolig & skvättig, medan Twiggy är lugnare och mer harmonisk..
Dagens vikt var då:
Sita 685g
Twiggy 570 g
Är det normala vikter på så gammla marsvin ni som kan mer än mig ?!
Ja, det låter väl bra :)
Man kan omöjligt säga om det är normalt eller inte. Deras vikter beror helt på hur de är byggda, vilket också varierar jättemycket precis som hos alla djur.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#1 givetvis varierar det djur till djur, bara dem emellan skiljer det ju 115 g ;) Men jag tänkte om någon visste ungefär hur mycket de väger i den åldern…
#2 Men 115 gram är inte jättemycket ;) Det har skiljt över 200 gram i vikt på mina fullvuxna grisar utan att någon varit tunn/tjock.
Mvh Felicia
Mina grabbar vägde 550-650g när de var 14-16v ungefär, jag tror absolut att dina marsvin kan ha normala vikter ;) Men det beror ju helt på kroppsbyggnad, som redan nämnts.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
oj det var en del ;) frågar jag inte får jag ju inte lära mig mer ;) så det är bra att ni står ut med alla mina frågor..
#4 Ok tack, det låter ju rätt rimligt, tänkte så att åldern stämmer med det dom uppgav också ;) kan ju vara bra att veta ;D
Mina honor vägde ca 665 gram resp. 690 gram när de var 14 veckor. Båda två är idag rätt stora och väger över kilot som fullvuxna.
Mvh Felicia
oj.. vad de dragit iväg.
Idag vägde Twiggy 850g & Sita 710 g.. jag har ju träffat en marsvinskunnig här i området och hon trodde de var äldre än sagt till mig, och jag undrar om inte hon har rätt…:/ De kanske tom är 7-8 månader om man ser till vikten på dem.. ? De skulle ju idags läget enligt butiken vara 4,5 månad.. men det kan väl ändå inte stämma ? Tycker nog heller inte de vuxit så mycket sen vi tog hem dem..
#7 De växer tillräckligt långsamt för att man inte ska hinna se någon skillnad om man ser dem varje dag. ;) Men nog växer de nog.
Vid fem månaders ålder vägde mina grabbar 800g, jag tror inte att du behöver oroa dig över att de skulle vara någon annan ålder än butiken påstått. Marsvin växer ofta upp väldigt fort. :) Mina nådde vuxenvikten(lite över kilot) vid sju månaders ålder.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Min "bebis" som föddes den 1 januari i år vägde ca 970 gram igår, hans halvsyskon som är födda 4 maj i år vägde 424 & 416 gram (är sex veckor imorgon.
Jag tycker att deras vikt är bra och normal för att vara runt fem månader.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Åh vad skönt…trodde vi blivit helt lurade med dem
tack båda två..