OT Ny familjemedlem
Nu har Viggo flyttat hem till oss, och vi kan inte vara mer än nöjda.
Viggo är av rasen Flatcoated Retriever och är i skrivande stund 10 veckor och 4 dagar.Han kommer bli min träningskompis i allt möjligt, men vi kommer att satsa mest på jakten.
Han är ett trevligt tillskott till vår familj som redan består av 4 nymfkakaduor och 5 marsvin.
Oj, så söt ^^
Hanna

# Tack! :) Och tyvärr så vet han ju om det.. ;)

#3, Allt går super. Saknar gör han nog, men inget vi märker något av. Han är relativt självständig, både på gott och ont. ;)
Nämen, vilken underbart söt valp =)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

#5, Tack! Ibland vill man att de stannar i detta stadie. ;)

#6, Haha. Den är lätt så det går bra. När han är stor sen ska det ju bäras både stora och små fåglar.
Otroligt vilken sötnos! Jättefin ^^
Grattis =) Som redan nämts så otroligt söt han är, hundvalpar är ju för charmiga man smälter ^^
Åh vilken härlig liten en tycker ju om hundar, flattar är fina hundar ;)

Ja de är väldigt fina. :) Det blir nog en stor pojke också, 10kg vid 10 veckor.. ;)
Gud vilken mysig liten valp, som ska bli en stor fin hane ;) Precis sett en liten rottweiler växa upp till en stor hanhund. Det är fantastiskt, från 12 v. till ett år (på söndag), dock är ettårsåldern en mycket jobbig ålder..

Ja, jag längtar inte till trotsålder. ;)
#15 Det förstår jag värkligen! ;) Haha *jag förstår inget som jag förstog förut* Sedan förstår han inte riktigt vad han håller på med när han ser tikar som löper, eh, det blir lite jobbigt då. Han blir rättare sagt helt "frustrerad" ;)
Åh, vad kul :) Han är bedårande!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Förhoppningsvis hoppar han över det stadiet i livet.. ;) *Drömmer*
Tack tack! :)
Haha, drömma kan du ju alltid. Isåfall har du nog fått hem en tik :P

Haha, nej, löpperiod orkar jag inte med så hane blir bra. ;)
Jag förstår inte att folk väljer hanar med anledning av att tikar löper..hanhundar är jobbiga hela tiden ;)
Hur söt som helst var dock din snutt :)
Helena
va? är hanar jobbiga hela tiden :P Det har då inte jag märkt av ;)
Tycker det är bra att folk väljer hanar oxå då dessa oftast blir över lättare.
TS, hur söt som helst :D
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet
#22 Så fort det är löptider (vilket det i princip alltid är, mer eller mindre) är det så jäkla tråkigt att gå ut med iaf min hanhund, han har näsan i marken hela tiden, omöjligt att ha honom lös, helt enkelt jättejobbigt :P
Helena

#23, Men det kanske beror på att han inte ser dig som ledare? En hanhund ska inte få föröka sig, det ska vi som ledare göra. Så en hanhund som vägrar äta, kissar överallt, och liknande har nog inte förstått vem av er som är den som ska föröka er..
Ett lätt sätt att få hanhundar att sluta med att kissa överallt är att inte låta dem, utan där du vill att han kissar. kanske direkt utanför porten, en gång till på promenaden och en sista innan ni går in.
Tikar ändrar sitt beteenden, och kan göra det i ganska stor grad (har haft tikar) och det förstör vårat tävlande, då tävlingsäsongen för en jakthund är kort. De får inte starta om de löper, de kan inte starta för att de har helt ändrat beteende. Så jag röstar för hanhund! :D
Ojsan tomt inlägg? *s*
#25 Håller med dig till punkt och pricka!
Uppfostran är det viktigaste, speciellt med större hundar. Behöver man hjälp ska man våga fråga det är inget att skämmas över. Såklart är det svårt att höra att man gör fel, men bestämmer du över din hund kommer cden respektera dig. En hund blir inte arg för att man säger till den när den inte gör något som man vill, det blir en lycklig hund som visar respekt för dig.
Jag tror aldrig att jag sett en lycklig hund som bestämmer över sina ägare, det är mer en jakt på kontroll.

#26, Ja, alltså, får jag en hanhund som bryr sig mer om löptikar kommer inte jakten att funka alls. Och då kunde jag lika gärna köpt en annan ras eller en flat med mindre jakt.. Och får jag problem med att han bryr sig om löptikar kommer jag ta hjälp! Ledarskap ska vara något som vi båda har nytta av och inget man kan välja om man vill vara med i eller inte. Så ser jag på det hela iaf.
Tror inte att (dåligt exempel nu, men vi har inte så mycket annat att gå på) är ju vargen. Alfahane och tik är ju de som para sig för att det inte ska bli inavel, hur skulle det då bli om alla andra hanar uppvaktar alfatiken? Inte så bra, de kommer bli utkastade i bästa fall, för alfahanen kommer inte tillåta det. Varför ska vi då göra det?
#25 Det är inte min hund, men han bor hos oss, han har bott här till och från i ett knappt år, han är 7,5 år. Att han inte ser mig som ledare är kanske inte så konstigt ;) Men de flesta hanhundar jag träffat har blivit ofokuserade runt löptikar, jag ser det helt enkelt som att tikar är lättare att ha att göra med, men det är självklart bara min åsikt. Han får absolut inte kissa överallt dock, det orkar inte jag vänta på ;P
Helena
Men tikarna löper ju inte hela tiden, hanhundar är överlåta hela tiden ;P visserligen kan man kastrera, menmen
Helena
Grattis till den söta vovven!
Tikar löper inte hela tiden, utan ca två gånger om året (i alla fall gör min det) i ungefär två veckor. Det är inte så jobbigt som man kan tro. Man sätter bara på hunden ett par byxor med en binda i inomhus så att golv och möbler inte blir nedfläckade. Men om jag skaffade tik idag skulle jag absolut satsa på att sterilisera innan första löpet! Tiken får då inte lika stora humörsvängningar, men det viktigaste av allt är att hon inte drabbas av juvertumörer (typ bröstcancer) och livmodersinflammationer. En nackdel är dock att en steriliserad tik gärna lägger på hullet.
Men på imndre hundar spelar det ingen roll, tycker jag ;)

#32 Tack så mycket! Allt är ju som sagt en smaksak, men har haft både och nu. Och inom rasen jag valt är det oftast så att hanhunden vill jobba med föraren medan tiken är mer självständig.. Såna skillnader kan det finnas inom rasen också, som gör att man väljer antingen tik eller hane.
#34 Jaså? Jag har hört precis tvärtom: att tikar håller sig till sin ägare/förare medan hanar är mer "öppna" och lätt tappar koncentrationen för andra saker som lockar i omgivningen. :P Fast det är nog individrelaterat också, och beror på hur erfaren tränaren är såklart.

Okej. :) Ja, såklart. Alla har ju olika erfarenheter. :)
#35 Jag tror det beror på ras och individ, även på uppfödaren med mera. Känner en liten mini-collie (minns inte rasens namn) vid namn Foxy som är helt livrädd för främmande människor, endast sådana inom hans familj och sådana som håller kontakten med honom får komma nära.
nämen guud så söt vovve! :D

#38, En shetland Sheepdog. :) Men har hört, och upplevt vissa som väldigt reserverade.. Tyvärr, verkar vara en väldigt rolig ras. :)
#39, Tack så mycket. :)
#38 Vi har en liten sheltie (shetland sheepdog) tjej här hemma, och hon är lite reserverad, främst mot män/gubbar/farbröder. Har också, som #40, hört att vissa individer i rasen tenderar att vara reserverade.

#41, Tycker det är väldigt tråkigt, då jag gärna skulle vilja ha en sheltie, pga deras roliga sätt att vara.. Men det tar stopp vid att de oftast är reserverade..
Skaffa en vanlig collie #42…
De är inte rädda & soffpotatisar när man är inne, sen action när man är ute…de är underbara (nä inte färgad som tidigare collieägare)
Men jo det stämmer, tyvärr är just sheltie ofta reserverade, skälliga och nerviga…
#42 Ja, det är ju det. Nu tror jag att våran tjej är lite psykologiskt ärrad då våran granngubbe skrämde henne när hon var valp… Men det är en otroligt trevlig hund annars, väldigt lätt att ha att göra med. Hon är varken särskilt skällig eller nervig i övrigt, även om man aldrig kommer kunna beskylla henne för att vara tuff :P Kan inte säga särskilt mycket om sheltiesar i övrigt efter som jag träffat ytterst få…

#43, En collie vore inte helt fel heller. Men upplever dem som icke nervfasta också, eller har jag fel?
#45 Visst det kan finnas ex som är nervösa, men numera är de mentaltestade och då ser man om föräldrarna är ok & även kanske mor & farföräldrar, tror att de blivit bättre i och med de har fått sådana krav, men innan har det ändå funnits många bra hundar. Dom är helt underbara ;) och härliga hundar..
Men det får inte blandas i hop med att Collien egentligen ska vara reserverad mot främlingar och försvara sin flock… vissa är det medan andra som bla min var glada i allt som kom i hans väg

#46, Nej, vet att de ska vara reserverade.. Men nu menar jag hundar som inte klarar av olika miljöer. En bekant till mig har en collie av den gamla sorten (med den gamla sorten menar jag den lite större collien, tycker de har blivit mindre och fluffigare på senare åren..) och hon är väldigt bra mentalt, utan att vara mentaltestad, då mentaltest läses på samma sätt vilken ras det än är. Och sen får man tolka den ur rasens egenskaper.
#47 Det bästa är väl att ta kontakt med olika uppfödare, det min hund inte klarade var skott & smällare, men jag tror att det bottnar i att de sprängde precis jämte vårt hus när han var unghund (men det kan man ha förståelse för) … efter det så var han som förbytt, rädd för smällare & tex när någon smällde igen en hård plåtlucka..Men annars fixade han det mesta förutom det.
#42 Min kompis har två stycken (tikar) och de är hur goa och nyfikna som helst ;) Visserligen skäller de väl en del när det kommer nya människor, men inte mer än Bordercollien.
Mvh Felicia
#49 nu vet jag inte om du syftade på mina inlägg om collie, men det var inte border collie jag pratar om utan vanlig Långhårig Collie..(lassie)
När jag var yngre hade min bästa kompis familj en collie. Helt underbar var han - precis som Lassie! Klok, lugn, värdig… Och han var sååå lydig och kunde typ varenda trick. Det enda negativa var att han (och andra collies jag träffat) verkade lite svagare i psyket än vissa andra hundraser. De är liksom "milda" på något sätt, och kan bli rädda och nervösa om något oväntat inträffar. Det är inte direkt en hund man kan höja rösten åt. Naturligtvis är detta som mycket annat individrelaterat, men i det stora hela kan man ju urskilja vissa tendenser. Vår golden retriever-tik är också sådär lättstressad och mild medan min gamla lhasa apso-tik är stentuff och har ett psyke av stål. Man kan gå ut och promenera på tolvslaget på nyårsafton utan att hon bryr sig det minsta. Å andra sidan är hon extremt tjockskallig och envis, så det är inte lätt att lära henne något. :P

#51, Haha. :) Man får vara nöjd med det lilla. ;)
#49 Nä, mina kompisars hundar - 2 Sheltie, 1 Bordercollie ;)
Mvh Felicia
. Det gäller ju att börja tidigt.