Utan hö, med kanin...
Har gjort en tråd förut som hette "min kusin vill avla", Jag kan säga att hon inte har det på tankarna längre…
MEN hennes marsvin mår fortfarande inte bra… Det är hemskt. Min kusin är som sagt bortskämd och får vad hon vill ha, hon är en djurvän men hon förstår inte riktigt vilket ansvar det är att ha djur.
Jag har sagt till min kusin och faster VARJE gång jag är dör att marsvin MÅSTE ha hö och de FÅR inte gå tillsammans med en kanin! Men lyssnar dom? Nä…
Just nu bo de ute med deras kanin i en bur med två våningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara buren men jag ska leta fram en bild på den idag eller imorn så ni fattar. Ibland har de hö och ibland inte.
Jag var där igår och då hade de inte hade hö igen! Och min fatser verkar verkligen inte fatta att det är superviktigt.
Kaninen som de går med brukar kliva på marsvinen ibland också. Så de skriker. Jag har sagt även där att de är absolut inte bra för marsvinen att gå med en kanin. Men lyssnar de på det heller? NEJ!
De verkar inte ta mig seriöst heller. Faster skrattar nästan åt mig och tyckr att jag är en djurrättsaktivist och blabla… Jobbigt…
Så snälla, kan någon här inne skriva ihop en text om varför marsvinen ska ha hö och varför de INTE får gå ihop med kaninen? Gärna lite grunsfakta också. Om maten och det som ni anser är viktigt. Mår så illa av att se marsvinen nästan lida!
Ursäkta för en slarvigt skriven text! Hoppas ni förstår min sits ändå…
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#2 Jag antar att det är flera marsvin eftersom hon har skrivit att "de" bor ute med kaninen :)
Mvh Felicia

Vad ger hon marsvinen egentligen om hon inte ger hö? största delen av marsvinens kost ska ju vara hö.

Det är två marsvin.
#1 tack så mycket, ka skriva utoch visa.. :)
#2 De har fri tillgång till gräs. De har orrfoder och de fpr typ urka, morter, äpple och paprika. Men när jag är där får de typ broccoli och sånt.. :)
#5 Jag vet… Det ärdärför ja försöker ändra på det! :)
Gnäll… (jag alltså) Om en vuxen är så där oseriös som mamman verkar på det du skriver tycker jag att dem inte ska ha marsvin. Verkar ju inte som att dem ändrar sig hur mkt du än tjatar…
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

#7 Jag vet!Det är därför ag ber er om hjälp.. :/ Det är hemskt!
#8 Ja, det är dom.. :(
#8 Tror inte vi härinne kan göra så mkt tyvärr. Det finns ju lagar om djurhållning och det kanske är dags att kontakta någon som har lagen på sin sida att rycka in. (?)
Jag menar att om djuren far så illa som det låter på det du skriver så är det ju ingen mening at sitta här och gnälla, ta tjuren vid hornen och se till att det blir skärpning annars måste någon ta marsvinen ifrån dem! Gör en anmälan på ägarna att de missköter sina marsvin tycker jag!
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Man ska ju kunna ha marsvin och kanin ihop men isf ska det vara en liten dvärgkanin som inte skadar marsvinet. Risken med att ha kanin och marsvin ihop är just att kaninen kan klämma marsvinet.
Angående födan så består den, som andra här sagt innan, till stor del av hö. Hö ska finnas i obegränsad mängd hela tiden. Gräs kan man också ge dem men det kan (tror jag) inte ersätta höet.
Jag förstår att det kan vara svårt, som ungdom, att få en vuxen att lyssna på en. Speciellt om man påpekar hur de tar hand om sina djur (barn etc.). Om du verkligen bryr dig så mycket som du verkar göra så tycker jag att du ska förklara saken för din pappa och få han att tala med sin syster (alt. svägerska). Det kanske är lättare för honom att övertyga henne och han blir mer tagen på allvar (är man inte vuxen blir man sällan tagen på allvar, trist men sant).
Hoppas verkligen det löser sig.
"Var dig själv, alla andra är redan upptagna." O.Wilde

Just det. Går det ute dygnet runt året om? Tycker att de borde fundera på att skaffa en innebur till sina djur isf. Marsvin är ganska känsliga mot både kyla och värme och även på sommaren kan det bli kallt på nätterna.
"Var dig själv, alla andra är redan upptagna." O.Wilde

#10 jag tror att det enda de här behöver är att veta hur viktigt det är! Men visst, om det inte blir någon bättring på det Då kan jag anmäla. Men jag ska visa papper först och verkligen berätta för dom. Hon kommer skärpa sig om hon får reda på hur viktigt deet är. Det vet jag!
Du kanske kan be att få ta över marsvinen eller sälja dem åt henne?
Och sen gå på henne om att kaninen och marsvinen måste ha hö!

#11 Precis, jag ska be pappa prata med henne också.
#12 De har en bur inne också, de tar in marsvinen när det blir för kallt. Och de är inne våren, vinter och hösten.
#15 Jag skulle gärna vilja ha marsvin, men min mamma är allerigsk. :/ Jag håller på att "gå på henne".
Jag vill bara göra det klart för er att min faster är snäll och hon kan ta hand om djur när hon vet hur.
Det låter på mig som att hon är värsta djurplågaren men hon fattar tydligen inte att det är jätteviktigt det här.
Det skulle inte hjälpa att tex anmäla henne.Jag behöver bara information som hon vet att hon kan lita på. Hon vet att jag är världens djurvän och hon verkar inte riktigt bara lyssna på mig bara för att jag klagar på allt inom djurvärlden typ! :P
Men när hon väl har fått papperna och jag har berättat mycket om det här så kommer hon garanterat bättra sig, om inte, DÅ kan jag kanske tom anmäla henne!
Det enda jag vill från er att ni ger mig information eller om någon är så snäll så ni kan skriva ihop något bra om varför det här inte funkar som jag kan visa henne… :)
Men jag är väldigt tacksam att ni försöker hjälpa till! 

#16 Jag vet, min dator hakede upp sig så jag såg bara #10 inlägg.. :P
Jag ska ta fram en bild på buren när jag hittar en.. Vet inte vad den heter.

Ta marsvinen hem till dig. Då kanske hon fattar att det är viktigt? Dom får nog det bättre hos dig i så fall. Hur gammal är hon?

#20 Jag kan inte ha marsvinen hemma hos mig, mamma tål dom inte och jag har två hundsar hemma som gärna vill döda dom.. :/ (de är en sån ras att de är avlade att jaga råttor…)
Min kiusin är 9 och min faster är 32.
Men om inte det blir en förbättring så lovar jag att ta hem marsvinen! För såhär får det inte se ut!
#20 Tror du dom accepterar att hon tar marsvinen hem till sig…?
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin

#23 Jag struntar i om hon accepterar det eller inte om det inte blir någon förbättring. Då får hon skylla sig själv.

#25 Njaa, dste kommer de inte rikigt gå med på.. :P Men jag kommer säga att nu när de väl har tagit på sig de här djuren så får dom ta hand om dom! Om inte så kommer jag se till att de får hamna i ett bättre hem!
Jag håller på och skriver ihop en text nu om vad de ska äta, bo och sånt.. :)
#24 Jag menar mer att dom knappast kommer låta dig? Tror du dom bara kommer stå där och säga "jaha… jamen ta dom du". Om dom nu är såna djurvänner som faktiskt kan bättra sig skulle dom ju knappast bara låta dig ta dom 
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin

#27 Tack, det ska jag! Och tack igen för att du har hjälp till! :D
#28 Nej, men de har inge val om de inte förbättrar sig.. Eller ja, vi får se. Men de kommer förbättra sig. det vet jag.. :)
Jag tycker att du gör helt rätt i att ta hand dem om de inte blir bra omhändertagna… Man måste ju faktiskt tänka på själva marsvinen, det är ju de som far illa.
Mvh Felicia

#30 Ja, precis…