Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 4009 ggr
marsvin2008
0

Svarta små flugor

I ett par dag har det varit små svarta flugor i data/marsvinsrummet. Mkt irriterande, större än blommflugor och mindre än vanliga. Ungefär som bananflugor fast svarta då.

Får för mig att det kommer fler efter varje gång jag har fyllt på mer… kan det komma från höet? Han någon härinne varit med om det? Och varför isf, dåligt hö?

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

zuperzita
0

Du är inte ensam! Hade det förut. Jag fick bort dom när jag städa buren.. Kanske är höet vet inte mysko i alla fall :o

marsvin2008
0

#1 hmm. Fast om de försvinner när man städar buren så borde inte inte komma från höet… för det fyller  man ju på igen så fort de är slut… Konstigt.

Tänkte att det var några flugägg i höet som kommer utifrån och har kläckts nu eller nått… Irriterande är det iaf.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

zuperzita
0

#2 - hmm jaa, du får väl ta fram yxan och halshugga dom ;)

Eller testa skakar på höet?

Abico
0

Det kan inte komma från torrfodret då? Eller grönsakerna om dom förvaras i det rummet? Det finns äckeldjur som lägger ägg mellan bladen på vitkålen tex. *urk*
Annars kan det vara från höet.

Det vidrigaste jag fått hit var små gula larver, jag är ganska säker på att dom kom från något marsvinsrelaterat - kom dock aldrig fram till vad det var. Det tog månader att bli av med dom och inte begrep jag vad dom blev när dom utvecklades från larvstadiet heller - dom gjorde små äckliga kokonger på diverse små ställen, i gaderoben (på kläder), I böcker *rysa* och ibland bara torkade dom bort där och dog.

Hanna 

emelie92
0

#4 - i vitkål kan det finnas allt möjligt….

Abico
0

#5 - Fast jag tycker att broccoli är ännu värre *ryser vid tanken*

Hanna 

marsvin2008
0

#3 Ja fast jag smaschar ihjäl dem mellan handflatorna istället. =)

Jag ska skaka om höet ordentligt och se, byta i burarna idag också.

#4 Nja jag har lock på foderburken (men kollar ändå) Grönsaker har jag i kylen såklart tycker jag. =)

liliane
0

#4 åh gud vad äckligt! Undrar vad det var för kryp?

Abico
0

#7 - Okej, det kanske är höet ändå :)

#8 - Ja, riktigt snuskigt var det. Jag funderade ett tag på om dom kunde kommit utifrån med gräs eller liknande för när vi plockade svamp i slutet av förra sommaren och satte oss för att rensa den så hittade vi likadana larver igen, men då hade jag redan haft larverna inne ett bra tag. Hoppas att jag slipper dom i år.

Hanna 

liliane
0

#9 Usch ja håller tummarna att du slipper!

Haft pälsängrar när jag bodde inneboende hos en gammal textilslöjdslärarinna.. Inte kul.

Också plattbaggar, avlånga små saker, i mjölet. Så nu måste vi ha plastpåsar om alla produkterna i skafferiet.. Rynkar på näsan

Caspia
0

# 10. Haha, min kompis hade pälsängrar och hon i upplösningstillstånd. "De kan käka upp en ryamatta på tio minuter!" skrek hon i telefonen och tvingade dit mig för att bära ut möblerna på innergården.

Vet inte om plattbaggar är samma som mjölbaggar, det har jag haft i sockret i skafferiet så allt var tvunget att slängas.

Envishet och drömmar

marsvin2008
0

#11 Inte för att jag vill "gotta mig" i andras tråkigheter men det där om mattan låter bara för roligt i mina öron att jag måste skratta högt och mycket.

Caspia
0

# 12. Skratta du, hon hade nämligen ingen ryamatta. Flört

Envishet och drömmar

marsvin2008
0

#13 HAHA ännu roligare…

Abico
0

#13 - Hahaha ;)

Hanna 

[jejjas]
0

Pröva att ställa en mugg eller skål med Äpelcider vinäger och några droppar diskmedel i dom små svarta flugorna brukar dra sig till det Skrattande har alltid det uppstält på sommaren Flört

liliane
0

#10 Haha!! Nej det är verkligen inte kul att ha dem om man är rädd om sina kläder..

Platbaggar är typ 2 mm och avlånga. Jag bakade tacopaj med plattbagge-mjöl till min pojkvän när jag var sur för ett tag sen.. Hihi! Stackarn! (Åt den själv också..) ;)

marsvin2008
0

#16 Ja de är ju iaf effektivt mot bananflugor.

#17 Men huvva! dig vill man inte ha som fiende…*tsss*

[jejjas]
0

#18 brukar funka på flugorna jag har här både stora som små :-) störst va en spy fluga

Mari
0

Jag tror flugorna kommer ifrån spånet. Eftersom just de där speciella "marsvinsflugorna" även finns hos de andra djur vi använder spån till som ej får hö.

Jag tror att det är övervintrade ägg som kläcks nu i värmen och lever på marsvinsskiten och allt annat snusk. Jag försöker dammsuga upp de då de är så snabba att försöka slå ihjäl :P

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

AnimalLover
0

har hänt att jag haft sånna men dom har försvunnit efter ett tag. däriimot kan jag få  grymt mycket myror i burarna ,,, uuusssch

Caspia
0

# 21. Haha, jag läste "myror i brallorna".

Envishet och drömmar

marsvin2008
0

Jasså från spånet, ja har har iaf bytt nu.

AnimalLover
0

#22 haha xD , nää men det är riktigt äckligt faktist