Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2258 ggr
Aristarcos
0

Styggt marsvin...fy

Usch ikväll hände en olycka hemma.. Lill tösen (3år som vi alltid har upprikt över när hon får hålla marsvinen) satt med Twiggy snällt och fint med gurka..då händer det som inte får hända…

Twiggy biter lillan ordentligt i tummen, förmodligen trodde hon väl att det var gurka hon åt. Hon gallskriker & blodet forsar, tack och lov vart inte skinnet avbitet, men det blev nog relativt djupt jack. Till slut fick vi blodet sluta rinna efter mottryck på tummen..ett litet sår på ena sidan precis skyddat av nageln, och ett större på den andra. Så nu blir det penicillin behandling av henne..

Twiggy vet jag inte riktigt vad jag ska göra med då hon har blivit ganska bitig innan också, det är ju svårt att ha henne om hon ska bitas.. nu var det säkert en olycka men hoppas att hon inte tagit lärdom av det här och börja bitas än hårdare hädanefter. Hon har bitit mig rätt hårt och även de andra tidigare, men inget blod innan dess… Stackars lillan…Rynkar på näsan

Abico
0

Usch då, hoppas nu inte att din dotter blir rädd för Twiggy pga. det här.

Marsvin som mår bra ska inte bitas, hon kan inte ha ont någonstans? Små barn kan ju vara hårdhänta också utan att mena något illa med det, så att hon sa ifrån? Fast om hon bitit dig också… Att dom nafsar lite är inget att hänga upp sig på, men att bita så att det börjar blöda, det är inte helt normalt.

Hanna 

Aristarcos
0

Hon satt helt lugnt stilla, höll inte Twiggy alls , hon låg i knäet och höll i gurkan (varför jag tror att hon kan ha tagit miste på hennes finger & gurkan)

Hon biter mig när jag tar upp henne, när jag bär henne, när jag ska klippa klorna, ibland får hon för sig att bitas när hon är i famnen. Vi har inte varit hårdhänta med henne..Hon har ju haft pälsätare, men de ska ju vara behandlade nu.. annars vet jag inte. Jag känner skillnaden mot små nafs som Sita ibland kan göra också, men Twiggy biter ganska hårt…så det känns ordentligt..

deluxe
0

Fast om hon hade tagit fel på hennes finger och gurkan hade hon troligtvis inte bitit så hårt att det går hål. Visst händer det att man blir nafsad om man luktar mat, men då släpper dom ju också direkt när dom inser att det inte är det. Om det var mitt marsvin så hade jag nog tagit henne till vet för att kolla så att allt är okej. Precis som Abico säger så låter det inte som ett normalt beteende.

liliane
0

…men en treårings finger är ju ganska litet.

Abico
0

#2 - Ja, det låter ju inte helt normalt som sagt. Hon kan inte ha ont någonstans då? Om du sätter henne framför dig på ett bord och känner igenom henne över hela kroppen, rycker hon till/ piper till när du kommer åt något speciellt ställe?

Jag har en helgalen gris som alltid hackar tänder när jag ska ta upp honom, även om han aldrig bitit mig. Sedan har jag ett par honor som nyper ifrån när dom blir irriterade (tex. inte har lust att få pedikyr ;)) men att bita så att det börjar blöda är inte något som ett marsvin ska göra. Har bara varit med om det en gång att ett marsvin huggt tag i mitt finger och det var när jag tittade på ett ungt marsvin som jag funderade på att köpa, han var mycket ohanterad eftersom ägaren varit bortrest då han föddes och sedan inte pysslat med honom spc. mycket under uppväxten.

Hanna 

idipidi
0

Det kan ha med pälsätarna att göra. Det är inte ovanligt att de blir lättirriterade och besvärade om de går länge med Ohyra. Du har väl just startat behandlingen? Det dröjer ju lite innan de blir sympromfria och det slutar klia.

liliane
0

När jag hade kaniner kunde honorna bitas när de brunstade. Kan det vara samma för marsvin?

Jobbigt när ett djur börjar bitas. En duktig smådjursveterinär är nog en bra ide.

Abico
0

#7 - Jag har aldrig märkt att honornas beteende skulle förändras så när dom brunstar, annat än att dom är på burkompisarna något mer än vanligt :P

Hanna 

Moa-16
0

#7 Vadå en duktig smådjurs veterinär är nog en bra ide?. Marsvinet råka nog bara bita lite fel;)

Aristarcos
0

Har klämt igenom henne, nu på bordet, hon säger inget förutom när jag klämt försiktigt på hennes framben, då försvarar hon sig genom att bita ganska hårt.. Tycker inte jag ser annars vid bitandet att jag ser ett bra mönster, jag tror det är lite låt mig vara ifred takter från hennes sida.

Vi får hoppas att de har med ohyran att göra så att hon blir lugn & snäll igen.. annars vet jag inte vad jag tar mig till. För barnen måste ju också kunna ha henne i famnen, men nu kommer det nog få dröja ett tag innan dom får det, vi vuxna får bara hantera henne framöver en tid och kolla lite vad hon håller på med..och se om hon lugnar sig med bitandet.

liliane
0

Hoppas det blir bättre. Håller tummarna!

Abico
0

#10 - Hon kan inte ha ont i frambenen då? I och för sig har jag en hona som under en period var väldigt rädd om sina framtassar/ ben. Inte så att hon bet hårt men hon markerade tydligt när man tog i dom. Det hjälpte att sitta och klappa henne på dom när vi satt och myste, lyfta lite på tassarna och klappa på trampdynan osv. medan hon fick något gott. Jag vet inte om det var så att hon förknippade att man tog i hennes ben med att klippa klorna som var lite otäckt, idag är hon som vanligt igen.

Hanna 

[Liinda]
0

Tror också på att hon kanske misstog fingret och gurkan, eller att det har med ohyran att göra.

Annars har jag varit med om att endel marsvin är lite bitiga när dom är lite yngre och osäkra. Alltså inte så att dom hugger men dom nyper gärna till en.

Aristarcos
0

Jag kommer nog inte ta henne till veterinär i nuläget, det får bli framöver isåfall, vi ska ha koll på henne så att hon inte har ont någonstans..

Nu när jag tog upp henne ser jag att hon har en hörlös fläck på insidan ovanför själva tassen ca 0.5 såg inte irriterat ut, bara skärt & rosa.. hon har väl antagligen bitit bort pälsen pga pälsätarna :(

Aristarcos
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Samma med sita på bägge fram hon också.. Obestämd

FeliciaS
0

I vilket fall som helst tror jag absolut inte Twiggy bet din dotter i fingret med flit. Marsvin är till naturen lugna och fredliga, som inte går till attack. Däremot kan det säkert vara så att hon misstog fingret för att vara gurka - det hände mig när jag var yngre en gång. De är ju så ivriga att få äta upp det som är gott fort :P Det kan säkert ha med ohyran att göra också. Yngre marsvin har ofta en viss period när de är lite naffsigare också, men det brukar gå över av sig självt.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

idipidi
0

Små kala fläckar på insidan av frambenen, nere vid tassarna är helt normalt. :)

Aristarcos
0

#16 jo jag är inne på att det var en olycka.. då hon höll en ganska liten gurkbit..och hon älskar ju gurka

#17Förvånad oj det visste jag inte, men det var ju skönt att höra..är det för att de ligger och skaver av pälsen ?

Camilana
0

Ni har väl varit hos vc och fått antibiotika och stelkrampspruta?

Aristarcos
0

#19 hon är ju liten så hon har stelkramp så det räcker… var till VC idag och de tittade & rengjorde.. de tyckte att jag skulle avvakta lite med antibiotika tills imorgon.. så jag kollar noga henne..ifall hon verkar få någon infektion. Tack för att du svarade mig ;)

trocadero
0

#19 Man ska ju inte äta antibiotika bara för att man blivit biten av ett marsvin. Att äta antibiotika bör man undvika så mycket som möjligt.

Camilana
0

Ursäkta TS, att jag kapar din tråd.

# 21 Nej, det är klart! Men är det ett rejält bett och blöder, så är det kanske bra att få antibiotika.

Filosofia
0

#22 Antibiotika tar man först när man behöver det. Man ska absolut inte äta antibiotika i förebyggande syfte! Vi håller redan på att göra bakterierna resistenta p.g.a. detta och snart har vi inga mediciner som hjälper mot svåra sjukdomar.

godisgrisen
0

Min käre son blev biten rejält i läppen en gång när han var liten. Oj vad det blödde! Hela han, hela marsvinet, hela soffan! Nej då men mycket blod var det! Han var fyra år då och det visade sig att han hade pussat henne på munnen jättemånga gånger och att hon tillslut ledsnade… förstår henne för hans kärlek var lite överväldigande. Det läkte fort och utan problem.

svampi
0

Mina marsvin brukar smaka lite på fingrarna när jag bär dem, men inte så att det går hål på skinnet såklart. Samma sak hände mig dock en gång när jag skulle mata dem och de tog mitt finger istället, av misstag liksom.

Salladshataren
0

Är nog ingen fara att bli biten av växtätare. Värre är att bli biten av katt, grisar eller köttätande djur (fast hundar är ju mer renligare än vi i munnen).

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Moa-16
0

Hi hi. Är väl inget farligt att bli biten av ett marsvin heller.

Camilana
0

Okej, förlåt mig då. Eftersom jag själv blev biten rejält för 2,5 vecka sedan, (Handen svullnade upp så jag inte kunde röra pekfingret inte heller se knogarna.) så ville jag bara göra TS uppmärksam på att kontakta VC!

Stephanie-D
0

#27 Jodå det kan det va, min kompis blev biten i handen av sitt marsvin när hon var liten.. Hon fick blodförgiftning :|

/ Stephanie-D

Medarbetare på Jack russell terrier iFokus, Tonåringar iFokus och The Sims iFokus 

Moa-16
0

Ja men så vanligt är det ju inte. Att man får sjukdomar av att bli lite biten av sitt marsvin.

Stephanie-D
0

#30 Jag sa inte att det var vanligt men eftersom du skrev så här "Hi hi. Är väl inget farligt att bli biten av ett marsvin heller." Så därför så sa jag att det kan det visste vara.

/ Stephanie-D

Medarbetare på Jack russell terrier iFokus, Tonåringar iFokus och The Sims iFokus 

Moa-16
0

Men att man blir svullen är ju inget farligt. Bara man sköljer handen så är det ju absolut inge farligt.

tovatindra
0

Stackarn,

Camilana
0

TS: hur går det för dig?

Aristarcos
0

Hej alla hjälp vilken diskussion. Vi var förbi VC och visade upp, de tvättade, och tyckte inte att vi skulle börja ta PC. Utan tyckte vi skulle avvakta och se om det hände något, än så länge har vi inte sett någon antydan till infektion utan det verkar vara lugnt. Men vi kommer att ha tummen under bevakning framöver utifall att något skulle tillstöta. Skulle aldrig vara nonchalant när det gäller mig eller mina barn kollar hellre en gång för mycket än en gång för lite.

Notering, En äldre herre på mitt tidigare jobb nonchalerade ett sår av en svetsstav, brydde sig inte heller när det började svullna han undkom med en hårsmån, det var nära att han miste livet pga blodförgiftning. Med det i tanken så övervakas hon noggrant.

Ruffsen
0

Hoppas hon blir bättre:)