Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1500 ggr
[Liinda]
0

Pendlar i vikt vid dräktighet?

Ja jag undrar om det är vanligt att honor pendlar mycket i vikt vid dräktighet?
Väger Eivy varje morgon och hennes vikt kan skilja med 20 gram olika morgnar även fast hon får mat varje kväll så att hon ska ha under natten.

Tex igår vägde hon 1217 gram och idag väger hon typ 1190 ungefär.

FeliciaS
0

Jag tycker inte 20 gram är mycket för att vara på morgonen om hon får mat på kvällen. Det måste ju variera väldigt i vad hon äter.

Varför inte ge henne mat morgon och kväll?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Liinda]
0

Alltså hon vägde 1217 gram igår morse och idag på morgonen vägde hon 1190 gram ungefär. Är det normalt?

Hon får mat morgon, eftermiddag och kväll.

Creation
0

Så länge hon inte fortsätter falla i vikt, tror inte jag att det borde vara någon fara.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[Liinda]
0

Nej men hon faller inte hela tiden, hon faller 20 gram en dag och nästa dag kan hon gå upp 30 sen falla tio sen gå upp 30 och nästa dag falla 20 igen. Förstog ni hur jag menade?

Creation
0

Hm. Låter lite konstigt.
Någon annan får svara hur det kan komma sig. :)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Sandra-B
0

Hur långt gången är hon och hur länge har det pågått?

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

[Liinda]
0

Hon är i 8:onde veckan om parningen tog sig första veckan vilket jag tror. Och pendlande av vikten har hållit på sen hon började öka i vikt. Alltså några veckor.

FeliciaS
0

#4 Jaha, ojdå =/ Det var konstigt.

Frideborg ökade flera gram varje dag…

Mvh Felicia

Aristarcos
0

#7 Kan du lita på vågen, prova ta något och väg det många gånger och kolla om det blir samma vikt hela tiden, tex ett paket pasta ..

[Liinda]
0

#8 och hennes vikt sjönk aldrig någongång?

#9 Ja det borde jag kunna göra då det är en valpvåg. Alltså den har andvänts till att väga hundvalpar. Med andra ord det är en riktigt bra våg som väger exakta gram. Men jag får testa ikväll.

[Liinda]
0

Jag testa vågen och det är ingen fel på den, den väger rätt :S

Aristarcos
0

#12 Ok då har du uteslutit den möjligheten.. du kanske kan prova och ge henne lite mer energi rik kraftfoder (försiktig introduktion) … dräktighetern kanske tar extra mycket på henne…

[Liinda]
0

Hon får mat 3 gånger om dagen och hon får pellets varje dag som hon inte ens äter upp. Hon äter lite av pelletsen men hon gillar det inte så.

godisgrisen
0

Ser hon frisk och pigg ut och ungarna rör sig i magen? Då är det nog ingen fara det är inga stora skillnader mellan pendlingarna. Man blir så nervös ändå av att ha en dräktig hona, så det kanske är dumt att väga henne varje dag, jag menar du blir ju nervös av det… Jag skulle bli tokstressad förmodligen helt i onödan. Jag tror inte det är någon fara så länge hon äter bra och verkar frisk. För din egen skull sluta väg henne varje dag det är inte så stor mening med det för vikt uppgången är så liten att en enda morotsbit kan ha betydelse. Väg typ var tredje dag istället så känns det nog bättre. Själv väger jag ibland bara och går mer på att studera allmäntillstånd och matintag.

Aristarcos
0

Hm det är nog inte speciellt bra att hon knappt äter kraftfoder kanske skulle prova något av det här istället då se länk alternativt kraftfoder

Kan tycka att en dräktig hona bör nog ha extra kraftfoder som hon gillar för att få tillräcklig energi..rent spontant utan någon direkt kunskap

Aristarcos
0

OBS Notera dock att endast havre kan ges torrt, resten ska blötläggas, kanske den där muslin skulle kunna vara ett alternativ med frukt, då de flesta marsvin tycker om just frukt…och introducera försiktigt…undrar just om muslin möjligen kan ges torr, kanske någon här inne som har kunskap kan svara på det… ?

Glömde det i föregående inlägg ;)

FeliciaS
0

#16 Alla sädesslag kan ges torra, men endast havre hel. De andra måste vara kross… Men blötläggas behövs inte.

Mvh Felicia

Aristarcos
0

#17 Aha, då har jag fått det om bakfoten.. Hehe…

Linnet
0

Du behöver nog inte väga henne varje dag, brukar kolla mina ett par gånger i veckan. Hur mycket har hon gått upp totalt?

[Liinda]
0

#14 Ja hon ser pigg och glad ut och springer runt på golvet när jag släpper ut henne. Men jag har inte kännt att ungarna rört sig. Jag kände något jag trodde var en spark för några dagar sen men idag när jag kände så rörde dom sig inte alls. Ja jag tror det är som du säger att maten gör skillnaden. Jag ska försöka låta bli att väga henne så ofta :P

#15 Men man har ju hört att vissa uppfödare inte ger kraftfoder alls och det går bra för dom. Och liksom i naturen finns ju inge kraftfoder. Men hon äter ju lite av pelletsen varje dag men inte mycket. Men jag köpte osötat bär/frukt musli idag åt henne så får vi se vad hon tycker :)

[Liinda]
0

#19 Totalt har hon gått upp ca 200 gram.

[Liinda]
0

Jag börjar tro att jag misstagit när parningen tog sig, för idag är hon på dygn 63 sen jag satt ihop henne med Konrad och dagen efter såg jag spår efter honom på henne :P Men med tanke på hennes viktuppgång och hur hon ser ut så tror jag inte parningen tog sig första veckan eller så är det bara 2 ungar.

godisgrisen
0

Om hon är på dag 63 bör du känna tydliga sparkar. Hon är nog inte så långt gången som du trodde det kan förklara den tveksamma viktuppgången. 200g är ändå en tydlig uppgång så hon är förhoppningsvis dräktig men du åker på en längre väntan, stackare. Jag vet hur man oroligt väntar och längtar…

FeliciaS
0

Syns det tydligt att hon är dräktig? Sparkar bebisarna i magen?

Mvh Felicia

[Liinda]
0

#23 Ja det är därför hon inte heller är så långt gången som jag trodde, alltså eftersom jag inte kände några sparkar. Ja det verkar som om jag får ha tålamod vilket inte är min starka sida :P

#24 Man ser bulor på sidan av magen jag kan fota imorgon och lägga upp en bild så ni får se hur hon ser ut uppifrån. Nej bebisarna sparkar inte. Det var för några dagar sen jag trodde jag kände 3 små sparkar men jag är inte hundra. Så svårt att veta när det är första kullen.

[Liinda]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såg eivy ut innan ihopsättningen

[Liinda]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eivy idag, som ni ser så är det inte så stor skillnad på hennes mage så därför jag tror det bara är 2 ungar eller kanske tillomed 1. Men faktum är att på bilden ser faktiskt hennes mage mindre ut än vad den är.

godisgrisen
0

Magar ser aldrig lika stora ut på bild (utom min). Jo, jag tycker nog att hon ser dräktig ut men det är alltid knepigt att veta i början av dräktighten. Känns magen hård och kompakt? I såfall kan du snart vänta dig att känna sparkar. Först ser man putet, sen känns sparkarna, då är det ca tre till fyra veckor kvar.

[Liinda]
0

Ja hennes mage känns kompakt och inte så mjuk. Hur tydligt känner man sparkarna egentligen?

Linnet
0

Från början känns det inte alls mycket, man brukar väl kunna känna vid 6-7 veckors dräktighet, men sista veckorna känns det jättetydligt, då behöver man inte ens känna, man ser hur det sparkar och rör sig.

[Liinda]
0

Okej då går det med andra ord inte att missa :P Då har hon alltså några veckor kvar

[Liinda]
0

För ungefär en vecka sen började jag känna mycket tydliga sparkar. Och ibland kändes det ungefär som att man håller i en mask och den vänder sig. Så känns det i magen. Hel häftigt! :D

FeliciaS
0

#32 Åh, så spännande! Inte så långt kvar nu då :)

Mvh Felicia

[Liinda]
0

Ja :D Men jag har ingen aning om hur lång tid det är kvar, nu har det ju gått en vecka med tydliga sparkar så det kanske bara är en vecka kvar eller 2 jag vet inte :P

Så ytterligare en fråga alla pratar om hur mycket deras bäcken öppat sig, jag vet ju vad det betyder och dess innebörd. Men hur känner man det? :O Och hur mycket öppen brukar det vara när dom ska föda?