Djuraffär att rekomendera
Detta är en djuraffär som ligger i helsingborg och den rekomenderar jag varmt. Man blir trevligt bemött och dom är kunniga! det har fina burar till djuren och har dessutom lite djurklappning och hjälper till med råd och kloklippning m.m efter köp av djuret. Man får också lämna tillbaka djuret till affären om man upptäcker allergi innom 6 veckor.
Jag ska ringa dit imorgon och se om Proa plats finns. Hoppas!
Wow, kollade på deras hemsida. De är mkt medvetna om djurskyddslagarna och vill t.o.m. ge djuren det lite bättre än minimum! :o Inte många djuraffärer som bryr sig om sånt, faktiskt. Och så verkade djuraffären också veta vilka raser på djur de hade ;/ De visste att det var teddymarsvin på en bild, t.ex. Undrar om de säljer renrasiga marsvin? :/ Det verkar faktiskt som en bra djuraffär! :)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jo, dom verkar ju ganska seriösa ^^ Synd att det ligger så långt bort bara..
Hanna
Det värkar vara en mycket bra djuraffär! Men man ska ju såklart bo så långt bort från den:(
rätt långt ifrån mig med men min pojkvän bor där :D så jag går dit jätte ofta! Bästa djurffären jag någonsin varit i och man får Tom se vissa av föräldrarna till djuren. De e skit härligt att veta att man kan få hjälp av dem.

Oj, vilken chock, haha :P Härligt! Ser riktigt bra ut. Synd bara att det ligger så långt bort ;/

När jag gick in och kollade på hemsidan blev jag väldigt förvånad då det faktiskt verkade vara en bra djurafär som hade koll på djuren och verkade ha rätt information om dem.
Sen kollade jag deras infoblad om marsvin http://www.djurriket.com/PDF/Marsvin.doc
och blev besviken ver att se att där fanns en hel del sakfel (iofs så står det längst ner att de reserverar sig mot stavfel och sakfel men iaf……..)
Bla så står det:
- i vissa fal går det bra att ha en liten kanin som sällskap
- Ge dem c-vitaminberikat foder och c-vitamindropparna direkt i munnen
- saltsten och mineralsten alltid bör finnas i buren
- utöver det kan man ge små mängde grönsaker, frukt och maskrosbladatt honan måste betäckas vid 4-7 ånaders ålder första gången om hon ska användas i avel
- det rekommenderas att ungarna får dia i minst 3 veckor
- i början ska de bara vistas i buren utan sitt sovhus
Tyvärr så får även denna djuraffär minuspoäng av mig:-(
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#6 Åh, vad synd att de hade så felaktig information på sitt infoblad… :( Man kanske kan mejla dit och rätta dem? ;) Vore nästan värt ett försök…
7# vågar du göra det? :D jag vågar inte 
(en feg liten gurka är jag)
Ja, den verkade ju bra, tills man läste infobladet… Då verkade det plötsligt inte som om de var så medvetna om djurens allra bästa helt plötsligt. Jag undrar dessutom varifrån djuren kommer, är det från grossist?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
9# jag frågade var djuren kom ifrån och de sa att hamstrarna kom från deras uppfödning och fåglarna, Marsvin, kaniner, möss och fiskar kom från folk som kontaktade dem. så de hade ingen speciell som kom med djuren.
#8 Om jag mejlar från min hotmail xP Inte från telia-adressen! :o Då kan de ju få reda på vem jag är ;) Ska kanske mejla… :/ får se…
#10 Okej, låter ju bra ;) Men kan de verkligen få in så många djur från privatpersoner eller andra som kontaktar dem? Jag menar, grossister kan ju också ta kontakt med dem…
Mvh Felicia
ingen aning. vi brukar lämna kaniner och marsvin ibland, till en djuraffär men de är inte ofta pga att jag säljer heldre dem själv. så jag får träffa personerna som köper dem.
Om så många som möjligt mejlar och påpekar dom där felen så kanske dom ändrar sig :) Och bästa vore ju om några marsvinsuppfödare mejlar också så kanske dom tar åt sig lite mer :)
Det står ju tillomed på sidan att om man har några synpunkter förslag, beröm , klagomål mm så vill dom gärna att man hör av sig :)
Hmm.. jo, jag kan nog höra av mig från min hotmail-address ^^
Ska nog göra det nu :)
Jag hittar ingen mejladress till dom på sidan, någon som hitta den?
17# hihi första sidan står det jue på :P
Har nån hittat nåt fel på något annat infoblad så att jag kan ta med det när jag ändå håller på?
Nu har jag mejlat och påpekat lite av dom felen :)
Blir det för mkt om jag mejlar också? :o
Nej det tycker inte jag det är ju bättre ju fler som mejlar så dom ser att fler tycker på samma sätt och då kanske tar åt sig och ändra på felen, jag tycker det bara är bra ju fler som mejlar :)
Så bra :)
Mvh Felicia
Nu har jag skickat ett sk*tlångt mejl också ^^ Skrev lite saker de kunde lägga till också, så att inget skulle missuppfattas.
Hittade dessutom lite felaktig information om kaniner och råttor som jag skrev att jag önskade att de kunde rätta på. :)
+ att jag frågade lite frågor om deras djuraffär.
Jag undrar vad jag kommer få för svar ^^

den affären är jättebra =) Jag fick hålla ett marsvin för första gången där, gud vad glad jag var ;D
Sarah bor du i närheten av affären? :D

Ja, gör du? =)
Skriv gärna era svar på breven sedan :)
Mvh Felicia
Absolut ska jag göra det :)
27# nej men min kille gör :P jag är där ofta. :D nästan var helg :D
Inget svar än… men det är ju helg ;) Får nog svar imorrn, om jag får nåt alls.
Jag har fått svar men jag skriver det sen för jag vill inte skicka hela för så får man väl inte göra? Alltså kopiera hela inlägget och skicka?
:/ Vet inte… det borde man väl få?? Lr?
Jo, det får man :)
Helena

klart man får. ;P
#32 Kan du inte visa svaret då? :) Skulle vara bra att få veta vilken typ de är av.
Förstår att dem inte svarat mig xP Skrev verkligen SK*TLÅNGT som de säkert inte har lust att läsa :P Och la dessutom till några följdfrågor de kanske inte har lust att svara på ;/ Fast det är ju ganska oartigt att inte svara alls, om de har möjligheten…
Kan ju mejla dem en gång till imorgon, som påminnelse, så kan dem verkligen inte undvika mig >:D Man blir inte av med Louise så lätt! Mohahaha….
Jag gör såhär dom som är intresserade av att se svaret kan skicka sin mejladress till mig så skickar jag mejlet :) På så sätt så gör jag inget olagligt :P För jag har för mig att man inte får publicera andras ord och texter.

Om man sätter citattecken, då får man väl lägga in brevet här? Eller så gör du en liten sammanfattning av brevet och skriver den här i ett inlägg ^^,
Det är ju påskhelg, så det kanske dröjer med svar…?
Mvh Felicia
Jag puttar upp
Hej
Nu är vi också här :-)
För att kunna klargöra och förenkla för de som skrivit (har skrivit låååååånga mail tillbaka) så tyckte vi det skulle vara smidigt att som medlemmar direkt kunna svara på frågor och funderingar i den här tråden… Lite eftersom vi är i topic så att säga.
Givetvis ska alla som vill kunna ha precis vilka frågor och funderingar som de vill och få vettiga svar. Så ni som varit lite veliga och fundersamma kring att "våga" maila eller ej, givetvis ska ni göra det!!
Anledningen att vi just nu kan vara lite långsamma på att svara är inte för att det varit helg (vi är ändå aldrig lediga…) utan för att ett jätteroligt företag som rimmar på Felia strular till vårt internet… Alltså får vi lite då o då i panik försöka sköta jobbmailen från lånade datorer -inte helt enkelt att vara snabb på det då :-(
Eftersom läget nog ser ut så ett tag till tyvärr så är det absolut smidigast om jag kan sammanställa ihop ett lite mer sammanfattat svar än de lagom långdragna mail vi har skickat till en del av er och sedan slänga ut sammanställningen här på sidan. Låter det bra? Sedan kan vi ju diskutera alla ev. följdfrågor på det sedan…
Och nej, vi är inte elaka typer som skickar andra elaka typer efter stackare som råkar utge sig för vem de är… hotmail, telia adress eller vart ni nu vill skicka ifrån :-)
Och då är det dessutom "vi" som formulerat hela inlägget, så det kan aldrig bli nån dividering om vem som skrivit vad etc :-D
Ha det bra så länge. Mvh Anna Hedhman med personal på Djurriket i Helsingborg AB

Haha, vad najs att en djuraffären är medlem här :D

**Välkomna hit!
Nu blir jag possitivt överraskad av er djuraffär igen!
Ni verkar vara en av de få djuraffärer som verkligen vill ha rätt information om djuren ni säljer och faktiskt tar emot synpunkterna på ett bra sätt.
Som jag skrivit i tidigare inlägg har jag synpunkter på vad som står i infobladet, snabbt upphittat följande punkter
- i vissa fal går det bra att ha en liten kanin som sällskap
- Ge dem c-vitaminberikat foder och c-vitamindropparna direkt i munnen
- saltsten och mineralsten alltid bör finnas i buren
- utöver det kan man ge små mängde grönsaker, frukt och maskrosbladatt honan måste betäckas vid 4-7 ånaders ålder första gången om hon ska användas i avel
- det rekommenderas att ungarna får dia i minst 3 veckor
- i början ska de bara vistas i buren utan sitt sovhus
Måste säga att det jag mest reagerar på är att det står att ungarna måste vara hos sin mamma i minst 3 veckor när det står i DFS 2005:8 Saknnr L 80 (kap 8)
5 § Ungar av kanin och gnagare ska hållas tillsammans med modern, eller enlikvärdig ersättare för henne, så länge de behöver hennes mjölk och omvårdnad.
Allmänna råd till 8 kap. 5 §
Ungar av kaniner och gnagare bör efter födseln hållas tillsammans med modern, eller hennes ersättare, enligt följande:
kanin minst 6 veckor marsvin minst 4 veckor guldhamster minst 3 veckor dvärghamstrar minst 3 veckor gerbil minst 3 veckor brunråtta minst 3 veckor husmus, gräsmus, taggmus minst 3 veckor chinchilla minst 7 veckor degusråtta minst 5 veckor.
Dvs så ska marsvinsungar hållas med sin mamma i minst 4 veckor.
Det står också att i vissa fall går det bra att ha en liten kanin som sällskap men i DFS 2005:8 Saknnr L 80 (kap 8) står det:
1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl.
Tidpunkten för, och tillvägagångssättet vid, sammanförandet av djur till par eller grupp ska väljas med hänsyn till djurens art, ålder och kön samt andra omständigheter, så att risken för osämja minimeras.
DFS 2005:8 Saknnr L 80 (kap 4)
1 § Djur som har behov av att vara tillsammans med andra djur ska hållas och
Djur som har behov av att vara tillsammans med andra djur ska hållas och skötas på ett sätt som tillgodoser dessa behov.
Djur som har behov av att vara tillsammans med andra djur ska hållas och skötas på ett sätt som tillgodoser dessa behov.
Allmänna råd till 4 kap. 1 §
Djur av arter som i vilt tillstånd lever i par, familj eller grupp bör hållas tillsammans med artfränder om inte deras behov av att vara tillsammans med andra djur tillfredsställs genom kontakt med människor eller djuret är så onormalt aggressivt mot artfränder att det finns en uppenbar risk för att det skadar dem.
SFS nr: 1988:534
Departement/myndighet: Jordbruksdepartementet
Rubrik: Djurskyddslag (1988:534)
Utfärdad: 1988-06-02
Ändring införd: t.o.m. SFS 2007:1394
Omtryck: SFS 2003:1077
2 § Djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande
och sjukdom.
Eftersom kaniner både kan sparka marsvinet väldigt illa samt att de naturligt bär på en bakterie i sina luftvägar som kan innebära direkt livsfara för marsvin så borde marsvinen skyddas mot kaninerna…….
**SMF 237 Sweet Dream's
#41 - Välkommen hit ^^
Hanna
#41 Vad trevligt att ni har hittat hit :) Jättevälkommen!
/Felicia, Medarbetare på Marsvin ifokus
Mvh Felicia
Så, nu har vi internet iallafall och är så att säga "up and running"
Kommer inom de närmste två veckorna att gå över alla frågeställningar mm och komma fram med något konstruktivt :-)
va kul :)

verkligen bra att en djuraffär hittat hit…Förresten det finns inget som heter sibirisk dvärghamster….Gå in på hamster iFokus så hittar ni nog vad ni har för raser!

Puttar upp och undrar samtidigt var djuraffären tog vägen……:-/
**SMF 237 Sweet Dream's
#49 Skulle jag med gärna vilja veta! ;)
Mvh Felicia
hej igen
efter en lång tids frånvaro ska jag nog kunna ta tag i det hela igen. Det är klassiska härligheter i butiker överlag -personalbrist o att man själv fick barn där mitt i smeten var ju toppen på det hela :-)
Vi har uppdaterat ala infoblad, men har tyvärr inte möjlighet att lägga ut dem på vår hemsida eftersom vårt härliga webhotell bråkar ngt ¤#&¤%/( så irriterade är vi ungefär…
Vi arbetar intensivt med en helt ny sida, webshop o grejer som lär bli kanombra! Skulle tro den är färdig för lansering kring feb-mars i nästa år.
Fram tills dess tänkte jag finslipa infobladen lite, så kan jag ju lägga ut dem här så har ni alla möjligheter i världen att granska det finstilta ;-)
Låter det bra?
MVH Anna, djurriket HBG
#51 Det låter jättebra. :)
#51 Tycker jag också låter jättebra ;)
Skulle gärna höra mycket mer kring varifrån alla djuren kommer ifrån från början, dvs. var de föds upp.
Mvh Felicia
Putt.