Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 461 ggr
Abico
0

Äter han dåligt?

Jag har ju en gammel pöjk här hemma på fyra år, en pigg och glad rackare som längtar till sommaren :P

Han äter marsvins pellets från ICA, och han får då en handfull varje kväll + hö som han slänger i sig under natten. Men nu är det så att han för ca. en månad sedan inte åt upp all mat, vilket normalt sett brukar gå över en natt. I minst en vecka höll det på så här, så blev det bättre, men nu har han börjat igen.

Jag har kollat hans tänder, men där är det inget fel vad jag kan se.
Och han äter ju upp maten, men det går på två - tre dagar ist. för på en natt.

Det kan hända att jag går och oroar mig i onödan, är lite mycket nu med prov flera gånger i veckan och läxor som man kan drunkna i.

Någon som har några lugnande ord, eller en logisk förklaring?

Kram Hanna och Sune

Hanna 

Diana61
0

Sålänge han äter är det ju ingen fara, men skulle han sluta äta och ej röra på sig så är det dags att bli orolig. Är han som vanligt annars så skall du ej behöva oroa dig. Men hålle tt öga på honom. Det är ju bara ägaren som ser skillnader hur marsvinens betéende.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Abico
0

Okej, men ska jag tömma ut den mat som blir över eller ska jag vänta med att fylla på med ny mat tills han har ätit upp den gamla?

Kram Hanna och Sune

Hanna 

[MatildaW]
0

#2. Jag vet inte riktigt, jag skulle nog fylla på lite nytt, då blir det ju ny och fräsch mat åt honom :)

FeliciaS
0

Du ska inte låta det gamla ligga kvar mer än några timmar! Marsvin äter inte gammal för mat och om du inte ger han någon ny då så äter han inte så mkt =P

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[MatildaW]
0

#4. Kanske därför han slutat äta upp allt, för att han tkr det i bottnen är gammalt ;P

FeliciaS
0

#5 Precis! :)

Mvh Felicia

Diana61
0

Gammalt färsk mat som ligger kvar skall plockas bort. Frön är det bara att fylla på.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Abico
0

#4 - några timmar? syftar du på grönsakerna och de då?
För alltså sånt snask äter han ju på noll tid, det är pelletsen han inte vill ha.

#5 - Jodå, jag häller alltid ut gammal mat, har gjort det hittils iaf.
men nu när han inte äter så mycket så får jag ju hälla ut tre fjärdedelar av maten :/

Ska jag ta och ge honom mindre mat åt gången ist.?
Nu har han ju en näve, typ, dvs. tre tredjedelar av skålen full, men räcker det om jag ger honom halva skålen? Jag tycker det är synd å slänga så mycket mat …

Kram Hanna

Hanna 

FeliciaS
0

#8 Ja, det är grönsakerna som man inte ska låta ligga kvar.

Om han inte äter så bra av pelletsen, testa med att byta sort. Om han inte äter Lottie pellets från Granngården är det att rekommendera. Doseringsdos finns på förpackningen.

Om han inte har magrat när han äter mindre så kan du ju ge honom så mycket som han äter.

Mvh Felicia

[MatildaW]
0

#8. Vuxna marsvin räcker det om dom får 2 msk om dagen :)

Abico
0

#9 - Jasså, okej. Han åt "gnagar blandning" tills för två år sedan, nu äter han ICA pellets, men jag kanske ska ta och prova på grangårdens Lottie pellets, hur stora förpackningar köper man det i? Han har inte magrat, men så har han aldrig varit spc. tjock heller, det gör liksom inget om han lägger på sig lite.

#10 - Jaha XD Man lär sig något nytt varje dag, ikväll får han litet mindre än vanligt,

Kram Hanna

Hanna 

KajsaM
0

#11 Det finns i 1,5kg :) och i mer men kommer int ihåg :P

FeliciaS
0

#11 Det finns tre smaker: Morot & Äpple (som jag använder), Maskros & Linfrö och Havre & Vetekli. De två första jag nämde kan man köpa i påsar om 1,5 kg. Havre & Vetekli finns i påsar på 1,5 kg och 7 kg (tror jag att det var).

Mvh Felicia

KajsaM
0

#13 Jaa i typ kg menade jag :P

Abico
0

Okej, jag får se vad vi hittar på med gubben. Just nu sitter han här och snaskar hö :P Han har ätit lite pellets sedan igår kväll.

Kram Hanna och Sune

Hanna