OT Vårat språk.
Var på en restaurang i helgen och det är ju inte alltid man förstår menyn.
Fick ifrågasätta med kyparen om ett par rätters innehåll och fick svar att ena rätten innehöll nötkött.
Nu är ju inte nötkött något nytt för mig, däremot fick jag detta ord nöt fullständigt på hjärnan. Nötkött, nötkreatur, nötboskap varför detta tillägg av nöt?
Vi säger ju kreatur, boskap m.m. Och om nu ordet nöt har en viktig betydelse i detta sammanhang kan ni väl vara gulliga att upplysa mig.
Jag har snart fullständigt mattat ur hjärnan över detta men finner likväl ingen rimlig förklaring.
Har ni något eller några ord ni funderar/funderat över av vad anledning det heter just så?
Marsvin 4-ever
.
Haha, jadu :P Det finns säkert någon ordvetare som du kan ringa och som har svaret.
Jag har alltid funderat över ordet gaffel, kan inte begripa vart det kommit ifrån.
Hanna

För att det är nötter?
Jag undrar ibland om deras hjärnor består av nötter 
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Å andra sidan, så finns svaret på varför man använder nöt i nötkreatur osv ;)
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
#1 Det är ju inte så svårt! Gaffel kommer troligen från tyskans "gabel". Svenskan är överhuvudtaget överöst med tyska lånord som vi inte tänker så mycket på idag, vilka började tas in på medeltiden, då tyska Hansan höll till i Sverige och många tyskar emigrerade hit. Till och med den protestantiska bibeln var skriven på tyska, innan Gustav Vasas Bibel översattes till svenska på 1500-talet (vilket visserligen var en väldigt förtyskad svenska). Vi var i princip tysktalande, kan man säga. :P
#5 - Äsch, jag kan inte ett ord på tyska - förens nu då ;)
Men vart kommer gabel ifrån då?
Hanna
#6 Jag är inte så bra på tysk etymologi, men kanske kommer det från keltiskans "gabul"?
#7 - Men hur fick dom ihop det att en metallsticka som stoppas i munnen skulle kallas för gabel/gabul liksom? ;P
Hanna
#9 - Men man blir ju nyfiken :P
Hanna
#8 Tja, inte vet jag. ;P Människan kommunicerar ju via språket, så något måste det ju döpas till i tidernas begynnelse. Det gäller ju f.ö. alla ords uppkomst.

Jag har det gällande gabel/gabul! Det var någon liten kelt som på den tiden människan åt med fingrarna kom att sticka en träbit i munnen.
På den träbiten råkade det sitta en geting som ju inte blev så lycklig över att hamna i gapet på den lille kelten. Så getingen hann sticka den lille kelten på tungan innan h*n blev svald.
Men keltarna var ju på den tiden riktiga hårdingar så den lille kelten tog ju ingen notis över getingsticket utan fick ju snilleblixten att träbiten ju kunde fungera som ett ätredskap. Så överlycklig lyfter han upp träbiten och utbrister med en kraftigt svullen tunga -Gabul!
Eller vad tror ni? fniss.
Marsvin 4-ever
.
#12 - Hahaha ;) Men vart fick han gabul ifrån? Var det bara något han ropade lite spontant sådär? :P
Hanna

#13 Fniss. Mig veterligt det enda ljud man kan få fram med en getingstucken tunga. 
Marsvin 4-ever
.

#2 Men Ida då det är ju inte killar jag skriver om, det är ju kreatur. 
Stort tack föresten för att du gav mig svaret på denna fråga. Nu kan jag lugnt gå vidare i livet.
Marsvin 4-ever
.

#4 Jo det har du rätt i, kunde ju räckt med exempelvis "kortat".
Sen kan man ju undra av vad anledning "för" finns med i detta sammanhang.
Marsvin 4-ever
.

Idag ringde en vän jag inte träffat på ett tag som berätta att hon är gravid.
Sen började jag fundera över detta ord gravid? Tycker det låter lite underligt. Fast å andra sidan så låter ej heller grosses eller havande så mycket bättre.
Nog borde det väl finnas ett gulligare ord för detta tillstånd?
Marsvin 4-ever
.

#20 Förkortning förkortas: Förk.
Marsvin 4-ever
.
Men tänk vad fult det skulle vara om alla ord var jättekorta, skulle det inte bli väldigt stakande att läsa det liksom?
Hanna

Men vi skall nog vara tacksamma att vårt språk inte är likadant som finskan.
Oändligt långa ord samt upprepande av samma vokaler efter varandra.
Marsvin 4-ever
.