Vad är hon för ras?
Undrar vad min lilla Vita är för ras.. hennes mamma är långhår (lägger ut bild på henne sen), men pappan vet jag inte då hon var dräktig när vi köpte henne. Trodde Vita skulle bli som sin mamma, men hon har strävare päls och är fluffig och nästan lite smålockig. Nu är hon lite mer än 4 veckor.
En bild på Vita

Mamman ser ju helt klart ut som en sheltie.
Vita kan ju vara en korsning av exempelvis rex/sheltie?
Underbart söt är hon iallafall.
Marsvin 4-ever
.
Okej.. hoppas hon får behålla sin fluffiga päls :) Hon ser ut som en liten bomullstuss :D

Så söt!

men jag tror som 4:an!
Jättesöt!
Lunkarya-Sheltie kanske?
Man kan ju säga vad de liknar mest i alla fall. Mamman ser ju ut som en sheltie. Ungen ser ut att bli ganska långhårig hon också, men lockig, alltså texel. Sen blir hon väl troligen inte riktigt lika långhårig som en rasren texel, men hon kommer mest troligt att bli lik en texel i alla fall.
I färgen är hon en feltecknad himalaya. :) Är mamman också rödögd?
#9, ja mamman är också rödögd.
Kan inte så mycket än om olika raser men på beskrivningar jag läster verkar hon ju kanske bli rex/sheltie? Just med det sträva, lockiga som stämmer in på rex.

Pappan kan ju även vara en korsning. Så egentligen är det svårt att gissa exakt.
Marsvin 4-ever
.
Liknar ett sött litet lambilamm. 
Texel är en ras som kommer från korsningar mellan rex och sheltie från början.
Däremot om man korsar en rasren rex med en rasren sheltie så får man korthåriga, släthåriga ungar. :)
Både mamm och unge är i alla fall himalayor med väldigt lite teckning.

#13 Intressant, det visste jag inte. 
Marsvin 4-ever
.
#14 Genetik ÄR spännande. :) Både rex-anlaget (samam som det man brukar kalla lockanlag) och långhårsanlaget är recessiva och måste alltså komma från båda föräldrarna. Det känns väl inte helt otippat att pappan är nära släkt till mamman i det här fallet med tanke på att ungen både fått lockanlag, långhårsanlag och dessutom är himalaya som även det är en färg som måste komma från båda föräldrarna.
idipidi, det var intressant! Ja jag antar att hon blivit parad med sin bror eller liknande, köpte henne i djuraffär och 1,5 vecka innan hon födde kände jag en rejäl spark mot handen, gissa om jag blev förvånad…
En sak är säker och det är att lilla Vita är sjukt söt ^^ Hon ser ut som ett lamm.
Hanna

Ja man kan nog säga att hon är en lyckad "olycka". 
Marsvin 4-ever
.
#18, ja precis :) Allt gick ju bra för både hennes mamma och bror.