Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 3554 ggr
[deedeeojohnny]
0

Luktar illa i munnen?

Hejsan!

Mitt marsvin luktar fruktansvärt äckligt i munnen, har aldrig känt det tidigare… Är detta normalt eller kan det vara en sjukdom? :S … Han är precis så som han brukar vara och verkar inte särskilt sjuk iaf :).

Moa-16
0

Luktar du marsvinet i munnen?. Hur då?. Eller stinker det från buren?

paronskrutten
0

Har han ätit något som han inte brukar?

Helena

Moa-16
0

Dom har ju så små munnar så det låter konstigt?. Är du säker på att det stinker från munnen;)?

[deedeeojohnny]
0

#1 Han låg typ på min mage precis nedanför mit huvud och han pep och då kände jag hans andedräkt…

[deedeeojohnny]
0

#2 nää, ätit som vanligt ..

[deedeeojohnny]
0

#3 aa helt säker ..:P haha , det kom som en vind typ från hans mun, aldrig varit med om de tidigare…

Moa-16
0

Men gör det något då?. Om han mår bra, Kanske bara var något tillfälligt?

[deedeeojohnny]
0

#7 nä de gör verkligen inget, var bara orolig om det var t.ex nån sjukdom eller så… Tack för svar :)

CamillaS
0

Har själv inte tänkt på om marsvinen luktar illa från munnen, men har aldrig känt det från mina iaf. :/
Låter nog någon annan svara på detta om det är normalt eller inte. ;)

Moa-16
0

Ingen fara om han är pigg och äter som han ska. Jag har aldrig kännt något från min marsvin. Men jag har ju inte direkt tänkt på och lukta dom i munnenFlört

CamillaS
0

Nä jag tänker på när dom får toxicos så kan dom lukta väldigt stark ur munnen. men ditt marsvin är ju en kille och inte en dräktig hona. ^^

Lyan
0

#11 Även hanar kan toxa, har haft ett par stycken som toxat när de slutat äta pga annan sjukdom. Vid tox luktar de typ ammoniak, väldigt starkt.

[deedeeojohnny]
0

#10 okej bra :), nä de har jag aldrig heller, men det gick inte att undgå att känna den lukten ..

[deedeeojohnny]
0

#11 okej :) nää precis ;) haha

annikaL
0

Du kan ju kolla i munnen och nosen så att allt ser normalt ut, och att det inte sitter fast något bakom tänderna eller att det ser rött och svullet ut.

Annars kan du ju vänta och se så att han äter ordentligt och inte verkar hängig. Han kanske bara ätit nån bajsplutt innan han andades på digFlört

[deedeeojohnny]
0

Ja det ska jag kolla Glad men han äter som vanligt och är pigg och glad Glad

Haha , det kan ju ha varit så Flört.

Rafflan
0

Lukta i munen är en av dom grejer man ska göra när man hälsokollar ett djur. Luktar dom illa kan det bero på en massa olika saker, dom har fått ett fult sår i munen, nåt har fastnat mellan tänderna eller ett tecken på att djuret är sjukt på nåt vis. Kolla munen noga och ha sten koll på att han äter och dricker som han ska.

Kan ju även vara så enkelt att nåt fastnat mellan tänderna eller att han ätigt nåt dåligt. Men man ska ändå vara uppmärksam ;)

annikaL
0

#16 Vad skönt att han är pigg, det går nog bra med honomGlad

[deedeeojohnny]
0

#17 jag försökte kolla i munnen , men såg inget.. och nu luktade de inget längre heller Glad så de är nog ingen fara :). han kanske bara la av en rap eller nått.. :)

Rafflan
0

#19 ja tur det, men man ska vara noga med att lukta i munen ibland då man lätt kan upptäckas fel där på så vis ;)

Lyan
0

Min ena hona visade sig ha en rejäl foderinpackning. Tyvärr upptäcktes inte det förren efter hon dött då hon även toxade Gråter

FeliciaS
0

Det kanske var en liten infektion som gick över av sig självt :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[deedeeojohnny]
0

#20 ja, jag har bara haft dom i två veckor så jag har liksom inte tänkt på att lukta dom i munnen än , men det var ju tur att han blåste på mig när han pep så jag upptäckte de :) , men nu är det ju över som tur är :) ska tänka på det i fortsättningen, att kolla och lukta i munnen alltså :)

[deedeeojohnny]
0

#21 usch då :( va tråkigt :/ .. jag ska verkligen kolla mina marsvin i fortsättningen …

annikaL
0

Abico har skrivit en artikel om hur man kan hälsokontrollera sitt marsvin, det kan ju vara kul att titta på.

Creation
0

Jag tycker inte att mina grisars andedräkt luktar så gott efter att de ätit ex. kål. Men det är väl jag som är lite anti-kållukten.
Men marsvinen äter ju bokstavligen sk*t, så det är väl inte så konstigt ifall deras andedräkt blir lite påverkad. Haha :P

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Abico
0

Jag brukar lukta mina marsvin i munnen om jag tycker att dom inte verkar helt ok, tappat i vikt eller bara ser lite hängiga ut. Det luktar ju inte rosenblad ens när dom är som dom ska, men det ska ju inte lukta illa :)

Hanna 

marsvin2008
0

Jag tänker på tandifektion när du skriver att det luktar illa just från munnen.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

foderhinken
0

Mitt marsvin luktar ofta illa i munnen då han ofta har skräp mellan framtänderna men jag bruker pilla bort skräpet (lite svårt men går) sen så luktar han bra ett tag tills han får nytt skräp igen.